ابتعد عدي عن احضان روان بعدما هدئ قليل وامسحت روان دموعه ثم ملست على شعره بحنان قائلة بهدوء : ها بقا دلوقتي انت كويس..
أوما عدي وهتفت روان بهدوء : عدي هو حازم زعلك ولا عملك حاجه وايه اللي بينكم ده انا كنت مفكره اول ما هتشوفو بعض هتحضنو بعض مش هتتخانقو بص لو هو زعلك بكلمه وعملك حاجه قولي وانا هقلب الدنيا كلها عليه..
اجابها عدي ولازالت دموعه تهبط على وجنتيه : لا زعلني ولا عملي حاجه انا بس افتكرت اللي حصل من 5 سنين بس..
روان بهدوء : ايه اللي حصل يا عدي..
نظر لها عدي وكاد ان يرفض لكن كانت روان تعلم رده لذا سبقته قائلة بهدوء : متبصليش كده يا عدي يعني هعرف النهارده هعرف احنا قفلنا الموضوع ده من 5سنين لما كنا مفكرين ان حازم ميت وعشان منضعتطش عليك بس بما ان حازم عايش ورجع ف لازم اعرف ايه اللي حصل في اليوم اياه..
تكلم عدي بصوت مختنق وهبطت دموعه بشده عندما افتكر ذلك اليوم المشؤم : ولو قولت هيتغير حاجه من اللي حصل مثلا اكيد لا
ف متفتحيش جروح قديمه يا امي لانها مستحيل تتشفى لو اتفتحت من تاني..
خفق قلب روان بشده لكن يجب ان تعلم ماذا حدث فهي تعلم ان لم تعلم منه ستعلم من سالم ف بالطبع سالم لم يتركهم الا وقد علم كل شيء لكنها لم تضغط عليه لذا تكلمت بهدوء محاوله لاخر مرة ان تقنعه يتكلم : هي كده كده هتتفتح يا عدي...حازم بنظر الكل ميت...معاد احنا واولاد المنشاوي ويامن وجواد وشخص واحد بس معرفش اسمه ايه...ويامن قال ان حازم ماسك عليهم بلاوي سوده وخاصه الشخص ياللي عارف ان حازم عايش...ولو عرفو الكلاب ياللي خطفوكم ان حازم لسه عايش وماسك عليهم بلاوي هيقتلوه...وهتتفتح حرب...وهيغدرونا من ورانا مش هيواجهونا وش لوش زي ما غدرونا من 5 سنين لما خطفوكم...واحنا حتى منعرفش اسمائهم ولا عملو ايه واللي حصل...قول يا عدي وانا عارفه ان انا هتوجع بس مش هيبقى نفس الوجع ياللي هتوجعه لما يعرفو ويأذوكم ع الاقل لو قولت هنعرف نحميكم منهم ومنبقاش متكتوفين زي زمان..
اغمض عدي عيناه بوجع ويشعر بوجع في قلبه عندما يفتكر كل شيء ولا يعلم كيف يحكي لها ما حدث من الاساس لكن يعلم ان كلامها صحيح وقد توقع من ذلك الشخص الذي يعلم ان حازم عايش لكن الواضح انه قد اتى اليوم التي سيقول لهم ما حدث..
لذا فتح عيناه بجمود ونظر لها وقد توقعت روان ان يرفض لكنها اتصدمت عندما تحدث عدي بجمود : تمام يا امي هقول اللي حصل وبظن ان جى الوقت اللي هحكي فيه اللي حصل..
...........................................
كان حازم جالساً ع الفراش وبجانبه سالم يأكلون الفشار بمرح وضحك وهم يتحدثون على المصايب والمقالب الذين بخططون ان يفعلوها..
بينما كانو يتحدثون دخلت عليهم اسيا فجأة ووقفت امامهم ونظر لها الاثنين وصمتو بينما جسلت اسيا بالمنتصف وسرقت الفشار واكلته صارخاً بغيظ وهي تاكل الفشار : بقا انتم قاعدين وهنا وبتضحكو وبتتكلمو وانا سايبيني لوحدي انفجر من الزهق وصوت ضحاكتم واصل لروسيا وانا اللي كنت مفكره ان الحج والولية عمالين تهدوهم في التؤام الغاضب دول ودرما وحزن ومن الكلام الهندي ده واكيد الولية واخويا بيهيصو دلوقتي زي ما انتو بتهيصو..
كتم الاثنين ضحكتهم على ملامحها المغتاظه..
وتكلم سالم ببرود واستفزاز يكتم ضحكته : اب وابن قاعدين بيهزرو ويضحكو مش حرام ولا عيب عندك مانع يا اسيو..
ابتسم اسيا باستفزاز بطريقه تعملتها من عدي هي ان تقلب الطاوله عليه : لا منعديش يا روح اسيو وبما انكم قاعدين تهزرو ف اكيد الام وابنها قاعدين بيهزرو ويهيصو واكيد عدي عمال يتغزل في مراتك يستغل الفرصه انك مش موجود جنبها بس زي ما قولت لا هو عيب ولا حرام ان ابن يتغزل في مامته..
هنا قد نجحت اسيا في اشغال نيران الغيره في سالم وابتسمت بانتصار عندما رأت ان ملامح سالم قد تغيرت من شده غيرته على روان ولم يكتم حازم ضحكته وضحك بشده بينما وقف سالم بغيظ وهو يشعر بالغيره التي تحرق قلبه فهو يعلم ان عدي الخبيث الذي ورث منه الخبث سيستغل هذا الفرصه لكنه لم يسمح له ابداً..
لذا تحرك نحيت باب الغرفة قائلا بغضب وتوعد : لو كلامك طلع صح يا اسيا...يبقى اترحمو على عدي...المرة دي مش هعلقه وبس ده انا هدشمله وابيته في المستشفى...واللي هيحاول يقرب ويتغزل في روان غيري...هيشوف أسوأ ما عندي..
انهى سالم كلامه ثم خرج من الغرفة بغضب تحت انظار حازم واسيا الذين انفجراً من الضحك...فتحدثت اسيا بضحك : ابوك دلوقتي هيموت من الغيرة على روان ده غيور اوي..
حازم بضحك : ومن الدرجه الاولى كمان...ومتملك اوي لدرجه ان لو انا او الزفت عدي لو مدحناها بكلمه وحده هنبقى في المستشفى بين الحياة او الموت..
☜♡☞♡☜♡☞♡☜♡☞♡☜♡☞♡☜♡☞♡
* في كندا *
كانت اميليا جالسه ع الفراش وعلى قدميها لاب توب تشتغل به وبجانبها ميرال التي كانت تتصل ب اريام وما ان ردت اريام حتى صرخت ميرال بعصبية : بقالي ساعه عمال ارن عليكم وانتم ولا هنا ايه بتعملو ايه..
اتخضت اميليا من صوتها العالي..
بينما كانت اريام جالسه على الاريكه وبجانبها اياس الذي يأكل الحلا بهدوء وكادت ان تجيبها اريام الا ان اياس سبقها وتكلم ببرود وهو يأكل الحلا : بنأكل حلا يا اختاه انما ايه روعة دي الولية امك طلعت بتعرف تطبخ احسن من الطباخين المشهورين بذات نفسهم..
رفعت ميرال حاجبها بغيظ وكادت ان تتكلم لكن قاطعتها اميليا التي امسكت الهاتف بهدوء ونفاذ صبر بعد ان انتهت عملها من لاب توب ولم تتركها تتكلم ع الهاتف معهم فهي تعلم ان تكلمت ميرال الان فلم تسكت وخاصه انها اخبرتها عن ما حدث معها وعن غيرتها على...الشيطان..من..الجحيم..
فتحدث اميليا بهدوء غير مكترثاً لصدمتهم : انا اميليا فوقت من الغيبوبة وشكراً ليكم بجد على اللي عملتوه معايا ميرال قالتلي على كل حاجه ولو كنتو ب اخر الدنيا جهزو نفسكم واغراضكم والحقونا على مصر عشان انا هنزل مصر دلوقتي وهاخد معايا ميرال وانا بلغتكم دلوقتي عشان الحق الكوارث ياللي هتحصل دلوقتي وخاصه برجوع حازم لعيلته..وسلام..
##################################
انا هنجلط يا جدعان 😭😭
الدراسه مدشملاني خالص 😭😭
بالله عليكم يا جدعانحد منكم امتحن باليوم الواحد 5 امتحانات قولولي الصراحه وكل يوم امتحانات ونصهم مفاجئة مجلطه لينا 😭😭
انا خلاص بقا عندي عقده نفسيه من تالت اعدادي😭😭
الله يرحم ايام لما كنت بتاني اعدادي واقول لنفسي امتى هتطلعي تالت اعدادي يا اطياف وتخلصي من العذاب وارتاح ب تالت اعدادي ده تاني اعدادي اصعب مرحله بالعالم
واهو لما طلعت تالت اعدادي اتفاجئت في الامتحانات التشخيصيه ياللي كل يوم بمنتحنها يا يكون عندي علم او لا..
وتدريبات امتحان نافس
وامتحانات اعمال السنة
وامتحانات مزاجيه على كيف المعلمات
ومشاريع قد الدنيا دي كلها
وواجبات
وانشطه
وامتحانات من المديره بالمنصه
واشياء كتير ربنا ما يوريهملكم وغيرت رائ ان تالت اعدادي اسهل وبقى اصعب مرحله ده تاني اعدادي متجيش جنب تالت اعدادي نقطة بحر😭😭😭
وبقيت الفترة دي يا الحق اكتب الفصل او اكتب نصه وصغير كمان واجزءه يا لا
ونص الفصل ده كاتبته الساعة 9:20 ولسه مخلصاه وكله بسبب مين الدراسه 😭😭😭وبحب ابشركم تبشيره تجلط ان احتمال الاسبوع الجاي يعني من يوم التلاتاء الى يوم الخميس ويمكن للاسبوع اللي بعده مش هلحق اكتب اقتباس حتى ليه لان استاذه جميلة ياللي بتدرسنا عربي الوحيده ياللي دخلت قلبي من جوا هنبدأ من بعد اجازة يوم الوطني ياللي هو يوم الثلاثاء بتدريب امتحانات نافس للغتي وانا مضطره اراجع الدروس اللي خدها من اول ابتدائي عشان الامتحان النافس
واستاذه سهى ياللي بتدرسنا اجتماعيات امتحان ليها يوم الخميس الجاي وكله تعليل يعني كتابي وهكتب التعريقات ياللي اطول من حياتي واشياء كتير ف عشان كده احتمال كبير اوي ان مقدرش اكتب فصل او اقتباس من الروايات وهبقى اديلكم خبر ان كنت هنزل او لا
وبكرة علينا امتحان دراسات الاسلاميه وادعولي يا جدعان في اني مجبش العيد في الامتحان ده 😭😭
أنت تقرأ
جريمة العشق
Misterio / Suspensoالجريمة ليس فقط حين نقتل... فالاهانة جريمة... السخرية جريمة... التنمر جريمة... الظلم جريمة... الكذب جريمة... الخداع جريمة... الخيانه جريمة... ان تتسب في بكاء احدهم ليلا فهو جريمة... حتى الحب اصبح جريمة... ومن منظورهم... العشق اصبح جريمة...