في المساء، جلس عمر مع أهله يتكلموا عن ترتيبات الخطوبة والفرح. كانو كلهم متحمسين وفرحانين جدا، لكن عمر كان قلقان شويه بسبب تهديدات محمد.
عمر: لازم اخد بالي ، مش عايز اي حاجه تبوظ علاقتي انا و حور.
في الوقت ده، كان محمد بيفكر في اللي هيعمله. بدأ يتخيل سيناريوهات مختلفة علشان يبوظ خطوبة حور وعمر.
محمد لنفسه: طالما حور مش هتبقي ليا، فهي مش هتبقي لحد غيري.
مرّت الأيام، وكانت حور تستعد لحفل خطوبتها. حست بالسعادة والراحة لأنها لاقت شخص يحبها ويقدرها. لكن كان في شعور غامض بالخوف من المستقبل وما قد يحمله.
في يوم الخطوبة، اجتمع الأهل والأصدقاء للاحتفال بهذا الحدث السعيد. كانت حور تبدو كالأميرة بفستانها الوردي وابتسامتها البريئة. لما كلهم كانو بيحتفلو، تسلل محمد إلى الحفل وهو يحمل في قلبه نية سيئة.
لما شاف محمد حور وعمر يتبادلان النظرات، معرفش يسيطر علي غضبه. قرب منهم وقال وبصوت عالي:
محمد: وقفوا الخطوبه ديه ! لو الخطوبه اتعملت هقتل حد فيكو.
تفاجأ الجميع وبدأت همسات القلق تملأ القاعة. تقدمت حور بثبات نحو محمد وقالت:
حور: عاوز ايه يا محمد؟ انا مش هسيبك تدمر سعادتي مره تانيه.
محمد (بجنون): لا مش هقدر اشوفك مع شخص غيري. لو مش هكون أنا الراجل اللي في حياتك، مش هيبقي حد غيري.
تدخل عمر وحاول تهدئة الموقف:
عمر: محمد، أنت فعلا محتاج تنساها. حور اختارتني وأنا هحترمها وأحبها طول حياتي.
لكن محمد لم يكن مستعدًا للاستسلام. حاول الهجوم على عمر، لكن أفراد العائلة والأصدقاء تدخلوا لمنعه.
في تلك اللحظة، اتصلت رقية بالشرطة وأبلغتهم بالوضع. وصلت الشرطة بسرعة وأخذوا محمد بعيدًا. بينما كان يصرخ:
محمد: الموضوع ده لسه مش هينتهي يا حور ! انا راجع!
بعد ما مشي محمد، حاول الجميع العودة إلى الاحتفال. لكن الأجواء كانت متوترة. اتكلم حسام، والد حور، محاولًا تهدئة الجميع:
حسام: احنا هنا علشان نحتفل بسعادة حور وعمر. ومش هنخلي حد يبوظ اليوم الجميل ده.
بدأ الحفله مره تانيه، لكن في قلوب الجميع كان في قلق من ان محمد يرجع. على الرغم من كده، فضلو يحتفلو وكانت الاجواء حلوه اوي.
حور: شكرا يا رقية مش عارفه من غيرك كان هيحصل ايه انتي بجد اختي
رقية: انتي اجمل حاجه في حياتي يا حور وبجد انتي اكتر من اخت بالنسبالي.
في الأيام التالية، قام عمر بتعزيز إجراءات الأمان حول حور وبيتها. كما قدم شكوى رسمية ضد محمد لضمان عدم اقترابه منها مرة أخرى.
الكاتبة مريم علي🤍
أنت تقرأ
عيناها كالقهوه..💙
Romanceتجد نفسها بين حب قديم ومستقبل جديد، بينما يسعى لاستعادتها بأي ثمن. وسط التحديات، تتغير مصائر الجميع، وتظهر فرص غير متوقعة للحب والحياة.