Bab 15

133 5 0
                                    

Hari itu, mentari pagi bersinar cerah, memberikan sedikit harapan pada Ayla yang sedang menanti di ruang tamu. Perutnya yang semakin membesar menyimpan rahsia yang belum lagi dikongsi dengan Isaac dia sedang mengandung, dan hati kecilnya berharap bahawa berita ini akan membawa kegembiraan dan mengubah nasib mereka.

Namun, sebaik sahaja Isaac pulang dari kerja, membawa wajah yang muram dan lelah, suasana di rumah itu bertukar menjadi suram. Ayla mengumpul keberanian, cuba mencari saat yang tepat untuk memberitahu Isaac tentang kehamilannya. Setelah Isaac duduk di sofa, Ayla menghampirinya dengan hati yang berdebar.

"Abang," Ayla memulakan, cuba menyembunyikan kegelisahan di dalam suaranya. "Saya ada sesuatu yang nak beritahu awak."

Isaac mengangkat kepala, memandang Ayla dengan pandangan yang kosong. "Apa dia? Cakap cepat, saya penat ni."

Ayla menarik nafas panjang sebelum berkata, "Abang... saya mengandung."

Seketika, ruang tamu itu sunyi. Isaac memandang Ayla dengan mata yang berkaca-kaca, wajahnya berubah menjadi ekspresi yang sukar untuk dibaca. Ada sekelumit harapan di hati Ayla bahawa mungkin ini akan melembutkan hati Isaac, bahawa mungkin ini akan menjadi titik perubahan dalam hubungan mereka.

Namun, harapan itu hancur dalam sekelip mata. Isaac tiba-tiba bangkit dari sofa, melangkah ke arah Ayla dengan langkah yang berat dan wajah penuh kemarahan. "Mengandung?" suaranya tajam, penuh dengan kemarahan yang tertahan. "Awak fikir saya gembira dengan berita ni?"

Ayla terkedu, tidak menyangka reaksi Isaac akan sebegitu buruk. "Saya... saya ingat abang akan gembira. Ini anak kita. Saya ingat..."

"Anak kita?" Isaac memotong dengan nada sinis. "Awak ingat saya nak anak ni? Awak tahu tak betapa teruknya keadaan kita sekarang? Saya tak perlukan beban tambahan!"

Isaac semakin mendekati Ayla, wajahnya penuh dengan kebencian. Dia memegang lengan Ayla dengan kasar, memaksa dia berdiri di hadapannya. "Awak memang bodoh, kan? Awak sengaja nak buat hidup saya lebih susah!"

Ayla cuba melepaskan dirinya dari cengkaman Isaac, tetapi Isaac semakin menekan. "Abang, tolonglah... jangan macam ni. Ini anak kita. Kita boleh hadapi semua ni bersama-sama."

Isaac ketawa kecil, ketawa yang penuh dengan kebencian dan sinis. "Kita? Awak fikir saya perlukan awak atau anak ni? Awak cuma beban, Ayla. Dan anak ni... hanya akan buat hidup saya semakin teruk."

Dia menolak Ayla ke dinding, menyebabkan Ayla terhuyung-hayang dan hampir terjatuh. Kesakitan yang dirasakan Ayla bukan hanya dari fizikal, tetapi juga dari patahnya hati kerana sikap suaminya yang berubah semakin buruk. Dia memegang perutnya, melindungi anak yang belum lahir dari kemarahan Isaac.

Isaac, yang tidak peduli dengan penderitaan Ayla, melangkah keluar dari rumah, meninggalkan Ayla sendirian dengan ketakutan dan kesedihan yang mendalam. Dia tidak melihat air mata yang mengalir di pipi Ayla, tidak mendengar rintihan hatinya yang hancur.

Ayla terjatuh ke lantai, memegang perutnya yang semakin membesar, dan menangis sepuas hati. Dia kini sedar bahawa harapannya untuk memulihkan hubungan dengan Isaac hanyalah angan-angan yang kosong. Isaac telah berubah menjadi seseorang yang dia tidak kenal lagi—kejam, tanpa belas kasihan, dan tidak peduli dengan kehidupan yang sedang berkembang di dalam rahimnya.

Malam itu, Ayla merenung masa depan yang kelam. Dia tidak tahu bagaimana dia akan menghadapi hari-hari yang mendatang, tetapi dia tahu satu perkara—dia perlu kuat untuk anaknya, walaupun Isaac tidak mahu mengakui kehadiran mereka.

Bayangan Dusta Where stories live. Discover now