Eetstoornissen onrealistisch neerzetten.
Wees realistisch als je schrijft over eetstoornissen. Een meisje dat zichzelf begint uit te hongeren omdat ze één keer dik wordt genoemd, is niet heel realistisch. Bovendien word ik ziek van alle verhalen hier op Wattpad die eetstoornissen romantiseren. Een eetstoornis is iets serieus, iets wat je leven belemmert en waar je aan dood kunt gaan. Geen manier om aandacht te krijgen van je ouders die in scheiding liggen of om een relatie te krijgen met je crush die je vóór je eetstoornis nooit zag staan.
Een tip voor mensen die een verhaal over een eetstoornis willen schrijven: de zenuwen en angst beginnen al vóór de daadwerkelijke maaltijd. Dat zie ik maar heel weinig terug komen in Wattpad boeken. In de verhalen over een eetstoornis, beschrijven mensen een eetstoornis meer op deze manier:
O shit. Ik zit in een restaurant met wat vrienden want dat hadden we zo afgesproken. Ik heb nu dus eten voor mijn neus staan. Nu word ik bang, want ik durf het niet te eten!
Nee, zo werkt het niet. Die angst en zenuwen heb je allang voor de tijd. De week voor de afspraak ben je al zenuwachtig. Je hebt drie slapeloze nachten voordat je uitgaat met je vrienden omdat je weet dat jullie naar een restaurant gaan. En op de dag zelf zit je met buikpijn en misselijkheid in de trein en probeer je jezelf rustig te krijgen door diep in en uit te ademen en maar te blijven herhalen dat alles goed komt.
O ja, anorexia ontstaat niet in een week en is ook niet over na een week!
En er bestaat meer dan alleen anorexia of boulimia. Schrijf eens een keer een verhaal over Binge Eating Disorder of ARFID.
JE LEEST
Schrijftips
RandomSoms zitten we uren naar een leeg document te staren of krijgen we een minderwaardigheidsgevoel van al die mensen die beter zijn dan ons. Schrijven is niet altijd een makkelijke hobby. Daarom staan hier wat schrijftips op een rij met unieke tips die...