كان بدر جالس بغيظ وهو ينظر الى عدي بشرار وتوعد فهو لم ينسى ما الذي فعله بهم البارح عندما اتحداه ان يعمل عشاء لهم..
## فلاش باك ##
كان بدر وياسين وشاعر ومؤمن جالسين ع الاريكة وهم يتحدثون في مرح وهم يأكلون البطاطس...وخرج عدي من المطبخ ونظر لهم بخبث ومكر وهو يحمل صحن به فطيره وبها عسل قائلا بشر وباللغة الروسية : حسناً ف الابدأ الان..
تحرك نحيتهم بغضب مصطنع فهو يجيد التمثيل...ونظرو له الاربعه..واتقدم منهم عدي وترك الفطيره ع الطوله بقوة..ونظر لهم قائلا بغضب مصطنع : اهو العشاء قدامكم..
نظرو له الاربعه ثم نظرو الى الفطيرة بشهيه فيبدو انها لذيده...ولم يتكلم احد منهم بل قطعو الفطيرة واكلوها باستمتاع...لكن لم يدوم استمتاعهم عندما شعرو بشئ يحرق لسانهم بشده...وكان عدي ينظر لهم بابتسامة خبيثه وهو مربع يديه...وفجأة صرخو بألم...ووقفو الاربعه بسرعه وتحركو نحيت المطبخ لكن ما فتحو باب المطبخ وقع عليهم جردل من الدقيق...ولم يكترثو للدقيق...وتحركو نحيت التلاجه واول ما فتح بدر الثلاجه وقع عليه جردل به دقيق وبهارات والوان مائيّة...نظر للثلاجه بصدمة ولم يكترث لها وبحث على الماء ولم يجد اي شي غير الفواكه...ثم استدار واغلق الثلاجه بغضب...ونظر الى مؤمن وشاعر وياسين الذين لم يجدو اي ماء...ثم اتجهو نحيت الحنفية وما ان فتحو الحنفية لم ينزل نقطة ماء...وكان عدي يراقبهم بابتسامة خبيثه وهو يلعب بكرة صغيره على يده قائلا بخبث : ايه رأيكم في الفطيرة ده انا عملتها مخصوص ليكم عجبتكم صح..
نظرو له الاربعه وصرخو بأسمه بغضب ثم ركضو نحيته عدي...لكن فجأة يقع عليهم جردلين من الشبشب والكورات الصغيره لتضرب بهم وليقع ايضا جردل به ماء وصابون ولكن ليس عليهم بل على الارض...ونظرو له الاربعه بشرار وركضو نحيته لكن قبل ان يوصلو اليه وقعو على الارض بسبب الصابون...فابتسم عدي بخبث وغمز لهم قائلا : تؤ تؤ تؤ صعبانين عليا زمانكم بتتحرقو ومش لاقين حاجه تشربوها اصل انا نسيت اقولكم الفطيرة اللي اكلتوها دي حطيت عليها فلفل اسود مطحون وشطه وكل حاجه حارقه والمية اتقطعت ومفيش بالتلاجه مية ولا اي حاجه تشربوها اصل قولت اعملكم حفلة تليق بيكم..
نظرو له بغضب...وكل ما يحاولون ان يقفو يطيحون على وجههم...وهم يصرخون به بغضب وتوعد...وابتسم عدي بشر عندما رأى مؤمن قريب منه وترك الكورة الصغيره ومد له يده ونظر له مؤمن...وهتف عدي ببرود مصطنع : بصراحه يا مؤمن ياخوي صعبت عليا وقررت ارحمك اصل انت معملتليش حاجه عشان تذوق المقلب معاهم..
ابتسم مؤمن وامسك ايد عدي الذي اوقفه وامسك كوب به عصير ليمون به فلفل اسود ولم يظهر على العصير ومده الى مؤمن قائلا بخبث اخفاه ببراعة : خد ياخوي اشرب شوية زمانك بتولع..
امسك مؤمن الكوب وشربه كله من غير تفكير...ثم جحطت عيناه عندما شعر بحراره تزداد اكثر على فمه وصرخ بألم وامسكه عدي من ملابسه قائلا بغيظ وشرار : بقا انت يا زفت الطين تقول لبدر الزفت اني معرفش اطبخ بقا بتقول اسراري ليه...ومفكر اني مش هعرف...طب اما طحنتك النهارده يا مؤمن الكلب مبقاش انا عدي..
صرخ مؤمن بألم عدما شده عدي مش شعره وامسك ايده وعضها بقوة...ومن ثم دفشه للمطبخ ووقع مؤمن على الارض بجانب الشاعر بعد ان اتفرم من عدي...نظر لهم عدي قائلا بأبتسامة خبث : طب اسيبكم دلوقتي تولعو وتحاربو مع انك صعبانين عليا.......ثم نظر الى مؤمن قائلا بخبث : معاد انت يا صاحب عمري وطفولتي...وكنت هتصعب عليا وارحمك لو مكنتش عرفت انك قولت له...بس للاسف عرفت واتحرقت اكتر منهم اصل نسيت اقولك ان العصير اليمون اللي شربته كله فيه فلفل اسود وانت مخدش بالك منه...بس تستاهل..
