Gebruik geen Olaf storytelling

24 8 6
                                    

Wat ik met enige regelmaat in Wattpadboeken tegenkom, is iets wat ik Olaf storytelling noem. Disney heeft Olaf, de sneeuwpop uit Frozen, verschillende sprookjes kort laten samenvatten, waaronder Aladdin:

Op 0:18 wordt er gezegd: "I'm Jafar and I'm searching for the wonder cave. Oh, and look at that! I found it."

Vrije vertaling: Ik ben Jafar en ik ben op zoek naar de wondergrot. O, kijk daar eens! Ik heb het gevonden.


Hier is het natuurlijk grappig bedoeld, maar in een boek is dit echt niet grappig... Snap je nog niet helemaal wat ik bedoel? Ik zal het je uitleggen.

In een boek heb je een bepaald doel dat het hoofdpersonage wil bereiken, bijvoorbeeld de vermiste drakenschat vinden. Het is niet spannend als je dat uitlegt om vervolgens een tijdsprong te maken naar het moment waarop je personage de drakenschat heeft. Want ging dat serieus zo makkelijk?

Als lezer willen we weten wat daartussenin gebeurde. Er is niets mis met een tijdsprong maken, maar niet op zo'n cruciaal moment. Dat maakt je boek niet spannend en sommige lezers zullen je zien als een luie schrijver die geen zin had in moeilijke momenten, misschien hard gezegd maar wel waar.

Dus, schrijf wat er allemaal gebeurt tijdens de zoektocht naar de schat. Komt je personage monsters tegen? Maakt hij / zij vrienden? Wordt hij / zij verraden? Is een vijand misschien eerder bij de drakenschat dan je hoofdpersonage? Ligt de schat op een plek waar je personage onmogelijk bij kan komen, bijvoorbeeld in het kasteel van de vijand? Hoe lost het personage dit op? Gaat hij / zij vechten of bedenkt hij / zij een list? Dat zijn de dingen die we willen weten. Neem ons mee op reis! Vertel ons over het avontuur.


SchrijftipsWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu