Bab 20

147 5 0
                                    



Ayla terbaring di katil hospital, berdepan dengan hari-hari terakhirnya yang penuh kesedihan. Pagi itu, doktor masuk dengan wajah yang serius, membawa keputusan ujian yang penting.

"Cik Ayla, saya minta maaf kerana harus memberi berita yang sukar ini," kata doktor dengan nada lembut tetapi tegas. "Hasil ujian menunjukkan bahawa cik menghidap kanser hati tahap 4. Kanser ini telah merebak ke organ lain, dan prognosis kami adalah cik hanya mempunyai kira-kira tiga bulan lagi untuk hidup."

Ayla duduk di katil, perasaannya seolah-olah melayang di udara. Dia memandang doktor dengan pandangan kosong, tidak dapat mencerna maklumat yang baru diterimanya. "Kanser hati tahap 4? Jadi, apa yang boleh saya lakukan?"

Doktor mengangguk perlahan, menggaru kepala. "Sayangnya, kanser pada tahap ini tidak dapat disembuhkan sepenuhnya. Rawatan yang kami ada hanya bertujuan untuk mengurangkan simptom dan memperbaiki kualiti hidup cik. Kami akan cuba sedaya upaya untuk memastikan cik selesa."

Hati Ayla terasa berat, seakan-akan seluruh dunia berputar di sekelilingnya. "Tiga bulan lagi... jadi, apa yang saya patut lakukan sekarang?"

Doktor memberikan senyuman yang penuh dengan simpati. "Cik perlu memikirkan tentang apa yang cik mahu lakukan dalam masa yang tinggal. Mungkin berbincang dengan keluarga dan orang yang cik sayangi. Mengambil masa untuk menyusun perkara-perkara yang belum selesai, dan mencari ketenangan. Kami di sini untuk membantu dan memberikan sokongan yang diperlukan."

Ayla mengangguk perlahan, berusaha untuk menenangkan diri. Dia merasakan air mata mulai menitis dari sudut matanya. Setelah doktor meninggalkan bilik, dia duduk sendirian di katil, merenung ke arah dinding yang putih.

Dalam keheningan, dia memikirkan segala keputusan dan kejadian dalam hidupnya. Kesakitan yang dia alami bukan hanya daripada penyakitnya tetapi juga dari kehilangan, kekecewaan, dan penyesalan. Dia merasakan bahawa waktu yang tinggal sangat berharga, dan dia perlu mencari cara untuk menghadapi sisa-sisa hari-harinya dengan makna.

Ayla mengeluarkan telefon bimbitnya, tangan bergetar ketika dia mencari nombor yang telah lama ditinggalkan. Walaupun hatinya penuh dengan kesakitan, dia tahu bahawa dia harus menghubungi orang-orang penting dalam hidupnya, berbicara dengan mereka tentang apa yang telah berlaku, dan mungkin meminta pengertian dan maaf.

Dia memandang ke arah tingkap, melihat langit biru di luar. Dalam tempoh yang singkat ini, dia ingin mencari kedamaian dalam dirinya sendiri dan mengisi hari-harinya dengan makna. Meskipun masa depan kelihatan gelap dan penuh ketidakpastian, Ayla berharap dia dapat menemui kekuatan untuk menghadapi segala yang mendatang dengan ketenangan dan keberanian.

Bayangan Dusta Where stories live. Discover now