اول ما انهى عدي كلامه من هنا...اتفتح الباب من هنا ودلف شادي الى المنزل ورأى فطيرة وامسكها وكاد ان يأكلها ليلحقه عدي بعد ان انتبه له : استنى متأكلهاش..
نظر له شادي قائلا باستغراب : ليه ياخوي..
كتم عدي ضحكته عندما نظر اليهم ثم نظر الى شادي قائلا : اصل فيها فلفل اسود مطحون وشطه وكل حاجه حرقه وعملتها مخصوص لكلاب البحر ياللي زمانهم بيودعو..
تركه شادي ثم اتجه نحيت المطبخ قائلا ببرود : طب ربنا معاهم ووو...
جحطت عيناه شادي بصدمة عندما رأى منظرهم وهم متمددون على الارض ومتبهدلين...ونظر له بدر قائلا : بالله عليك يا شادي الحقنا احنا بنولع..
مؤمن : لا قصدك بنودع..
نظر لهم شادي ثم نظر الى عدي قائلا بصدمة : هو انت عملت فيهم ايه..
اجابه عدي بخبث وهو ينظر لهم : ولا حاجه غير فلفل اسود مطحون في الفطيرة وشطه وكل حاجه حارقه وهم اكلوها وطلبت من صاحب العمارة دي ان يقطع المية وبعدها اديه فلوس وخبيت المية عنهم وحطيت فوق باب المطبخ جردل دقيق...وعلى فوق التلاجه جردل دقيق فيه بهارات والوان مائية وع الارض مية فيها صابون وع السقف جردلين الواحد فيه شباشب والتاني كورة صغيره بس..
## باك ##
نظر ياسين الى بدر ثم وهمس له قائلا بصوت واطي وهمس : بتفكر في ايه يا بدر..
اجابه بدر بهمس وشرار وتوعد ولكن سمعهم مراد الذي كان جالس بجانب بدر : بفكر في مصيبة اعملها وهدبسها في الزفت عدي وارد حقي..وهتساعدني صح..
نفى ياسين برأسه قائلا بهمس : لا اعرفك ولا تعرفني..وانا مليش دعوه في عدي ده انا لسه فاكر امبارح العذاب ياللي عشته بسببه...ده حتى مرحمش صاحبه...ولا خالك ياللي سابنا نتحرق ساعة...لا وكمان مصورنا...وبعدها انقذنا لا ياخوي ده انا هوافق اساعدك في مليون مصيبة تدبسهم للمستر ولا لاخوك ولا لاي حد..الا عدي الخبيث..
بدر بغيظ : جاتك داهيه تاخدك ياخوي غور..
ابتسم مراد بشر ونظر الى عدي الذي كان يتحدث مع مؤمن بمرح...ثم نظر الى بدر وهمس بتوعد وشرار : انا هساعد ياخوي..
نظر له بدر قائلا بهمس : احلف..
مراد بهمس : والله..
بدر بهمس : ده انت شكلك شايل منه اوي..
مراد بهمس : جداً ولاول مرة هشاركك في مصيبة وندبسها في عدي..
بدر بهمس : طب هنعمل ايه..
مراد بهمس وشر : _...................._
بدر بهمس وصدمة : يا ابن العيب...دماغك دي ايه...دي شيطان..
مراد بهمس وغرور مصطنع : اومال ده انا الصياد ياخوي..
بدر بهمس : طب امتى هننفذ..
مراد بهمس : بكرة..
بدر بهمس : حاضر يا صياد..
نظر عدي الى ساعة يده ثم نظر الى سالم قائلا بتساؤل : بابا هي اسيا اتأخرت ليه ده مر اكتر من 16 دقيقة وهي تحت..
نظر له سالم ثم نظر الى ساعة يده وتمتم باستغراب وتساؤل : مستحيل متبقاش عرفت تقنعه لحد دلوقتي اه انا عارف ان هو عنيد ومش هتقدر عليه لوحدها بس معاها مالِك وبيان..
رفع عدي حاجه قائلا : هو انت قولت حاجه..
نظر له سالم قائلا : قولت ان هي زمانها جايه..
نظر له عدي ثم نظر الى مؤمن وكاد ان يتكلم...لكن فجأة يتذكر شيء...وجحطت عيناه بغضب وغيظ...ونظر له مؤمن قائلا بتساؤل : مالك ياخوي قلبت فجأة كده ليه هو في ايه..
عدي بغيظ وتوعد : اه يا اسيا الكلب..
نظر عدي الى سالم يسأله بنظراته على امل ان ما الذي يفكر به غير صيحيح...وكتم سالم ضحكته بعدما فهم نظراته قائلا له : اكلته كله يا عدي..
عدي : كله كله..
لم يقدر سالم ان يكتم ضحكته اكثر وانفجر من الضحك قائلا بضحك : كله كله..
عدي : مسابتش حبة وحده..
سالم بضحك : مسابتش حاجه منه وحتى انها اكلت الطبق بتاعنا مش بس بتاعك..
نظرو لهم الكل باستغراب...واغمض عدي عيناه يدل على انفجار غضبه...وهتف مؤمن باستغراب وتساؤل : هو انت بتتكلمو على ايه..
سالم بضحك : على الرز بالحليب..
من ان انهى سالم كلامه من هنا حتى وقف عدي بغضب ونظر الى سالم قائلا : هي اسيا بالعربية صح..
اوما سالم بضحك....ثم صرخ عدي بغضب وهو يركض نحيت باب المنزل : والله ما هسيبك النهارده يا اسيا الكلب..
انهى كلامه ثم خرج من المنزل بغضب...تحت انظار الكل...ووقف مؤمن بحماس ولحق ب عدي قائلا بحماس : الله ده هيحصل خناقه انما ايه....استني ياض يا عدي..
انهى اخر كلامه ثم خرج من المنزل...تحت انظار الكل ووقف بدر بفضول قائلا لهم بابتسامة بلهاء : طب اسيبكم انا دلوقتي واروح اشاهد الخناقه اللي هيحصل دلوقتي..
مراد بسخرية : قصدك تولعها مش هتشاهد..
بدر بابتسامة بلهاء : كلهم واحد يا صياد...والان سوف يؤسفني ان اقول السلام عليكم ورحمة الله وبركاته..
انهى اخر كلامه ثم ركض نحيت باب المنزل وخرج من المنزل...ووقف ياسين وشاعر قائلان مع وصوت واحد : طب استاذن انا عشان اروح اشوف الخناقه والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته..
انهو اخر كلامهم ثم ركضو وخرجو من المنزل...تحت انظار الكل الذين انفجرو من الضحك..
******************************
كانو يتحركون اسيا وبيان ومالِك وحازم بعد ان انزله مالِك وكانو ينظرون الى الحارات الذين دخلوها فهم الان ضائعون وقد نسيو الطريق...ولم يقدرو ان يتصلو على احد..ف اسيا وبيان قد نسيو هاتفهم في السيارة...ومالِك ترك هاتفه في البيت...وحازم هاتفه طافي...ووقفو الاربعه بتعب وهتفت بيان بغيظ : منك لله يا اسيا يا بنت ام اسيا ده كان يوم اسود يوم ما مشينا وراكي..
اسيا بابتسامة صفراء : احم احم اهدي يا اختاه كلها بتعدي..
مالِك بغيظ : اعمل فيكي ايه بس ما كنتي نطقتي من الاول لو كنتي نسيتي الطريق والعمارة..
حازم ببرود : ما تتخرس يا مالِك انت واخت وامشو قدامي الولوله والعصبية مش هتفيدنا في اي حاجه..
اسيا بمرح : تصدق يا حازم ان لو الزفت عدي كان هنا لمسح في كرامتي الارض..ده انت الوحيد اللي طلعت بتفهم..
ابتسم حازم بغيظ وامسك اسيا من اذنها قائلا بغيظ وعصبية : ده انا للحظه تمنيت يا كلبه البحر انتي ان عدي هنا ع الاقل كان شفى غليلي منك دلوقتي وكان ماسك بشعرك ده ومرمط فيكي الدنيا كلها...فيستحن ياحبيبتي انك تتخرسي دلوقتي..عشان ماسك اعصابي عنك بالعافيه..
اسيا بابتسامة صفراء : احم احم اهدى يا حازم ياحبيبي هنلاقي طريقة نرجع فيها وهتعدي...وسيب وداني ياخوي..
ترك حازم اذنها...ثم تحرك ولحق الكل...ووقفت اسيا عندما رأت هاتف على الارض نظرو لها الكل باستغراب...ومالت اسيا وامسكت الهاتف...ونظر لهم بابتسامة...ونظرو لها الكل بابتسامة واقتربو منها...وتكلم حازم ببرود : افتحي التلفون ده يختي ورني على سالم او روان..
اومات اسيا...ثم سجلت رقم سالم واتصلت ووضعت الهاتف على اوذنها لكن لم يرد عليها بعد المليون محاوله...ثم سجلت رقم روان واتصلت لكن كان هاتفها مغلق...نظرت الى حازم قائلة : للاسف سالم مبيردش وروان تلفونها مقفل..
مالِك بتفكير : طب هنعمل ايه لا انا ولا بيان ولا حازم حافظين اي رقم بالدنيا غير رقمنا..
اسيا بجديه : مكنتش عاوزه ارن عليه الا هو الوحيد اللي هيقدر يساعدنا ان رد..
حازم ببرود : مين ده..
اسيا بجديه : عدي..
حازم بجديه : غريبه هو من امتى بيرد على الارقام الغربية..
