[4]

586 42 2
                                    

Terbuntang biji mata Hera melihat skrin telefonnya. Berkali-kali dia gosok mata memastikan kebenaran yang dilihat. Tetap begitu.

Lantas nombor Azarael didail. Tak sampai sesaat deringan, lelaki itu segera menjawab.

"Yes, Miss Bean?"

"10K? Are you kidding me, Azarael?" Tanpa salam Hera terus menyerang. Macam nak luluh jantung dia apabila nilai baki banknya yang selalu dua ke tiga digit kini menjadi lima digit. Tak pernah selama ini cecah angka lima.

"Hello? Encik Grab yang bertauliah, I tanya ni."

"You menang loteri ke Hera?"

"You gila ke apa 10K? Bagi balik nombor account you, I transfer semula. You silap tekan digit ni. Sebenarnya you nak bagi RM10 kan tapi sebab you rabun, jadi you tertekan banyak kali angka sifar tu."

Tawa kedengaran di hujung talian. "Mana you tahu I ni rabun dekat?"

"See? Maknanya memang betul you salah transfer."

"Hera..." Seru Azarael di hujung talian.

"Itu duit you la. Tak ada apa yang salah. Memang betul 10k tu untuk you."

Hera tetap tak puas hati dengan penjelasan itu.  Azarael ni driver Grab ke tauke Grab? Hesh!

"For what? Banyak sangatlah 10k ni, Rael. Yuran I je 8k, lagi 2k nak buat apa?"

"Present from me."

Hera lambungkan diri ke atas katil bujang. Mata menala ke timbunan beg yang dibeli oleh Azarael sewaktu mereka bertembung. Dia tak mengusik seinci pun. Was-was rasa.

"You ni menteri kewangan ke nak bagi duit mudah-mudah macam tu?"

"Maybe. Menteri kewangan peribadi Hera Atilya."

Bola mata digolek ke atas melayan lawak hambar Azarael.

"Not funny, Rael."

"And I'm not joking."

Hera diam lama. Merenung ke angka dalam akaun bank itu benar-benar buat dia ralat. Macam mana lelaki yang mengenali dia lima hari ini boleh beri duit sebanyak itu? Dia bukan sesiapa pun. Just a stranger who coincidentally met.

"Okey, macam ni la. You tak perlu susah hati tengok duit tu. Anggap aje you yang usaha dapatkan duit tu semua. Boleh you relax sikit sem ni. Tak perlu kerja keras sangat."

"It feel surreal. Banyak ni..."

"Bukan masalah pun, Hera. Enjoy the money okay? I letak dulu, ada nak jumpa orang kejap. Take care."

Putus talian Hera termenung sendiri.

10K tanpa berbuat apa-apa. Wow. Dulu selalu minta supaya wujudnya hujan duit. Nah, sekarang terus dapat macam tu je. Orang gila mana aje nak bagi? Ada. Nama dia Azarael Mateen.

Hera tepuk dua pipi. 

Biarlah. Orang dah bagi, siapalah kita nak menolak? Hehe.

Okay, pertama sekali bayar yuran. Hera segera membuka laman web kolejnya. Laju jarinya melarikan cursor ke serata skrin sebelum terhenti pada halaman pembayaran yuran.

Satu detik. 

Dua.

"Hah?!"

STATUS PEMBAYARAN: SUDAH DIBAYAR

JUMLAH BAKI PEMBAYARAN: RM0.00

"Siapa..."

"Sure. Consider it settle."

Sugar Husband (Slow Update)Where stories live. Discover now