Chapter 6

117 7 0
                                    

"Hazel." Nama aku dipanggil oleh Mummy.

"Assalamualaikum, Mummy." Aku terus pusing dengan senyum di bibir.

"Waalaikummusalam. 'Awalnya' kamu balik. Pukul 3 pagi dah ni." Sambung Mummy dengan wajah risau.

"Tadi kena siapkan kerja. Alang-alang tinggal sikit je. Lagi pun esok cuti. Mummy bila sampai?" Soal aku dan mencium tangan mummy.

"Mummy dengan Daddy baru sampai 8 malam tadi." Balas Mummy sambil memandang aku.

"Patut la . . . Mummy kenapa tak tidur ni? Nanti Daddy cari." Aku cuba menukar topik.

"Sebab Daddy kamu tak tidur lagi. Tunggu kamu balik. Risau dia kamu tak ada, tapi adik-adik ada. Adik-adik kamu semua tidur sini. Tengah lena." Balas Mummy.

"Sian, Daddy. Jom la naik. Mummy teman tau. Tak kuat dengar Daddy berleter." Pinta aku dengan muka yang cuba aku comelkan itu. Entah jadi ke tak. Jalan la, labu. . .

Mummy mengukirkan senyum dan kami berdua melangkah naik ke atas.

-

"Daddy. Anak bertuah kita sorang ni dah balik." Suara Mummy terlebih dahulu.

Daddy terus menutup laptopnya dan memandang ke arah aku dengan pandangan singanya.

Aku bukan takut tau dengan pandangan tu tapi memang muka ayah aku garang dan menyeramkan.

Walaupun aku banyak kali bertembung dengan orang yang mukanya garang, tapi aku rasa muka ayah aku tak ada lawannya.

Sampai sekarang aku boleh kecut kalau wajah itu menyinga ke arah aku. Luke yang kedua la kut.

Eh! Asal bangkitkan nama Luke pula ni?!

Shush! Shush! Shush!

Pergi main jauh!

"Ada lalat ke dalam bilik ni?" Soal Daddy dengan suara bapa-bapanya.

"Tak ada, Daddy." Jawab aku sambil membuat muka comel dan penat.

"Kerja tu tak boleh sambung kat rumah ke kalau banyak sangat?" Sudah ku jangka soalan bocor ni akan keluar.

"Terlajak tadi. Lagi pun esok cuti. Ingat nak spend masa dengan adik-adik je. Tak nak fikir pasal kerja." Harap-harap jawapan selamat.

"Hmm. . . Lain kali, sambung je kerja tu kat rumah. Lewat malam sangat bahaya walaupun kamu ada ramai bodyguard yang memerhati dari jauh, semua tu tak terjamin." Nasihat Daddy.

Aku menundukkan wajah dan diam.

"Balik pun naik motor. Haih. . . Driver ada, tak nak suruh driver ambik dan hantar." Keluh Daddy kepada aku.

Memberikan wajah minta tolong dengan Mummy supaya tolong cool downkan Daddy sikit.

Mummy senyum dengan reaksi aku itu.

"Sayang. Sambung esok. Kesian dia baru balik. Mesti penat. Awak pun berehat juga. Nanti migrain lagi kepala tu." Tegur Mummy. Ni yang aku rasa nak peluk Mummy ni. Tapi sabar kejap. Tunggu Mr.President bagi kelulusan untuk bersurai.

"Nasib baik Mummy kamu ada. Kalau tak, sampai minggu depan kamu berdiri di situ. Dah. Masuk bilik, bersihkan diri dan rehat. Kalau ada adik-adik kamu yang nak merempat lagi dalam bilik kamu, halau. Bilik sendiri ada." Arah Mr.President.

Aku mengangguk laju dan terus aku peluk kedua-dua orang tua aku itu.

Kemudian, ciuman ke pipi mereka aku hadiahkan sebelum aku berlari keluar.

"Anak bertuah!" Jerit Mummy dan Daddy ketika aku berjaya melarikan diri dan menutup pintu bilik mereka.

"Ada orang kena marah. . . Ayooo. . ." Usik Syazwan dengan senyum di bibirnya.

HAZEL NUR FILLEA (COMPLETE)Where stories live. Discover now