بداية الحكاية

392 3 0
                                    

............     part • 1 •    ............

💫شّـمِـسًسًـ عَ ـلَيّ💫🦋

«مجهول» بصعيدي :  " بطلي عِياط بجى وجعتي راسنا. "

أجابت فتاة مُقيدة مِن بضعة رجال صعيديين وهي تبكي بحرقة: " يبابااا بلاااش أرجوك أنا ندمت والله وتوبت هتدفني حية؟ "

صرخ بها قائل: " دِه أخرتك، جيبتلنا العار يبت الكل×ب، دِه جزاتي بعدما عطيتك حريتك وخليتك تسافري؟ وبجيتي بنت البندر! صدق صُح إني معرفتش أربي. "

«فتاة» وهم يضعونها بالقبر :
" يبابااا إسمعني وإفهمني عشان خاطري، كانت نزوة وراحت يبابا ربنا بيسامح إنتَ مش هتسامح؟ "

«والدها» بغضب :
" أنا مهاسمحش زا×نية بت كل×ب خالفت شرع ربنا وجابت العار لأهلها. " 

لم يعطي لها أي فرصة للرد سوى الصراخ وطلب الخروج من القبر ولكن لا حياةً لمن تُنادي، غادروا بعدما أغلقوه وبقت هي..

تصرخ وهي داخل إحدى القبور في الليل وهي تطلب الإستغاثة مِن أي شخص قريب وكانت تبكي..

حتى أتاها مَن سيساعددها وهو يسمع صوت صراخها ومُتعجب بأن حية مدفونة في القبر ..

فتح القبر بصعوبة وقام بإخراجها.

«مجهول» بصعيدي :
" إيه دِه كيف حية ودافنينك إهنيه يبنيتي؟ "

كان رجل مُسن يرتدي جلباب وينظر لها ببعض القلق.

ظلت تأخذ نفسها وأجابت بتقطع:
" بابا اللي دفني هنا وأنا حية. "

شهق «المُسن» وقال بصدمة :
  " كيف والدك يسوي إكده؟ عملتِ إيه؟ "

صمتت لدقائق لنظرة الشك التي تراها الآن بأعينه ثم جاوبت: " شكراً على إنقاذي حضرتك، بس أنا غلطت وخلاص. "

لم تعطي له فرصة للتحدث فقط شكرته مرة أخرى وغادرت وهو نظر لأثرها وتنهد وغادر أيضاً.

كان هذا يأعزائي مُنذ زمن بعيد عن الآن ولكن مَن كان يتذكره هو صاحبة المشكلة ومَن كانت ستندفن وهي حية..

لتفوق على صوت إبنتها وهي تقول:
" روحتي فين يماما؟"

«صفية» بإنتباه :  " أه، أنا معاكِ معاكِ. "

«إبنتها»  :  " قوليلي بقى ليه إحنا قاعدين لوحدينا بعد عن الناس كدا؟ "

«صفية» بتهرب :
" مش دلوقتي يغُفران، معلش، هقولك بعدين. "

«غُفران»  :  " أنا عارفاكِ يست الكل نساية وهتنسي أنا مش عارفة بتخبي عني ليه؟ وأنا عارفة فيه سر وقصة كبيرة. "

قالت الأخيرة بملامح مِن الشك وتوترت الأم.

••«غُفران»  :  بطلتنا عندها ٢٨ سنة دكتورة جراحة ولكن مش شغالة لأن والدتها مانعاها مِن التواصل مع أي حد مِن هناك لسر هي متعرفهوش لسة، محجبة، لطيفة، خجولة.

شفاء عاشق..Where stories live. Discover now