Personages

39 10 20
                                    

Eén van de eerste dingen die je doet als je een boek gaat schrijven is de personages bedenken. En namen zijn belangrijker dan sommige schrijvers denken. Niet alle namen passen bij een bepaald karakter, omdat wij mensen nou eenmaal stereotypes in ons hoofd hebben. Dus als jij een stoere jongen als personage hebt met tattoos en die altijd in het zwart gekleed gaat, kun je dit personage beter geen Roderick noemen.

Als ik Roderick hoor, denk ik al snel aan een kakker met een wit handdoekje in zijn nek die over de tennisbaan loopt.

Kies ook onderscheidende namen, dus geen namen die erg op elkaar lijken. Het gaat de lezer duizelen als de vriendengroep bestaande uit Suzanne, Sanne, Sanna, Senna en Zenna uit eten gaat. Ik ben ook weleens tegen gekomen dat twee personages zelfs exact hetzelfde heette. Ja, er waren twee Wilko's in dat verhaal. Vermijd dit waar kan. Mocht dezelfde naam nou een belangrijk punt zijn in je verhaal (er zijn twee Wilko's en een drugsbende wil wraak nemen op de ene Wilko, maar ontvoert per ongeluk de verkeerde), zorg er dan voor dat je onderscheid maakt tussen die twee, bijvoorbeeld slimme Wilko en knappe Wilko.


Daarnaast is het belangrijk om je personages zo echt mogelijk te laten lijken. Dit doe je onder andere door ze een verleden te geven. Jouw personage begint immers niet als je boek begint. Deze persoon heeft al jaren aan herinneringen. Dus durf er af en toe een herinnering in te gooien, bijvoorbeeld: De manier waarop Y naar mij kijk deed me denken aan hoe X naar mij keek toen ik per ongeluk ijs had geknoeid op het nieuwe tapijt van X.

Om een personage realistisch te laten zijn, is het ook van belang dat je personage tenminste één (maar liever meer) slechte eigenschap heeft. Perfecte personages (Mary Sue) zorgen voor veel irritaties onder lezers, vooral als dat perfecte personage zelf niet ziet hoe perfect hij / zij is. Als je eenmaal een slechte eigenschap hebt gekozen, is het goed dat je daar ook bij blijft. Iets wat je bijvoorbeeld best vaak tegenkomt in de Wattpad boeken is een onzeker meisje (overigens met de foto van Selena Gomez erbij om aan te geven hoe ze eruit ziet, maar dat even ter zijde) die vooral niet tevreden is over haar uiterlijk, maar vervolgens gaat ze wel met een ultrakort rokje en een naveltruitje naar school.

Dit is totaal niet realistisch. Van zo'n meisje verwacht je toch eerder dat ze een lange broek met een wijde trui draagt.

Een ander voorbeeld: Een verlegen meisje dat ineens tegen de pester uit de klas schreeuwt dat hij moet kappen met zijn domme grapjes is ook niet echt wat je snel in het dagelijks leven zult tegenkomen.


Zorg dus dat de acties en het hele doen en laten van het personage past bij zijn of haar karakter of bij zijn of haar verleden. Iemand die al eerder een toxische relatie heeft gehad, zal niet zo snel een one night stand hebben als iemand die tot nu toe alleen maar goede ervaringen heeft.

Ook moet het taalgebruik bij je personage passen. Een strenggelovig iemand hoor je niet zo snel met godverdomme schelden en de prins uit de 19e eeuw zul je niet horen zeggen dat iets slay is.


Kort samengevat

~ Bedenk een goede naam die past bij het karakter van je personage

~ Zorg ervoor dat je personage ook slechte eigenschappen heeft

~ Beschrijf af en toe wat herinneringen van het personage

~ Waak ervoor dat het taalgebruik en de acties van je personage passen bij het karakter

SchrijftipsWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu