Mengapa vagina basah ketika ghairah

1.7K 25 1
                                    

Mengapa vagina basah ketika ghairah

Vagina basah mengacu pada proses yang terjadi dalam waktu 10-30 detik seorang wanita pertama kali mengalami rangsangan seksual, di mana pembengkakan pembuluh darah dari jaringan yang terletak di bawah dinding vagina, disebut kelenjar Bartholin, menghasilkan cairan vagina pada dinding dalam vagina. Pelumasan vagina ini adalah proses persiapan selama aktivitas seksual yang berperan besar untuk memfasilitasi hubungan seksual dengan memungkinkan pergerakan yang lebih luwes saat upaya penetrasi menciptakan gesekan. Pelumasan vagina ini dapat terjadi akibat stimulasi fisik, seperti selama foreplay seksual, atau dari sekadar memikirkan aktivitas seksual.

👇👇👇

https://hellosehat.com/wanita/penyakit-wanita/alasan-vagina-basah-saat-terangsang/

Tahap peningkatan estrogen badan selepas datang haid meningkatkan aliran darah ke kawasan pelvik dan merangsang membran mukus cecair faraj.

Namun lelehan jernih faraj yang tidak disenangi wanita ini tidak dicipta sia-sia kerana ia ada fungsinya yang tersendiri.

Ia bertindak sebagai pembersih semula jadi vagina, membantu mencegah jangkitan dengan membuang bakteria seterusnya menjaga farajnya utk sentiasa berada pada paras pH yang normal dan membuang sel mati sekitar faraj dan bukaan klitoris tersebut.

Hampir semua wanita mengalami lelehan faraj yang lebih daripada biasa semasa dan selepas datang haid. Ini berlaku disebabkan semasa proses kitaran haid, serviks (leher rahim) dan dinding vagina menjadi semakin lembut dan lelehan meningkat untuk membantu mencegah jangkitan dari faraj ke rahim. Apabila kitaran haid selesai atau setelah beberapa hari selepas haid, biasanya masalah ini hilang sendiri secara perlahan².

Faraj Berlecak? Aduh, Tak Selesanya! Ini 7 Punca Miss V Sering Berair

Keputihan berair adalah cecair atau lendir jernih/lutsinar yang dihasilkan oleh kelenjar di dalam faraj dan serviks. Ia berfungsi untuk menyingkirkan sel-sel mati dan bakteria.

Keputihan sihat dan normal memberikan anda pelincir semula jadi serta dapat melindungi faraj dan saluran kencing.

Setiap hari kelenjar dalam faraj dan serviks akan menghasilkan kira-kira setengah sudu teh lendir – anda mungkin melihatnya pada seluar dalam atau tisu tandas selepas mengelap bahagian kemaluan.

Seperti yang dinyatakan pada awal tadi, keadaan ini adalah normal dan tiada apa yang boleh dilakukan untuk mencegahnya. Namun anda boleh menangani dengan penggunaan panty liner bagi mengawal kelembapan berlebihan.

Apa yang perempuan kene prepare Physically sebelum berjimak?

💟 cukur bulu ari-ari mengelakkan bauan
💟 memakai wangi-wangian
💟 memastikan tempat tidur kemas
💟 nyamankan bilik tidur
💟 berada dalam keadaan segar dan tidak lesu
💟 menyisir rambut rapi

Bagaimana pula dengan persiapan Emotionally?

Penting untuk wanita tahu level emosinya sebelum meneruskan aktiviti berjimak ini. Bagaimana jika emosi isteri tak stabil waktu itu?

CORETAN HATI TICERSHAMWhere stories live. Discover now