04 - Bulan Dan Bunga (2)

7 1 2
                                    

04 - Bulan dan Bunga (2)






"Iysa. Makan lah."

Teguran dari Umi itu menarik perhatian seisi keluarga. Termasuk Munira. Anak mata Munira ternaik, melirik orang di depannya ini.

Tersentak tubuh kecil itu apabila jelas mata Iysa memandangnya. Pantas gelas berisi air dicapainya lalu diteguk dua tiga kali. Rasa macam makanan yang dia telan tadi tersalah masuk saluran paip pulak.

"Nah." Udang yang sudah terkupas tiba tiba saja muncul atas piring Munira. Gadis itu menjongket kening, sudah kenapa Iysa ni baik hati kupaskan kulit udang buatnya?

"Aku tahu kau suka udang. So aku kupaskan."

Air liur ditelan. Tak tunggu lama, Munira suap masuk jua udang tu ke dalam mulutnya. Dia suka udang, tapi dia tak suka kupas kulit udang.

"Lah Nira suka udang ke? Bukan Nira suka ketam ke? Soal Umi. Mulut Munira yang bergerak mengunyah itu terhenti sesaat.

"Apa lah Umi ni, yang suka ketam tu akak lah. Bukan Nira." Marissa tergelak kecil. Comel melihat uminya yang sering kali lupa lately ini.

"Ish Umi tahu lah akak suka ketam. Umi ingat Nira pun suka ketam jugak. Nanti Umi masakkan udang banyak banyak untuk Nira okey?" Wanita berusia itu kemudian memanjangkan tangannya, menggenggam tangan Munira.

Munira senyum nipis. Umi, kalau Umi masak banyak pun takde orang nak kupaskan untuk Nira.

"Iysa! Sebelum kau balik, check kan laptop akak jap. Laptop tu macam nak rosak lah."

"Boleh je kak."

"Kenapa laptop kamu tu akak? Tak habis habis lagi ke?"

"Buat hal lagi lah dia. Haritu pun masa akak present kat depan laptop tu rosak. Nasib baik lecturer akak faham. Kalau tak habis lah kena pangkah!"

"Hm. Kalau rosak, Abah belikan baru je nanti."

"Betul ke Bah? Yeay! Thank you so much Abah!"

🥀🌑

"Nira, pergi hantar Iysa ke luar rumah. Sekali tu buangkan sampah belakang pintu dapur tu ke luar, boleh?"

"Okey Umi."

"Thanks sayang."

Munira senyum nipis. Sampah yang sudah diikat rapi belakang pintu dapur diambil Munira. Dia menuju ke pintu utama. Sempat dilihatnya Iysa yang berbicara dengan Abah di depan pintu. Kakaknya, Marissa, sudah naik ke biliknya apabila laptop nya dibetulkan oleh Iysa.

Berbakat juga ya Iysa ni dalam bidang teknologi. Kagum Munira dibuatnya.

"Hujung minggu ni, Uncle nak bawa kamu solat berjemaah di masjid. Boleh kan?"

"Kalau takde urusan lain, InsyaAllah Iysa datang."

Munira cuma diam mendengar kedua lelaki itu berbicara.

Iysa melirikkan matanya ke tepi. Pfft, lucu ya Munira bawa sampah yang besar gedebak tu.

Berkerut dahi Munira. Macam lah dia tak nampak lelaki tu gelakkan dia. Ergh tak suka Iysa.

"Nak lalu." Munira menolak tubuh Iysa yang berdiri depan pintu tu guna sampah di tangannya. Nasib je sampah tu tak basah.

"Nira apa buat macam tu kat tetamu. Sorry Iysa, budak tu mood swing kot."

"Takpe, Uncle. Iysa balik dulu." Iysa menghulur tangannya ke depan sebelum tubuhnya dibongkok sedikit, menyalam tangan tua milik Abah.

Selipar disarungnya. Dia berlari kecil mendekati Munira. Plastik sampah dirampas Iysa.

"Iysa—"

"Diam ah. Aku nak tolong je pun."

Munira mengeluh perlahan. Plastik sampah dibuang ke tong yang lebih besar di depan perkarangan rumah Munira.

"Dah. Aku pergi dulu." Selamba dia lastik dahi Munira.

"Eish." Munira mendengus kecil. Dahi ditekupnya lalu mata menjeling tubuh Iysa yang sudah berlalu pergi.

🥀🌑

Iysa Hayyan memandang gadis itu sepi. Munira yang tengah berjalan masuk ke dalam rumah.

Rumah itu bercahaya.

Iysa pandang depan. Rumahnya gelap. Tanda tiada orang di dalam sana.

Pintu rumah dibuka. "Assalamualaikum."

Malah, tiada salam yang membalas.

Iysa menutup pintu di belakangnya. Serta merta membuatkan ruang tamu itu bertambah gelap. Cuma ada sinaran malam yang masuk melalui tingkap.

Klik! Suis lampu ditekan.

Baru lah penglihatan Iysa jelas. Iysa pergi ke ruang dapur. Peti ais dibuka. Botol air dicapainya.

Iysa melihat sekeliling.

Peti ais yang kosong tiada bahan makanan. Cuma ada beberapa botol air dan dua papan tray telur.

Ruang tamu yang mana dipenuhi dengan kain putih. Sofa, televisyen, meja, semua perabot rumah ditutup dengan kain.

Sinki pulak penuh dengan cup maggi dan kotak minuman yang lumayan kosong. Di sebelah sinki, ada beberapa bekal makanan termasuk lah bekal dua hari lepas. Bekal milik jiran sebelahnya.

Jeda. Botol air di tangannya tadi, Iysa letak atas meja dapur. Kemudian dia mendekati sinki. Lengan hoodie dilipat.

Di sana dia membersihkan sinki, membasuh segala bekal pemberian Umi.

"Untung jadi kau Nira."

MAYWhere stories live. Discover now