""الحلقة ١٤ ""

17 2 0
                                    

بسم الله الرحمن الرحيم-"""

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين اللهم انصر
اخواننا المستضعفين في فلسطين وكل بلاد المسلمين وتقبل شهدائهم يارب
العالمين..أمين """""""""

------------------------------------------

ارتدت حبيبه ملابسها ونزلت وركبت معه وبعد وقت وصلو إلى الشاليهات المتواجده على الشاطئ أمام البحر مباشرة فقالت حبيبه.
انت جبتنا هنا ليه .
حازم ببسمه ..عزمك يومين قبل الدراسه.
ثم ذهب إلى مكتب المسؤل والتاجر شاليه على البحر عباره عن غرفه صغيرة من الخشب بها حمام وسرير ثم توجه للجلوس أمام الشاليه على الكرسى المخصصهوطلب حازم العشاء وبعد فترة أتى ٠(الدلفرى).ووظلو يتحدثون حتى طلوع الفجر فقال حازم .
يللى بقى خشى نامى والصبح ان شاءالله نكمل .
حبيبه. وانت هتنام فين .
حازم. انا همدد هنا على الكرسى.
حبيبه..طب ليه التزنيبه ديه .
حازم. انا مرتاح كدة يللى نامى شويه .
ودخلت واغلقت الباب حتى الصباح ثم قامت وخرجت فلم تجد حازم ثم نظرت إلى الماء فوجدته يسبح فى البحر وملابسه على الكرسى فأخذت تنظر له وتسرح فى جسدة الرياضى وعضلاته البارزه وبعد فترة خرج من المياة وكان يرتدي شورت طويل إلى أسفل الركبه ..فلما رااها تنظر له وهى مغيبه تبسم وقال ..
صباح الخير ولكنها شاردة ..فاردف .حبيبه انتى لسه نايمه.
فاجابت وهى تتفحصه بدون وعى ..انت معقول بجد .
حازم. بفخر ..دى معاكسه علنى.
حبيبه.بتوتر ..انا مش قصدى اصلك يعنى اه قصدى بتعلم كويس ..ثم توقفت وقالت ..هو انت جبت الشورت ده منين .
حازم .بسعادة ..هو انتى مشفتيش حمام السباحه اللى البيت الكبير ..اه صحيح الشورت اشتريته الصبح .ارتحتى.
حبيبه.باستغراب ..هو فى حمام سباحه هناك ازاى مشفتوش.
حازم. ايوة لما نروح تانى هورهولك .
حبيبه. ببسمه.حزينه..تانى ايه بقى .
حازم. بثقه ..هتروحى يا حبيبه .
نظرت له وقالت ..مش هينفع .
فنظر لها وابتسم وقال..متأكدة.
حبيبه.تحول تغير الكلام ..انا عيزة انزل الميه.
حازم بزهول..انتى بتتكلمى جد .
حبيبه..ايوه انا بقالى سنين هنا مفكرتش انزل البحر .
حازم. باصرار..ومش هتنزلى.
حبيبه بغضب..اشمعنى انت .
حازم بتبرير..عيزة تنزلي الميه وتطلعى هدومك مبلوله ولزقه على جسمك قدام الناس .
حبيبه بسخريه..اهلا هو انت منهم .
حازم. نظر لها بشماته ولم يتكلم وتركها ودخل ..اخذ شور وغير ملابسه وخرج ليطلب طعام بالهاتف .
وبعد الفطار ظلو يتجولون على البحر وفى المساء كانو يستمعون للاغانى على الهاتف ثم طلب منها الرقص وظلو يرقصون وهم يتبادلون النظرات فى سعادة ومشاعر مختلفة وفى الصباح عادو إلى المنزل وذهب هو لشقته .
عادت حبيبه وسلمت على. البنات وجلسوا يتحدثون فى رحلة كل واحدة منهم ونقضى اليوم ثم عادو إلى الجامعه ومرت عدة ايام .
-----------------------------
كانت حبيبه كعدتها مع حازم فى العيادة وبعد أخبارها انها ستحضر معه عمليه مهمه تركها وذهب لتفقد الحاله وبعد وقت جائتها رساله فتحتها وزهلت مما رأتفهو نفس الفيديو الذى ترقص فيه مثل السكارى فلم تتمالك واشتد توترها وفوقها ودخلت فى موجة من البكاء الشديد وهنا اتصل عليها حازم لتاتى له فاجابت عليه تتصنع الهدوء وقالت ..حاضر .
ثم ذهبة وغسلت وجهها وحاولت التماسك وعندما حضرت وجدت حازم يشرح للطلاب حالة المريض فقال وسط حديثه.
حبيبه لو سمحتى ركبت الكانيولا للمريض وعلقى المحلول ..