اسيا بجديه : من زمان اوي ياخوي
انهت كلامها ثم اتصلت عليه..
_ على الجانب الاخر _
كان عدي يبحث على سيارة سالم وهو يتوعد لاسيا بشده وكان مؤمن وشاعر وبدر وياسين يلحقون به وهم يحاولون ان يهدوه وايضا يحاولون ان يكتمو ضحكتهم...وفجأة سمع عدي صوت رن هاتفه فاخرج هاتفه ونظر للرقم باستغراب وثم رد قائلا ببرود : مين..
ابتسم اسيا ابتسامة صفراء قائلا بمرح : احم احم ازيك يا خويا يا حبيبي..
ابتسم عدي بغضب وغيظ صارخاً بغضب افزع الكل : حبيبك واخوكي اه...ده انتي يومك اسود يا اسيا الكلب..
لكمه بدر بغيظ صارخاً بعصبية : يخربيت بيتك يا زفت قطعتلي الخلف..
تكلمت اسيا بخضه وفزع : في ايه ياخوي مالك معصب كده ليه هو انا عملت حاجه..
عدي بغضب : اه عملتي يختي بقا انا امبارح حذرتك قبل ما اطلع وقولتلك اوعك يا اسيا تاكلي الرز بالحليب بتاعي وحذرتك فوق المليون مرة ولما جيت النهارده اسأل الحج يصدمني انك شفطتي الطبق بتاعهم مش بس بتاعي..
لطمت اسيا قائلة بابتسامة صفراء : احيه احيه ده انا نسيت الرز بالحليب خالص ده مش هيساعدنا ده هيفرمنا..
نظر لها مالِك بنفاذ صبر وشد التلفون منها وقبل ما ينطق مالِك قاطعه عدي بغضب وتوعد : افرمك ده ايه ده انا هقطعك يا اسيا الكلب..
اجابته اسيا بغيظ وصوت عالي : نعم يا عينيا تقطع مين يا بابا لا ده انت شكلك نسيت نفسك ده انا اسيا والاجر على الله ده انا لو عاوزه هقطعك وافرمك ومفكرني هخاف منك لا فوق لنفسك يا حبيبي ده ليا حساب طويل وعريض معك عشان حلقة غامبول ياللي تركتها لاول مرة عشان حضرت جنابك..
عدي بغضب : دي بتردح..
اسيا بغيظ وصوت عالي : وبتضرب كمان..
مؤمن بمرح وحماس : الله واكبر اهي الخناقه هتبدأ..
بدر بحماس وهو ينوي ان يولع بينهم : اديها يا عدي متسكتلهاش ده انت امبارح عذبت فينا تعذيب هتسكت لها اظن لا..
عدي بغضب وصوت عالي : انتي فين يا اوزعة انتي وريني حضرت جنابك هتعمل ايه ده انا لو شفتك يا اوزعة انتي هطحنك وهفرمك وهقطعك وارميكي للكلاب يتعشو فيكي..
مؤمن بمرح وحماس : الله واكبر ايوه كده اديها يا عدي..
اسيا بعصبية وصوت عالي : نعم ياحبيبي مين دي اللي اوزعة يا طويل انت..
عدي بغضب وصوت عالي : انتي ياحبيبتي..
اسيا بعصبية وصوت عالي : الاوزعه دي ياحبيبي زي الورد ياللي بينحو نص العالم ليها بركبهم وبيعتبروها اميره مش زيك يا طويل انت..
عدي بغضب وصوت عالي : والله ياحبيبتي الورد في خلق بيدوسو عليها ويسيبوها وتتقطع ويقطعوها ويحبهوها ساعة وبعدها يرموها للناس ياللي بيدسو عليها...وافضل ابقى طويل احسن مبقاش مش واصل نص طول التلاجه..
ياسين بضحك وتشجيع : لا دي قوية بصراحه اديها يا عدي يا جامد انت اوعى تسكت ليها.
جحطت عينان اسيا بغضب قائلة بغضب وصوت عالي : اه يا ابن...انت فين يا كلب البحر انت يا حمار البر انت اما فرمتك النهارده وقولت لمصايبك لسالم ووريته الفيديوهات مبقاش انا اسيا..
عدي بغضب وسخرية وصوت عالي : قولي له ياحبيبتي مش هيصدق اصل مفيش دليل معاكي والصور والفديوهات اتمسحو وصلاح بتاعك ده ياللي قولتيه يراقبنا زمانه بينجلد من ابوه..
اسيا بغضب وصوت عالي : اه...يبقى انت ياللي هكرت تلفوني ومسحت الدلايل ياللي كانت تدينك انت وصحابك...وخليت الواد يموت من الرعب اول ما يسمع اسم شاعر وانسحب...وانا اللي بقالي فترة عمال افكر مين ده اللي هكر تلفوني وهو 24 ساعة في يدي...وايه اللي حصل للواد ده...ده لما اشوفك بس هقطعك يا عدي الزفت..
عدي بغضب وصوت عالي : لا قصدك ان انا اللي هقطعك يا اسيا الكلب..
كادت اسيا ان تجاوبه لكن كمم مالِك فمها بغيظ بعد ان استوعب قائلا بغيظ وعصبية : ما تتخرسو بقا صدعتوني ده انا اللي هقطعكم..
رفع عدي حاجبه باستغراب قائلا ببرود وتساؤل وكانه ليس من كان غاضباً منذ وهلة : هو انت مين يالا هو انا ليه حاسس ان صوتك مش غريب عليا..
كاد ان يتكلم مالِك لتمسك بيان هاتفه قائلة بعصبية وصوت عالي : نعم ياخوي لا متقولش انك نسيتنا ده انا هفرمك لو نسيتنا..
_ بيان..
هتف بها بنبرة تملئها الصدمة والدهشه وايضا السعادة...وابتسم مالِك بمرح قائلا : بقا يا كلب البحر انت تنساني بعد السنين دي كلها اسفوخس عليك يا واطي بقا بتنسى صاحبك ياللي كان ياما بيلحقك من ايد حازم وينضرب بدالك..طب اسفوخس عليك يا واطي ياللي مهنش عليك العشره والضرب ياللي كنت باكله وو..
قاطعه عدي بضحك وسعادة : ايه يا استاذ مالِك هو انت شكلك اتفتحت ولا ايه يا ابن المنشاوي..
خد مالِك الهاتف من بيان قائلا بمرح : اه اتفتحت يا ابن الالفي..
عدي بضحك وسعادة : وحشتني يا زفت البحر انت بقا متسألش عليا يا واطي ب 5 سنين دول..
ابتسم مالِك بحزن وتمتم بشرود : اومال لو عرفت ايه اللي حصل لنا 5 سنين دول لدرجه اني تمنيت ان مكناش نزلنا تركيا في اليوم ده مكانش حصل اللي حصل ومكانش حازم بعد عنكم ولا امي وبابا ياللي ماتو مقتولين ولا انا ياللي اتدمرت في 5 سنين دول..
عدي : انت يا مالِك رحت فين ياخوي هو انت قولت حاجه..
فاق مالِك من شروده ثم ابتسم بمرح قائلا : اه قولت ياخوي ان انت برضو ياخوي مسألتش عني 5 سنين..
عدي بغيظ : ما انت غيرت رقمك ياخوي ومعرفتش اوصلك ده الواد مؤمن متوعدلك من يومها وربنا يعينك عليه..
مالِك بمرح : عارف ياخوي واديني مؤمن ياخوي..
عدي بمرح : تمام ياخوي..
استدار عدي واتصدم عندما لم يراء احد غير ياسين الذي كان ماسك هاتفه بيتابع به ببرود قائلا له : انت ياض يا ياسين هو مؤمن وشاعر والزفت بدر اختفو فين..
ياسين بخبث : راحو السوبر ماركت يشترو حاجات للمقلب..
عدي بتساؤل : مقلب؟! مقلب ايه؟
ياسين بخبث : بص ياخوي بصراحه انت صعبان عليا عشان المقلب ده الصياد بذات نفسه مشترك فيه عشان ينتقمو منك..
عدي : ينتقمو مني على ايه..
ياسين بخبث : معرفش..
عدي : ياسين..
ياسين بخبث : نعم..
عدي بخبث ومكر بعد ان فهم : عاوزين تنتقمو مني على اللي حصل امبارح صح..
ياسين بخبث لا يقل عن عدي : الله واعلم انا مش مشترك معاهم..
عدي بخبث ومكر : تمام يا ابن مهران وشكراً اوي انك قولتلي..
ياسين بخبث : العفو ياخوي..
عدي بخبث ومكر : ايه يا مالِك متصلين عليا من رقم غريب ليه.......وصمت عدي 5 ثواني قائلا بتمثيل : ايه قولت ايه تايهين.....ثم سكت 5 ثواني قائلا بتمثيل : طب انتو فين دلوقتي..
مالِك باستغراب : في ايه يا عدي هو انت بتكلم نفسك ولا ايه..
عدي بخبث ومكر وتمثيل : طيب انا جاي لعندكم واوعو تتحركو..
مالِك باستغراب : عدي لو انت بتمثل على الواد صاحبك بحب ابلغك ان احنا فعلا تايهين..
عدي بصدمة وصوت عالي : نعم قولت ايه ياخوي هو انت بتهزر..
مالِك بضحك : كان على عيني اهزر بس للاسف التمثليه اللي مثلتها دلوقتي هي حقيقه وكله بسبب اختك..
عدي بغيظ : اما اشوفك يا اسيا الكلب..انطق..
مالِك بضحك : بحب ابلغك وابشرك ان احنا مش عارفين احنا فين اصلا غير ان احنا بحارة مهجورة مفيش حد فيها..
عدي : تلاقيهم نايمين ياخوي انا جاي..
انهى عدي كلامه من هنا ثم نظر الى ياسين قائلا وهو يتجاهل مالِك الذي يرغي : انا رايح اجيبهم يا ياسين تحب تجي معايا..
ياسين ببرود وخبث : لا انا رايح السوبر ماركت اشتري كم حاجه..
عدي بخبث : تمام يا ياسين سلام..
انهى عدي كلامه من هنا ثم تحرك...تحت انظار ياسين الذي ما ان اختفى اخرج هاتفه واتصل على مراد قائلا له بخبث : انا مهمتي خلصت يا صياد..الباقي عليكم..
وعلى بعد قليل من ياسين كان عدي يراقبه وقد سمع كلامه وابتسم بغيظ قائلا باللغة الروسية وقد نسي مالِك تمام : كما توقعت انه فخ ليا لكي افعل ما تريدوه لكي ينجح المقلب الذي فعلتوه من اجلي حسناً يبدو انكم قد نسيتم المقلب امس لاكن لاباس ساقلب المقلب عليكم..
تكلم مالِك بغيظ وباللغة الروسية : الواضح انك قد نسيت اننا تايهون ايها الوغد..
نظرت له اسيا وبيان وحازم بعدم فهم...فهم لا يفهمون اللغة الروسية ونظرت بيان الى حازم قائلة : حازومي صاحبك ده كان بيقول ايه..
حازم ببرود : عملي علمك يختي..
نظرت بيان الى اسيا وقبل ان تتكلم هتفت اسيا بغيظ : انا معرفش هما بيقولو ايه ولا بيتكلمو روسي ولا فرنسي ولا ياباني معرفش..
تحرك عدي بغيظ قائلا : انت ياض هو انتو تايهين ولا بتهزر معايا..
مالِك بغيظ : هو احنا لو مكناش تايهين هنرن عليك من تلفون منعرفش هو صاحبه مين ليه يا ذكي..
عدي بجدية : طب انتو متأكدين ان انتو في حارة مهجورة..
مالِك بجدية : مفيش اي حد في الحارة دي ولا حتى عربيات..
عدي بجديه : هو انتو عارفين وفاكرين الطريق اللي جيتو منه للحاره ولا انتو فاكرين الطريق اللي هتطلعكم من الحارة دي..
مالِك بجديه : انا فاكر الطريق من الاول وفاكر فين العربية بس مش واثق بصراحه..
نظرو له الكل بصدمة وغضب...فهم لان قد قطعو تلك هذه المسافه ولا يعلمون اين يذهبون ولا اين الطريق...ومالِك متذكر الطريق ولم يقل لهم...ولاول مرة بعد سنين حازم لا يستطيع ان يتحكم بغضبه فصرخ به بغضب وصوت عالي وهو يمسكه من ملابسه : نعم ياخوي بقا انت فاكر الطريق من الاول وسايبنا ندخل حارات ومحالات غريبة وعجيبة واحنا منعرفش نروح فين ولا نيجي منين واحنا كل خطوة بنتحركها بنندب بحظنا ونشتم الاخت اسيا مليون مرة بالثانيه...ونتفاجئ في الاخر انك فاكر الطريق..
رفع عدي حاجبه باستغراب من هذه الصوت الذي كان يشبهه وقلبة كان ينبض بقوة يشعر انه يعرفه يشعر انه هو تؤامه لكن كيف فهو قد رأه يموت امام عيونه
اما مالِك نظر له بغيظ قائلا بغيظ وعصبية بعد ان ابعده عنه : ياعم غور هو انا يعني لو كنت واثق اني متذكر الطريق كنت هتخرس ليه إن شاءلله وهتعب نفسي ليه وهتمرمط ليه ان كنت واثق انه المكان والطريق صح وان احنا منتهوش..
حازم بعصبية : برضو كنت هتنطق ما احنا كنا تايهين..
بيان بعصبية : وانا اللي بقول عليك عاقل وذكي..طلعت اغبى من الاستاذ حـ..
قاطعها حازم بعصبية : نعم يختي هو مين ده اللي اغبى من مالِك الزفت..
اجابه بيان بابتسامة صفراء : انا...انا اللي اغبى منه..
مالِك بضحك : خوافه..
اسيا بعصبية : ما تنجر يا استاذ مالِك قدامنا لو انت عارف الطريق..
مالِك بغيظ : ما انا قولت اني مش واثق..
وقف عدي ونظر الى السوبر ماركت الذي لم يكن بعيد عنه ثم نظر الى السماء بعيناه الزرقاء وثم سأل مالِك ببرود سؤال واحد وهو يتمنى انه احساسه غلط وانه ليس هو : مالِك هو مين ده اللي معاكم..
