كان جاسم يتأفف بعصبية وهو ينظر الى الملابس الهندية بعصبية..
وكان مراد يتمدد على الفراش ببرود يتابع هاتفه بينما كان يامن جالس على الاريكه يعقد الحذاء بعد ان ارتدى قميص اسود وستره رماديه فهو قد اقسم انه لم يرتدي الملابس الهندية مهما حدث فهو منذ ان رأى الملابس الهندية وايضاً البنطلون الذي منتفخ ويشبه العفاريت كاد يصيب بجلطه ما أن رأى الملابس..
ونظر جاسم الى مسلم ومؤمن وبدر وياسين ومالِك وشاعر وعدي الذي يسنده حازم الذين يقفون وهم ينظرون الى الملابس بصدمة..
قائلا لهم بعصبية وهو يأشر على الملابس الهندية : متقولوش انك هتسلبو الهدوم دي..
استوعب عدي اخيراً قائلا بسخرية : هم لو عاوزين يجلطونا مش هيعملو كده...هو في حد مننا هيلبس الهدوم دي...انت مش شايف البنطلون عامل ازاي...ده انا لو لبسته هقع من اول خطوتين...وانا رجلي مكسورة ومش هتستحمل..
تكلم حازم بعد ان استوعب : انا لاول مرة بالتاريخ اتفق مع عدي...انا اه كنت عارف ان الملابس الهندية مش حلوين اوي...بس مكنتش اعرف انه كده ومجلط...وجاي دلوقتي تسألنا ان احنا هنلبس الهدوم دي ولا لا..
مؤمن بصدمة : انا هسأل سؤال واحد...هي دي هدوم..
تحرك بدر ببرود بعد ان استوعب وتمدد بجانب مراد على الفراش قائلا ببرود : اضن ان مفيش حد مننا هيلبس الهدوم دي..
تحرك ياسين نحيت سيف الذي جالس على الارض يتابع التلفاز بهدوء وجلس بجانبه قائلا بهدوء : بضن انتو عارفين هقول ايه..
شاعر بغيظ : دي مش هدوم هنديه بتاعت المناسبات...لا دي هدوم متجيش جنب هدوم المهرجانات..
مالِك ببرود وسخرية : لو خيروني...بين الموت او البس الهدوم دي...هختار الموت وبكل سرور..
نظر جاسم الى بيجاد وإدورد قائلا : عارف هتقولو ايه من غير ما تقولو..
ثم نظر الى عبدالرحمن وعبدالله وبسام وراشد قائلا بغيظ : وانتو يا اولاد السعودية هتلبسو الهدوم دي..
اجابه عبدالرحمن بسخرية : هو ذا سؤال يتسأل...اكيد لا...انا وش جابني من السعودية للهند ما انا كنت جالس بتبوك ومهيص والحين بنجلط..
عبدالله ببرود : الموت افضل ب مليون مرة من اني البس الملابس ذا..
راشد بغيظ : انا لو لبست الملابس ذا اعتبرو اني مت..
بسام بهدوء : احنا هنلبس قميص حتى لو كان فرح هندي وهذا اللي عندي..
سالم بسخرية : انا من رائيي ان احنا نجمع الهدوم دي كلها ونحرقها..
خالد : وانا بقول كده برضو..
مراد ببرود : بسام لو عندك قميص زايد ابقى ادهولي البسه بدل ما هنجلط كل مناسبه البس نفس هدوم يامن وبالاخير محدش بيعرف مين يامن ومين انا رغم ان فرق لون العيون واضح الا انهم بيجلطوني..
يامن بهدوء : هو حد قالك تقلدني وتلبس زيي لا ومن ثم يا حبيبي انت سارق نص هدومي لو مش واخد بالك..
مراد ببرود : اصل هدومك عجباني بصراحه وقمت سارقهم..
يامن بغيظ : وكمان بتعترف..
مراد ببرود : الاعتراف بالحق فضيله..
شادي بسخرية : هدوم مين يا بابا ياللي سارقها من يامن ده انتو الاتنين اللي لابسينه ده دلوقتي دي هدومي ده انتو سارقين كل هدومي..
تكلم مراد ويامن مع بعض وصوت واحد : عادي عادي يا شادو بتتعوض..
امسك عدي ايد حازم قائلا بسخرية : يلا يا حازم نروح عند روان والبنات نشوف هدوم الهندين بتاعت البنات عاملين ازاي حلوين ولا مجلطين زينا..
امسك حازم يده ثم تحرك ببطئ مع عدي قائلا ببرود امتزجت بالسخرية : يلا ياخوي نروح نشوف وإن شاءلله يبقو مجلوطين زينا منبقاش احنا المظلومين بالهدوم..
فتح حازم باب الغرفة ثم خرج مع عدي...تحت انظار سالم المبتسم بهدوء وسعاده وهو يرئ ان علاقتهم قد تحسنت اخره فتره منذ ان سقط عدي ووائل من السلم وانكسر رجل عدي وهو يرئ حازم يتقرب منه اكثر بل أيضاً يخاف عليه رغم انه من قبل هذا الحادث كان يبتعد عنه وان اجتمعاً يحدث خناقة بينهم..
والان قد تغير كل شيء واصبح حازم يقترب منه اكثر ولا يتشاجران الا ع التلفاز او الاكل..
وخرج اياس من الحمام وكان يرتدي حُله بنيه ثم جلس ع الاريكه بجانب يامن وهو ينظر الى الملابس الهندية الذي كادت ان تخرج شياطينه قائلا ببرود : انا مش عارف الهندين بيلبوسو الهدوم دي ازاي..ربنا يكون بعونهم..
بيجاد بهدوء : مسلم وشاعر وياسين ومؤمن ومالِك وبدر غورو من هنا دلوقتي..
نظرو له السته بغيظ ليردد بيجاد كلامه بهدوء...ويوقف بدر ثم تحرك قائلا ببرود : طيب هعمل فيك فضيله واغور يا جادو..
انهى بدر كلامه ثم خرج من الغرفة وتحرك مؤمن ببرود قائلا : انا هروح اشوف الجعافر فساتينهم عامله ازاي..
انهى مؤمن ثم خرج من الغرفة ثم لحق مالِك مؤمن قائلا له بصوت عالي : انت ياض يا مؤمن استناني انا جاي معاك..
انهى مالِك كلامه ثم خرج من الغرفة ثم وقف ياسين وامسك بايد مسلم وشاعر قائلا ببرود : احنا بقا هنغور نلحق بمالِك ومؤمن سلام..
انهى ياسين كلامه ثم خرج من الغرفة...ووقف جواد ببرود ثم تحرك واغلق الباب...ثم استدار وارتسمت ابتسامه خبيثه على وجهه ما أن رأهم يبتسمون بخبث...ووضع اياس قدم على قدم وهو ينظر لهم بابتسامة خبيثه يعلمها الجميع ف الان هو ليس اياس البارد الهادئ بل هو الخبيث الماكر هو الشيطان
وتكلم الشيطان قائلا بخبث : ها بقا قولو الخطه ايه..
تكلم سالم بخبث : اهلا يا شيطان خرجت عن طوعك..
الشيطان بخبث ومكر : وسهلا يا ثلعب اضن ان حان الوقت ياللي هيرجع الشيطان ها بقا اتفضلو قولو خطه ايه دي..
ابتسم يامن بخبث ونظر الى الصياد الذي ارتمست ابتسامه ماكرة على وجهه قائلا بخبث ومكر : اسمعو اللي هقوله دلوقتي وصحصحو ودانكم وركزو معايا عشان الصياد لما بيقول كلمه مبيرجعش يقولها تاني..
##################################
اقتباس صغير فيه كوارث يا جدعان 😂😂وربنا يستر من اللي جاي 😂😂
أنت تقرأ
جريمة العشق
Mistério / Suspenseالجريمة ليس فقط حين نقتل... فالاهانة جريمة... السخرية جريمة... التنمر جريمة... الظلم جريمة... الكذب جريمة... الخداع جريمة... الخيانه جريمة... ان تتسب في بكاء احدهم ليلا فهو جريمة... حتى الحب اصبح جريمة... ومن منظورهم... العشق اصبح جريمة...