6

98 6 1
                                    

BADAN disandarkan pada tiang katil. Tangannya sibuk membelek telefon. Aplikasi TikTok dibuka. Pelbagai video yang keluar pada fyp miliknya namun satu pun tidak menarik perhatiannya.

Akhirnya dia pasrah. Dia meletakkan telefon ke atas meja tidur. Kemudian dia termenung. Kotak fikirannya berputar pada masa lalu. Dimana kedua orang tuanya masih bersama.

"Mummy, Leo dah besar lah! Mummy selalu act macam Leo masih budak. Look, Leo dah masuk darjah 1!"

"Bagi mummy, Leo tetap budak. Sampai la rambut mummy memutih"

"Like a polar bear?"

"A little but soon my face berkedut-kedut"

"Why muka mummy kedekut?"

"Bukan kedekut tapi kedut. Kedekut means you don't want share anything with someone but kedut is like you crumple paper"

"I got it mummy!"

...

"Eh, daddy? Kena halau dengan mummy ke?"

"Kamu dah hafal eh?"

"Mestilah! Kalau daddy tidur dekat sofa, mummy marahkan daddy. Kalau daddy kena tidur dekat luar rumah, munmy merajuk. Senang je nak hafal"

"Anak siapa ni?"

"Anak Irfan Luthfi dengan Riana Gesel"

"Giselle bukan gesel"

"Gesel"

"Giselle"

"How to pronounce that daddy?"

"G-I-S-E-L-L-E. Giselle"

"And how to say that?"

"Gi-sel-le"

"I got it! Giselle! Riana Gesel!"

"Kalau mummy dengar lagi satu malam kena tidur sofa"

...

"Kalau kita nak makan kita baca apa?"

"Doa makan!"

"Okay now baca doa makan"

"Bismillahirrahmanirrahim. Allhumma bariklana fiima razaqtana waqinna a'dza bannar"

"Good boy. Now eat carefully"

"Mummy, ustazah ada ajar. Kalau kita rindukan seseorang yang dah meninggal, kita kena baca Al-Fatihah"

"Nanti kalau mummy and daddy tak ada, Leo bacakan mummy and daddy Al-Fatihah tau. Biar siksaan dalam kubur kami ringan"

"Why you talk like that? My parents tak boleh mati. Kalau both of you mati, siapa nak jaga Leo? Siapa nak mandikan Leo macam selalu? Siapa nak masakkan untuk Leo"

"Leo, you can't say that. Semua yang hidup pasti akan mati. Nanti mummy akan mati, daddy akan mati dan Leo sendiri pun akan mati. Mati itu pasti"

Hyder Errand : Falsified LoveWhere stories live. Discover now