نظر مالِك الى الهاتف فهو متأكد انه قد علم من هو بس يكذب نفسه يريد ان يتأكد وثم نظر الى حازم الذي ينظر له بجمود لكن من داخله كان يشعر باحاسين كثير نحوه هل غضب السنين منه اختفى عندما سمع صوته لاول مرة بعد سنين...اما اسيا كانت تنظر لهم وهي متحمسه لتلك هذه الحظه رغم خوفها من الذي سيحصل لكنها متحمسه وفرحانه لتلك هذه الحظه...وابتسم مالِك بهدوء قائلا : انت عارف هو مين...وهتتأكد اكتر لما هتشوفه في السوبر ماركت...سلام..
انهى مالِك كلامه ثم اغلق الخط ونظر لهم قائلا : يلا قدامي نطلع من الحارة..
اسيا بمرح : يلا ياخوي..
مالِك : هو التلفون ده ناخده ولا نسيبه..
بيان بمرح : نسيبه ياخوي احنا مش عاوزين ندخل السجن بسببه ده احنا بعز صغرنا..
رامى مالِك الهاتف قائلا بمرح : وانا بقول كده برضو..
ثم نظر مالِك الى حازم وامسك يده ثم تحرك قائلا بمرح : تعال ياخوي معايا..
نظرت لهم اسيا باستغراب ثم نظرات الى بيان قائلة بتساؤل : الله هو مش كان الاتنين دول يتخانقو ولا انا بيتهيألي..
امسكت بيان بايدها ثم لحقت بهم قائلة بمرح : سيبك منهم يختي هم كده بتحسي ان عندهم انفصام ده انا حتى شكيت ان عندهم انفصام اه والله يختي مثلاً في مرة كانو بيتخانقو خناقه طويلة وعريضه عشان اخويا مالِك كسر الاب توب بتاع حازم وحازم كسر تلفونه وحصلت خناقه لمدتها 10 ثواني فقط 10 ثواني وبعد الثواني دول شمو ريحه المقرونه بشمله وهما طبعاً سكتو وبعدها تكلمو مع بعض وهم متحمسلين للاكله ياللي هتعملها نسرين النهارده ولا كأنهم كانو بيتخانقو وبيشدو شعر بعض من قبل 10 ثواني ولا لما شافو المقرونه بشمله وبدأو يأكلو دول أكلو بعض يختي ولا كأن في خناقه من قبل 10 ثواني ولا شدو بشعر بعض...واما دلوقتي اللي حصل ف ده حاجه صغيره اوي من اللي بيحصل..دول يابنتي لما بيتخانقو بيرمو على بعض بالمقلاه ويكسرو بعض ويفتحو دماغ بعض...وبعدها 10 ثواني او دقايق...يرجعو يتصالحو ويضحكون مع بعض ولا كأن من قبل 10 ثواني او دقايق كانو بيكسرو بعض..
اسيا بصدمه : هو انتي بتهزري..
بيان بضحك : لا والله مبهزرش يا اختاه هم كده فعلا..
نظرت لها اسيا بصدمة مضحكه ثم نظرت اليهم وهم يتحركون بسرعة الاعصار وكأنهم يركضون وليس يتحركون...ثم أشارت عليهم قائلة : طب سيبك من الصدمة ياللي اكلتها من شوية...وقوليلي هم دول عندهم قوة خارقه واسمها تمشيه سرعة الرياح ولا انا اتجننت وبيتهيألي..
بيان بضحك : لا ده انا بحب ابشرك انك اتجننتي خالص...دول يابنتي لما يبقو يمشو بالسرعة دي يبقو بيتكلمو في كلام مش عاوزين حد يسمعه ولا حد يعرف عنه غيرهم هما..
اسيا : اه..
بيان بضحك ومرح : الشارع اللي وراه..
نظرت لها اسيا بغيظ فهي تكره تلك هذه الجمله...وكادت ان تهجم عليها الا ان بيان تركت ايدها بسرعه وركضت ووراها اسيا...وصرخت بيان صرخه...وقف مالِك وحازم بخضه...واستدارو لهم...لكن جحطت عيناهم بصدمة عندما تكلمت بيان بصراخ : الحقني يا حازم حوش اختك دي عني دي ناويه تقتلني عشان قولتها كلمه..
تكلمت اسيا بغضب وتوعد : وانتي تنطقيها ليه وانتي عارفه اني بطيق العمى ولا بطيق الكمله دي...ده انتي نهارك اسود يا بيان الكلب..
_❥_❥_❥_❥_❥_❥_❥_❥_❥_❥_❥_❥_❥_❥_❥_❥_❥_❥_
* في كندا *
كانت ميرال متعلقه على باب غرفتها...وكان اياس جالس ببرود على الاريكة وهو ينظر الى هاتفه ببرود...وكانت اريام واقفه في المطبخ وتضع الهاند فري تسمع الى اغنيتها المفضله وهي تطبخ باستمتاع...تاركين تلك الفتاة المسكيته متعلقه ومتكسره وهي تنظر لهم بغيظ...وترك اياس الهاتف عندما شم ريحه الطعام...ووقف اياس بخبث واتجه نحيت المطبخ تحت انظار ميرال الذي صرخت : ابا انت رايح فين وسايبني متعلقه انت يا حاج طب نزلني طيب..
