BAB 9

544 72 3
                                    

KAKI yang sakit diangkat dengan berhati-hati lalu Ivy silangkan ke atas paha untuk membolehkan dia meneliti kondisi kakinya dengan lebih rapat. Bengkak dah surut, tidak membiru seperti beberapa hari sebelumnya.

Masih ada rasa sakit tapi tidak seperit awalnya. Berkesan juga ubat yang Jazz dan Luke bawa semalam. Sapu baru sekali terus nampak hasil.

Ivy dah boleh berjalan seperti biasa cuma tidaklah laju sangat. Masih ada hencotnya. Rasa-rasa macam esok dah boleh masuk kerja. Masuk hari itu, sudah lima hari Ivy bercuti.

Lagi lama dia cuti, lagi banyak gaji kena tolak nanti. Makan pasirlah Ivy jawabnya bulan itu nak tanggung kos sara hidup dia di bandar yang serba mahal itu.

Penat melayan perasaan, Ivy hampir tumbangkan badannya ke atas tilam tapi hajatnya tidak diteruskan apabila dia rasa seperti ada bunyi sesuatu menghentam cermin tingkap bilik sewanya.

Tik!

Pandangan dibawa menghala ke situ. Ivy tak nampak apa-apa yang aneh. Dia tunggu beberapa saat. Sekali lagi bunyi itu kedengaran.

Tik!

Ivy nampak ada sesuatu seperti batu singgah ke permukaan tingkap hingga menghasilkan bunyi tersebut. Anak siapa pula yang gatal tangan main baling-baling batu ni?!

"Kalau pecah cermin aku, kau tunggu aku kejar kau!"

Dengan hati yang sedikit geram, Ivy tongkat tangan untuk bangun. Bibirnya dah sedia untuk memaki hamun sesiapa sahaja yang telah membuat onar di luar sana.

Sampai aje di bahagian jendela, Ivy buka kunci pintu yang sudahpun berkarat kemudian dengan berhati-hati dia tolak daun tingkap hingga menampakkan kawasan luar rumahnya. Melalui bukaan tingkap yang kecil, Ivy perhatikan kawasan sekeliling. Jauh dia pandang hingga ke depan sana.

Tak ada apa-apa pun. Ivy berhalusinasi ke? Tapi bunyinya begitu nyata. Sedang dia berteka-teki dengan diri sendiri, ada satu suara bergema dari bahagian bawah buatkan laju mata Ivy mencari empunya suara.

"Down here!"

Ivy menunduk. Untuk beberapa saat, mata Ivy tak berhenti berkelip. Seorang lelaki sedang melambainya dari bawah sambil tersenyum girang.

Lelaki itu tidak lain tidak bukan... Adha.

"Hai, Ivy."



"KENAPA you datang malam ni?" Ivy tak dapat menahan dirinya daripada bertanyakan soalan itu lantas disoalnya Adha sebaik jarak mereka dipisahkan cuma sekaki.

"Kaki you dah okey?" Adha abaikan pertanyaan gadis cantik itu. Mata redupnya dibawa turun memandang ke bawah, mahu memeriksa keadaan kaki Ivy. Adakah sudah sembuh atau masih sakit seperti kali terakhir mereka bertemu?

"You tak jawab soalan I."

"Tangan you dah okey?"

Ivy diam. Wajah itu dia pandang dari jarak yang dekat. Langsung tiada sebutir jerawat pun singgah di kulitnya yang putih lagi bersih. Ivy berani kerat jari yang kulit Adha lagi licin darinya.

Sedar agaknya dengan protes kecil Ivy, Adha akhirnya angkat muka dia. Lidahnya terkunci untuk beberapa saat sebaik dia sedar yang Ivy sedang merenungnya tajam.

"Kenapa?"

Ivy angkat keningnya sebelah. Adha tanya Ivy kenapa?

"Oh." Hanya itu yang terlepas dari bibir Adha sebelum dia tersenyum dan ketawa mula mengambil alih memberikan seri ke wajahnya.

IvyWhere stories live. Discover now