Herschrijf Pride & Prejudice

1 0 0
                                    

Prompt: Herschrijf een scène uit Pride & Prejudice.

---

'Ahem.' William Collins schraapte zijn keel om de aandacht van de kamer te trekken. De groep had zich verzameld in huize Longbourn voor hun maandelijkse spellenavond. Het thema van de avond was 'niche presentaties', een avond waarin iedereen een PowerPoint presentatie gaf over een bizar onderwerp. Mary Bennet had al eerder op de avond een presentatie gehouden over voor welke fictionele personages uit boeken zij zou springen om een kogel te vangen, Fitzwilliam Darcy had zijn presentatie gedaan over waarom Charles Bingley een golden retriever is en Charlotte Lucas hield een extravagante presentatie over waarom ­chivalry dood is. Van te voren was niet besproken welke onderwerpen aan bod zouden komen, maar iedereen keek al tegen de presentatie van William op.

Terwijl William zijn presentatie voorbereidde was de rest van de groep in zacht geroezemoes gevallen. Lydia zat in de hoek van de bank op haar telefoon te scrollen, telkens luidde er weer een kort viral muziekje, terwijl Kitty ernaast bezig was met een klein borduurwerkje, om de zoveel tijd zacht vloekend tussen haar lippen door en mopperend dat het te donker was en dat het licht aan zou mogen als er geen presentatie bezig was. Charles en Jane Bennet zaten verdacht dicht bij elkaar, maar niemand zei er wat van. Charlotte en Elizabeth Bennet fluisterden zacht naast elkaar en deelden een deken in het andere uiterste van de bank. Fitzwilliam keek hen jaloers aan vanuit de andere kant van de kamer, maar wierp zijn blik snel weer terug naar zijn telefoon om even vlug te scrollen door het laatste nieuws.

De presentatie begon met een lege dia. 'Welkom allen op deze wonderbaarlijke avond. Ik zou eerst nog even meneer en mevrouw Bennet willen bedanken dat wij hier weer mogen zijn,' begon William. Hij was een stuk ouder dan de rest, waardoor iedereen wel respect zou tonen voor hem. Er klonk halfslachtig geklap en een zucht vanuit de zaal. Vanuit een donkere hoek gooide iemand popcorn naar William.

'Slijmbal!'

In de ogen van William was een glinster van onheil te zien. 'Zoals ik al zei', ging William verder, 'heb ik met genoegen mijn presentatie voor vanavond voorbereid, om de tijd en moeite van de Bennet-familie niet teniet te doen. Zoals jullie misschien wel weten ben ik op zoek naar een relatie en ik denk dat ik de ware heb gevonden.' Hij klikte op een knopje en de titel kwam tevoorschijn. Het geroezemoes steeg weer in geluid.

'Alsjeblieft schiet me gewoon neer.' Elizabeth rolde haar ogen en trok de deken hoger op tot haar schouders.

Charlotte schoot in een lach en porde Elizabeth in haar zij. 'Sweet Home Alabama,' zong ze zachtjes naar haar vriendin. Ze kreeg een kreun als reactie.

Op het scherm was in koeienletters te lezen: REDENEN WAAROM WILLABETH CANON ZOU MOETEN ZIJN. Willabeth. William + Elizabeth. De neiging om op te staan en weg te lopen uit haar eigen huis werd steeds groter voor Elizabeth, maar het was wel zo respectvol om te blijven. Misschien was het gewoon een foute grap van haar neef. Ze nestelde zich dieper in de dekens voor zover dat/ze kon, afwachtend vol afgrijzen voor de rest van de presentatie.

Toen het geluid verstomde, ging William verder. 'Begrijp mij niet verkeerd. Mijn ogen dwaalden campus af, maar met Elizabeth was het liefde op het eerste gezicht. Ik zal maar beginnen met mijn redenen waarom wij bestemd zijn voor elkaar.' Met een klik ging de dia door. 'Ten eerste, het is natuurlijk zo dat ik, als rolmodel voor de jongelingen, het goede voorbeeld moet geven. Dit kan natuurlijk alleen maar met een vrouw aan mijn zijde.' Hij keek hoogmoedig de ruimte rond.

'Hij kan toch niet serieus zijn?' Verontwaardigd keek Elizabeth met open mond naar de bijna lege dia. 1. IK MOET HET GOEDE VOORBEELD GEVEN DOOR EEN RELATIE TE NEMEN. Ze schudde haar hoofd, niet willend te geloven dat ze in een tijdperk leefde waarin dit soort onzin nog steeds uitgesproken werd.

Korte verhalenWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu