Serena berada di kantin berseorangan, harini nuha tidak dapat hadir ke sekolah, katanya ada hal peribadi yang patut dia selesaikan secepatnya.
Serena tidak pernah berhenti melukis, dimana dia berada jari jemari tetap lincah melukis, tiba-tiba Serena berhenti melukis dan melihat ada satu gang lelaki yang sedang memerhatinya.
"Dia pandang lah gila, jom jom blah" mata Serena tak henti-henti mengikut bayang budak-budak lelaki itu, ketika 'habuk' sudah pun hilang, Serena sambung melukis.
"Serena?" seseorang menyapa Serena, Serena terkejut dan mengangkat keningnya sebelah, Serena tertanya-tanya kenapa lelaki ini mencarinya.
"Am i new student and the teacher told me to find you, awak tahu mana budak-budak seni berada sekarang?" tanya lelaki itu, kedengaran sangat formal, Serena sedikit kekok apabila ditanya dengan nada formal.
"Aku budak seni juga, lagi beberapa minit habis waktu rehat, just stay here with me first." jawab Serena, lelaki itu hanya mengangguk dan hanya buat apa yang Serena arahkan.
Akhirnya loceng berbunyi, Serena yang sedar itu pun terus mengemas barang-barang seninya, lelaki itu turut menolong Serena.
"It's okay, i can do it by myself." Serena menolak pertolongan lelaki itu, lelaki itu tidak menunjukkan reaksi yang dia kecewa akan penolakan Serena itu.
Serena berjalan terus ke arah bilik seni, lelaki itu hanya mengikut langkah Serena tanpa sebarang perbualan.
"Serenaaa! okay tak lukisan aku ni?" budak-budak seni itu semua memanggil Serena, lelaki yang berada disebelahnya hanya mengerut kening.
"Don't scream, i dont like it" Serena sedikit kesal dengan kelakuan teman kelasnya itu, diorang pun turut terdiam.
"Kita ada classmate baru and kau, sila perkenalkan diri kau pada diorang." Serena terus pergi ke tempat duduk miliknya selepas menyuruh lelaki itu memperkenalkan dirinya.
"Hello and assalamualaikum, i am fazry, i'm from England and dont worry, saya boleh bercakap dalam bahasa melayu, I hope you all can cooperate with me." suara garau milik Fazry boleh mengetarkan hati para para perempuan di situ kecuali Serena.
perempuan yang berada disitu mula menunjuk perangai ulat bulu mereka yang membuatkan Serena berbulu mata melihatnya.
"So...can i sit here?" tanya Fazry pada Serena, Serena hanya mengangguk dan sambung membaca buku tanpa membuang masa.
Fazry tidak kisah dilayan sebegitu oleh Serena malah dia semakin suka dengan sikap Serena itu, Fazry mengeluarkan barang-barang seninya dan cuba melukis.
mata Serena terus terfokus pada lukisan Fazry, dia kelihatan teruja apabila melihat lukisan Fazry.
"Kau mahir melukis?" pertanyaan Serena itu membuatkan Fazry tersentak.
"Why? Muka macam saya ni nampak macam orang tak mahir seni ke?" tanya Fazry, Serena terdiam.
"Serena?" Serena tersedar dari lamunannya, dia menelan air liurnya apabila ditanya Fazry.
"Mhm i'm not mean like that, if kau mahir, do you understand my art?" Serena menunjuk lukisan semuanya pada Fazry.
"Wow... they're look so beautiful, penuh dengan misteri dan emosi" Serena memandang Fazry dengan teruja lagi sekali, tetapi dia tidak menunjukkan reaksi terujanya, dia berdehem dan Fazry memandangnya tanpa segan silu.
"Kau faham maksud lukisan aku?" tanya Serena, Fazry mengangguk.
"Tali yang kelihatan pudar ini bermakna orang sekeliling selalu mengarah dan mengawal gadis kecil ini tanpa henti." Fazry menjelaskan lukisan serena.
"Macam mana kau boleh nampak tali tu dengan teliti?" tanya Serena, Fazry tersenyum.
"Colour background art awak tidak segelap tali awak." jawab Fazry, tidak gelap? setahu Serena dia sudah cuba sebaik mungkin supaya lakaran tali itu tidak terlalu menonjolkan.
"you never showed this art to your teacher?" tanya Fazry lagi, Serena hanya mengeleng dan mengambil semula lukisan itu.
"you're really smart girl, budak dalam lukisan awak tu nampak macam budak yang ceria sebab tu diorang confuse bila tengok lukisan awak" Fazry bersuara lagi, Serena terdiam.
YOU ARE READING
(OG) Buang Derita Ini
Non-Fiction"Am i new student and the teacher told me to find you, awak tahu mana budak-budak seni berada sekarang?"- Fazry Aidyn "Aku budak seni juga, lagi beberapa minit habis waktu rehat, just stay here with me first."- Serena Sara makin lama mereka semakin...