BAB 8

8 1 0
                                    

"Dah lama kerja dengan Ash?" soal Nazmi memecahkan keheningan.

"Baru nak masuk dua minggu."

"Dia garang tak?"

Hanis Maisarah menggeleng kecil sebelum fokus menghabiskan makanannya.

"Ni jawapan jujur ke?"

"Eh banyak pula soalan kau ni Naz, orang tu nak makan dengan tenang." ujar Syafiq.

"Alah kau ni, aku nak tahu je manalah tahu kawan kau sorang ni kejam kat pekerja dia."

Aakif Ashraf memandang tajam wajah Nazmi yang tersengih.

"Janganlah pandang aku macam tu, i is syeram."

"Dah habis makan?" soal Aakif Ashraf kepada Hanis Maisarah tanpa mempedulikan Nazmi.

"Dah."

Aakif Ashraf mengangguk sebelum memandang dua wajah manusia yang berada dihadapannya.

"Fiq jangan lupa hantar file yang aku perlukan."

"Beres bos, nanti aku hantar."

"Okay, aku nak gerak dulu apa-apa roger. Jom Hanis."

Hanis Maisarah menunduk kecil kepada mereka berdua sebelum mengejar langkah Aakif Ashraf.

"Comelnya perangai dia. I terjatuh chenta."

"Asal kau merenyam semacam ni?"

"Salah ke aku nak cakap benda yang betul." ujarnya tak puas hati.

"Sah biul otak kau ni. Tahulah dah lama single."

"Auch terasa hati munggil titew." katanya dengan tangan menyentuh dada.

"Dahlah Naz, boleh gila aku layan perangai kau ni."

Nazmi ketawa besar melihat wajah Syafiq yang pasrah. Dia memang suka bergurau, memang tak lah nak caras kawan punya cinta hati.

"Fiq, kau perasan sesuatu tak?"

"Apa?"

"Perangai Ash. Lain sangat dari yang dulu."

"Betullah apa kau cakap tu. Memang berubah sangat."

"Bro dah jatuh cinta bhaii." Nazmi dan Syafiq berpandangan sebelum terletus ketawa mereka.

Situasi dalam kereta hanya sunyi sepi. Langsung tiada suara radio mahupun suara mereka berdua.

Aakif Ashraf memandang wajah Hanis Maisarah yang termenung jauh.

"Hanis, are you okay?"

"Ermm ya okay je, kenapa nampak saya macam tak okay ke?"

Aakif Ashraf mengangguk kecil sebelum memandang wajah itu sekilas lalu.

"Banyak ke kerja yang aku bagi? Kalau banyak aku boleh kurangkan. Aku tak nak pekerja aku sakit."

"Eh tak! Sikit je kerja awak bagi tak banyak pun. Saya okay."

"Betul ni?"

Hanis Maisarah mengangguk. "Betul, saya okay dengan kerja yang awak beri."

Aakif Ashraf mengangguk kecil tapi dia tahu Hanis Maisarah sedang berbohong. Nampak sangat wajah itu sembunyikan sesuatu.

Aakif Ashraf memberhentikan keretanya di parking lot yang disediakan.

"Terima kasih sebab belanja saya harini."

"Hm."

Hanis Maisarah membuka pintu kereta, belum sempat separuh badan keluar lengannya yang beralaskan baju kurung ditarik lembut oleh Aakif Ashraf.

MY PRECIOUS HAZEL Where stories live. Discover now