تجاهلها اياس ببرود ثم دخل المطبخ..وتسلل ببطء نحو اريام ثم وقف وحضنها من الخلف بمرح صارخاً بمرح : ريــــــــــــــــــــــــــري..
اتخضت اريام من صوته العالي ورفعت قدمها تصدم به على ركبته بقوة ثم ضربت رأسها برأسه من الخلف وتركها اياس وهو يضع يده على رأسه بألم ثم كادت ان ترفع قدمها ولكنها ابتسمت عندما رأت اياس قائلة بابتسامة : احم احم اعذرني يا اياس يا حبيبي مخدش بالي انك انت..
اياس بغيظ : يخرب بيتك يا اريام ده انا بقيت اخاف اقرب منك وانتي مديلي ضهرك بسبب روح القتاليه ياللي بتطلع عليا..
اريام بخبث : كيف لشيطان ان يخاف من جحيم ف ان كنت انا الجحيم ف انت الشيطان الذي هو الجحم بذات نفسه فكيف له ان يخاف..
ابتسم اياس قائلا بخبث : ولما لا فعندما يجتمع الشيطان مع الجحيم ف بلطبع سيخاف منها ومن ذكهائها العين الذي يجعل الشيطان بذات نفسه يعترف بالخسارة امامها..
اريام بخبث : ومن قال لك انك خسرت ايها الشيطان ف انت لم تخسر بل كسب..كسب قلبي الميت الذي لا زال يتسأل كيف لملاك وجحيم ان يجتمعاً..
اياس بخبث : ومن قال لكي انني ملاك يا جحيم ف انا الشيطان الذي كل ما يسمع اسمه احد يترعب منه ف انا الذي كنت قاسياً بارداً يقتل اعداءه ببطء ويعذبهم فكيف لي ان اكون ملاك..
ابتسمت اريام بخبث ثم حاوطت عنقه بيديها ونظرت الى عيناه العسلية قائلة بعشق لم ينتهي ابداً : بل ملاك من الدخل كنت ملاك يريد ان يخرج من الظلام الى النور كنت طفل صغير بريئ لكنك كنت تدفن هذه الطفل الذي كان يتألم من الداخل كان يريد ان يصرخ ان يبكي ان يعاتب لكنه كان يكتم كل ذلك في قسوته وبروده وعندما اتيت الى هذه القصر لكي انتقم اقسمت في لحظتها انني سادفعك الثمن على بروك وقسوتك لكنني علمت متأخر انك طفل مجروح تخفيه عن العالم وحتى عن نفسك عندما رأيتك لاول مرة تخرج ذلك الطفل تسمح له ان يخرج وتتمسك في والدتتي كالطفل الذي لا يريد ان يترك امه وتبكي تبكي بشده رغم انك تكتم شهقاتك لكي لا يسمعك احد الا انك كنت تهتز من البكاء في حضنها فمنذ هذه الحظه اقسمت ان اخرج ذلك الطفل من الظلام الى النور وسادخل الى حياته السعادة فكيف لك ان تقول لست ملاك ايها الشيطان..
ابتسم اياس بعشق ثم حاوطها خرصها في يديه وقربها منه ونظر الى عينيها ف اجابها بنبرة تملئها من الحنان والعشق : اذن فقد كان احساسي صحيح فقد رأيتيني ف انا لم انكر كلامك كنت كذلك ولكن انتي من امسكت بيدي وادخلتني عالمها الاخر عالم مليء في السعادة والحب ف انا اعشقك ايتها الحجيم..
_ يوه بقا هو انتو مش هتخلصو رؤمانسيه في المطبخ ده المطبخ لو كان بيتكلم كان مسح في كرامتكم الارض ايه يا حج هو انت متصدقش انك تستفرط فيها ده انتو ليكم اوضه اعملو اللي بتعملوه..
صرخت بها ميرال بنبرة تملئها الغيظ...لتكتم اريام ضحكتها عندما رأت اياس يكور يده بغضب ويغمض عيناه بغضب...ف ميرال تقطع عليهم اللحظات الرؤمانسيه والمولعه..
##################################
بعتذر يا جماعه على ان الفصل قصير اوي بس محبيتش اتأخر عليكم بعد ما الفصل اتمسح مني النهارده قبل ما انزله..
وإن شاءلله موعدنا مع تكمله الفصل يوم الثلاثاء الساعة 1 او 12 بالليل..
ودمتم في امان الله ♥
أنت تقرأ
جريمة العشق
Mystère / Thrillerالجريمة ليس فقط حين نقتل... فالاهانة جريمة... السخرية جريمة... التنمر جريمة... الظلم جريمة... الكذب جريمة... الخداع جريمة... الخيانه جريمة... ان تتسب في بكاء احدهم ليلا فهو جريمة... حتى الحب اصبح جريمة... ومن منظورهم... العشق اصبح جريمة...