[7]

721 40 8
                                    

PENERBANGAN ke Sabah tidak berapa mengujakan Hera. Dia akan berseorangan di sana. Azarael tak ada. Kalau apa-apa jadi, takkan lelaki tu ada pesawat peribadi untuk datang padanya. Serasa Hera tidak sekaya itu.

Dan apa lagi yang membatalkan mood Hera?

Wazif.

Usai habis hari pertama kejuaran, Hera duduk sebentar di bangku stadium. Tak penat apa pun. Penat menyaksikan sukan yang ada sementara menunggu acaranya pada esok hari.

Daripada bermalasan, ada baiknya dia ke stadium. Lama dia memandang tengah padang. Memikirkan prestasi esok hari. Entah mampu atau tidak dia mendapatkan tempat terbaik.

"Ada orang tu kata nak quit tapi tahu-tahu ada jugak dekat sini."

"Diamlah Riq."

Ariqa lepas gelak seraya mendekati Hera. Duduk di sebelah, turut memandang padang. Dia bersandar selesa.

"Kau tak takut ke?" Soal Hera.

Gadis di sebelah mula berkerut dahi. "Dah kenapa pula nak takut?"

"Entah." Bahu dijungkit.

"Lain macam kau ni nak takut tahun akhir. Biasa orang takut masa first time je." Ariqa letak lengan di bahu Hera. Dah biasa begitu. Dalam ramai-ramai atlet, dia saja yang rapat dengan Hera. Sebab kebanyakkan atlet di sini menghabiskan masa bersama pasangan mahupun food-hunting.

"Aku nampak nama Inara."

Inara, pemain wakil Malaysia juga turut serta dalam kejuaran tahun ni. Seteru Hera sejak tahun pertama.

"So what? Asalkan kau berdua main dengan jujur."

"Memanglah cumanya..."

Macam mana Hera nak cakap? Orang tak tahu si Inara ni tergedik-gedik dengan Wazif. Dari tahun pertama. Awalnya dia tak kisah sangat, tapi lama-lama rasa meluat.

Ini kalau Inara tahu dia dah break dengan Wazif, mesti perempuan tu gembira bukan kepalang. Bolehlah dia tergedik-gedik tanpa batasan.

Hera tak kisah. Ambillah Wazif tu kalau nak. Asalkan lelaki tu tak kacau dia cukuplah.

Dari pagi Hera menanti balasan daripada Azarael namun tiada balasan. Entah apa yang dibuat lelaki itu.

Hera buang keluhan. Nak mengeluh pun, itu laki orang. Dia ni? Scandal fake aje. Nak merajuk pun tak sesuai.

Namun Hera harus bersyukur Azarael sangat mengambil berat keselamatannya. Setelah kejadian tempoh lalu, Azarael menambah keselamatan rumahnya. Alarm rumah dipasang dan disambungkan terus ke telefon lelaki itu. Jadinya jikalau ada kecemasan, Azarael akan dapat info dengan segera.

Hera bersyukur untuk itu. Bahkan semua pembayaran juga dibuat Azarael tanpa mengungkit.

Hinggakan Hera tak tahu nak klasifikasikan Azarael sebagai baik atau sekadar patuh pada perjanjian mereka.

Seketika dia terfikirkan masalah Azarael dengan isteri. Apa yang jadi sampai dia nak bercerai? Dan apa guna dia untuk mudahkan proses penceraian? Sampai isteri dia sakit hati dan tak sanggup untuk terus bersama?

Bila ditanya, banyak kali Azarael mengelak. Tak habis-habis dengan nanti dia tu.

"Mengelamun pula dia ni. Menyampah aku." Ariqa tepuk paha Hera kasar. Kaki disilangkan sebelum bersandar selesa.

"Kalau tak dapat gold? Inara tu wakil negara kot."

"Overthinking sangat dah kenapa? Inara tu pun manusia. Mana tahu tahun ni dia buat silap? Peluang kau la nak overtake dia."

Sugar Husband (Slow Update)Where stories live. Discover now