Bab 21

138 5 0
                                    



Isaac duduk di pejabatnya, tenggelam dalam kerja dan kesibukan harian. Hatinya masih berkecamuk dengan perasaan bersalah dan penyesalan terhadap Ayla, tetapi dia cuba untuk menutupinya dengan tugas-tugasnya. Tiba-tiba, telefon bimbitnya berbunyi, dan dia melihat nama doktor di paparan.

Dengan rasa tidak pasti, Isaac menjawab panggilan tersebut. "Hello?"

"Encik Isaac?" suara doktor itu kedengaran tegas dan serius. "Saya Dr. Haris. Saya ingin memberitahu awak tentang keadaan Ayla. Ada berita penting yang perlu awak tahu."

Isaac merasa berdebar-debar. "Apa yang berlaku? Adakah Ayla baik-baik saja?"

"Malangnya, tidak. Ayla menghidap kanser hati tahap 4. Penyakit ini telah merebak ke organ lain dan kami hanya dapat memberi tempoh sekitar tiga bulan lagi untuk hidupnya," jelas doktor dengan lembut. "Saya minta maaf kerana harus memberitahu awak melalui telefon, tetapi keadaan ini memerlukan perhatian segera."

Isaac terdiam, kata-kata doktor itu seakan-akan menghancurkan dinding pertahanan emosinya. "Apa? Kanser hati tahap 4? Tidak mungkin..."

"Ya, itu adalah keadaan sebenarnya. Ayla memerlukan sokongan dan perhatian, dan saya rasa dia mungkin ingin berbicara dengan awak," tambah doktor. "Dia memerlukan semua sokongan yang boleh dia dapat pada masa-masa ini."

Isaac merasakan hatinya berdebar kencang. "Bagaimana dengan rawatan? Adakah ada apa-apa yang boleh dilakukan?"

"Kami akan terus memberikan rawatan untuk mengurangkan simptom dan memperbaiki kualiti hidupnya, tetapi tidak ada jaminan untuk pemulihan," jawab doktor. "Saya rasa penting untuk awak berjumpa Ayla secepat mungkin, jika awak ingin menyokongnya dalam masa-masa sukar ini."

Setelah perbualan tamat, Isaac duduk termenung, memikirkan segala yang baru sahaja didengarnya. Selama ini dia telah menyakiti Ayla dan kini, dia diberi peluang untuk membuat perubahan, walaupun dalam keadaan yang sangat menyedihkan.

Dengan hati yang penuh kekesalan, Isaac meninggalkan pejabatnya dan menuju ke hospital. Setiap langkah yang diambil terasa berat, tetapi dia tahu dia perlu berada di sisi Ayla. Keadaan ini mengingatkannya betapa dia telah gagal sebagai suami, dan kini dia harus menghadapi akibatnya.

Apabila Isaac tiba di hospital dan melangkah ke bilik Ayla, dia dapat merasakan ketegangan di udara. Ayla sedang berbaring di katil, memandang ke arah dinding tanpa sebarang tanda semangat. Isaac berdiri di ambang pintu, melihat wajah Ayla yang tidak lagi bersinar seperti dahulu.

"Ayla," Isaac memulakan, suaranya bergetar. "Saya baru sahaja diberitahu tentang keadaan awak. Saya... saya sangat minta maaf. Saya tahu saya telah banyak menyakiti awak, tetapi tolonglah, beri saya peluang untuk berada di sini untuk awak."

Ayla menoleh perlahan, wajahnya menunjukkan campuran antara kemarahan dan keletihan. "Isaac, apa yang awak lakukan di sini? Kenapa baru sekarang?"

Isaac merasakan air mata mula menitis di pipinya. "Saya tahu saya tak layak untuk minta maaf. Tapi saya ingin melakukan apa sahaja yang boleh untuk membantu dan menyokong awak dalam masa yang tinggal. Saya menyesal dengan segala yang berlaku."

Ayla tidak berkata apa-apa, hanya menatap Isaac dengan pandangan yang penuh dengan rasa. Dalam keheningan yang mendalam itu, kedua-duanya sedar bahawa masa yang tinggal terlalu singkat untuk memperbaiki segala kesilapan, tetapi mungkin ada ruang untuk memulakan semula hubungan mereka yang telah hancur.

Isaac duduk di sisi katil, cuba untuk memberikan kehadiran dan sokongan yang diperlukan Ayla, walaupun dia tahu bahawa tidak semua luka boleh sembuh dengan cepat. Dalam tempoh yang singkat ini, mereka berdua berusaha untuk mencari jalan untuk menerima dan memahami apa yang telah berlaku, walaupun dalam kesakitan dan penyesalan yang mendalam.

Bayangan Dusta Where stories live. Discover now