Bab 15

13 1 0
                                    

.

.

.

.

"EH KAU GILA KE?"

Lelaki berbaju hoodie itu menatap rakannya yang sedang leka dengan komputer ribanya. Jam menunjukkan pukul 2:30 pagi dan waktu-waktu begini, semua orang sedang dibuai mimpi.

"Apa yang gilanya? Aku buat benda betul apa?" Dengan selamba, lelaki yang memakai topeng mulut bercorak skull itu membalas.

Si hoodie melepaskan keluhan berat sambil mengacak rambutnya kasar, "Kau nak bunuh si tua tu? Sedar tak dia tu siapa?"

"Aku cuma nak dia dengan bini kesayangan dia tu sedar je."

"Apa maksud kau?"

Lelaki bertopeng itu tersenyum sinis, "I've been trying to figure out a way to ruin his life for fifteen years. But, it never works. Dan aku rasa ni aje cara yang ada untuk aku lunaskan dendam ni."

"Tapi kenapa dengan membunuh?" soal lelaki berhoodie.

Lelaki bertopeng itu termenung panjang. Dia menatap gambar ukuran segi empat tepat itu. Seorang lelaki memakai blazer hitam pada tahun 1990, menerima Anugerah Ikon Usahawan Tahunan bagi tahun tersebut. Lelaki itu adalah Benjamin bin Iskandar, atau Dato' Sri Benjamin.

"Benjamin..." bisik lelaki bertopeng itu perlahan. Dia meramas gambar itu sehingga ronyok.

"Ace?" panggil lelaki berhoodie itu. Ace hanya mendiamkan diri sambil menahan perasaan.

"Kalau bukan sebab dia, mak aku tak mati! No I mean, mak kita tak mati, Zev! Semua sebab jantan tak guna ni! Mama mati sebab dia! Dia pembunuh! He killed our mom!" Ace hilang kawalan. Dia mengamuk.

Zev segera mendakap tubuh Ace, cuba menenangkan lelaki itu, "Sabar, Ace. Masih terlalu awal untuk kau balas dendam atas kematian mama!"

"Bila lagi Zev?! Kau nak biar jantan ni terus hidup senang kat luar sana ke? Dia kena bertanggungjawab atas kematian mama!" bentak Ace.

Zev mengangguk laju, "Ya, aku tahu, Ace! Tapi kau kena ingat, dia tu ada pengaruh besar. Kita kena bersabar sampai tiba masa yang sesuai."

"Sampai bila, Zev?!" Ace menengking abangnya. Sungguh, dia benci sikap simpati yang ada dalam diri abangnya itu.

"Sampai kita dapat kaburkan mata semua orang," ujar Zev. Ace terdiam. Apa maksud Zev?

"Kau takkan faham, Ace. Kat sini bukan kau sorang aje berdendam dengan jantan ni. Aku pun sama. Aku abang kau, Ace. Aku tahu apa kau rasa. Tapi aku nak kau tahu juga, bertindak terburu-buru boleh buat kau menyesal. So please, calm down okay?" kata Zev sambil menepuk bahu Ace.

Ace mengangguk kecil. Dia fikir, kata-kata abangnya itu benar.

"If we are unable to destroy him, we might be able to wreak havoc on his dearly loved daughter, Bunga Dareena Laura. Isn't it?" Zev memberikan senyuman penuh makna buat adiknya.

Ace tersenyum sinis. Bunga Dareena Laura? Interesting.

Hutang nyawa, dibalas nyawa. 

BLOOMING FLOWERS [OG]Where stories live. Discover now