فاقتربت وامسكت الكنيولا وهى ترتعش ولم تقدر على تركيبها ..فتفاجئ حازم من فعلها .فامر احد الطلاب بتركيبها وقام هو بمساعدته ثم قال فى تحفز ..فى ايه يا دكتورة .
حبيبه. بتوتر ..مفيش يا دكتور .
حازم. بغضب..كانيولا مش عرفه تركبيها .
حبيبه وقد ترقرقت عيناها بالدموع ..اسفه ..ثم بكت فعلا عندما رأت السرنجه بيده وهو يضعها فى المحلول المعلق ..
فنظر لها بغضب وقال ..اطلعى برهيا حبيبه .
فتفاجئت منه.. فأردف يقول فى شدة اطلعي برة .
فانطفدة وخرجت مسرعه وأخذت متعلقاتها وعادة إلى المنزل ودخلت غرفتها وظلت تبكى حتى غفت وهى متعبه جدا....... أما هو فعندما وجد ان الحاله قد ارتفع ضغطها فقام بتأجيل العمليه حتى تستقر الحاله ..ثم ذهب بعد ذلك إلى شقته بعد ما علم انها عادة للبيت .
""""""""""""""""""""""""""""""""
وفى اليل قامت حبيبه مفجوعه على حلم ترى به زوج خالتها يتحرش بها فسرخت حتى قامت الفتيات على صراخها وظلت تبكى وإيمان تحطضنها وهن يحاولون تهدأتها .....وأثناء ذلك اتصل حازم ليطمئن عليها فقد قام من نومه مفزوعا أيضا..كأنه احس بها فاتصل عليها فاجابت عليه إيمان متعجبه من اتصاله بهاذا الوقت فقالت ..
الو دكتور حازم .
حازم بلهفه..ايوه يا إيمان حبيبه عندك هى كويسه .
إيمان. هى كويسه بس تقريبا اتوتر شويه .
حازم. إيمان خليها تلبس أنا جاى اخدها .
إيمان. بخضه ..دلوقتى يا حازم دا فاضل ساعه على الفجر .
حازم...ارجوكى يا إيمان انا جاى اخدها مسافة السكه .
إيمان..حاضر وغلقت الهاتف وقالت لحبيبه .
حازم جاى يخدك قومى البسى اكيد لما تخرجى وتغيرى جو هترتاحى .
حبيبه. ببكاء ..انا عمرى ما هرتاح انا كرهت حياتى وبكت بشدة .
سحر.. باستغراب هو فيه ايه .
اسراء.. انتو مخليين حاجه علينا .
علياء ..يا جماعه سيبوها دلوقت كفايه اسأله هى لما تخرج هتبقى كويسه وحازم مش هيسبها متديقه اكيد .
سحر..قومى يا حبيبه البسى وروحى معاه .
اسراء..صح دا كفايه انه حس بيكى .
فساعدتها إيمان حتى قامت وارتدت ملابسها وجلسوا جميعا فى انتظار حازم ..
""""""""""""""""""::::::::
بعد قليل أتى حازم واخزها إلى شقته وهى كالمغيبه ..ثم تفاجأت انها فى شقته فارتعبت وقلت ليه جبتنى هنا ..
فقال ليطمأنها ..بصى بقى انتى هنا هتخدى رحتك .واجلسها واردف يقول اتعدى كدة وارتاحي الاول وبعدين احكيلي فى ايه موترك كدة فى المستشفى وخلاك غى الحاله دى .
حبيبه فى إرهاق شديد ..انا تعبانه .
وضع يده على كتفها .فى تردد وقربها إليه قليلا لكى يطمأنهاولما رأها هدأت قال ..
ايه رأيك تحبى تروحى لستك اكيد هترتاحى عندها .
حبيبه..ياريت يا حازم انا محتاجها قوى بس ااااااا.
حازم. بس ايه دلوقتى حالا هوديكى .
حبيبه...طب والعمليه .
حازم..اتاجلت..يللى بينا .
واخذها إلى باب الشقه وتوقف فجأه ونظر لها بعشق وقال حبيبه ثم امسك يدها بشدة فى رساله قويه لبث الطمأنينه بداخلها وهى تشبست بيديه وكانها لا تطمان الا بجانبه.ثم فتح الباب واخذها ونزل إلى السياره وتوجه إلى بلدته .
وفى الطريق اتصل حازم على جدته وكانت قد فرغت من صلات الفجر واخبرها انه فى الطريق وانه يحضر معه مفاجئه وكانت حبيبه مستندة على مقعد السيارة شاردة فى الطريق وعندما وصلو دخلو على الجدة وتفاجأت بوجود حبيبه معه ففرحت كثيرا برأيتها وأخذتها فى احضانها أما حبيبه فكانت تبكى فى حضن جدتها وتتذكر والدتها التى تفقدها بشدة بعد وقت جلست الجدة واجلستها بجوارها وقالت وهى تنظر لحازم ..اطلع انت ياحازم نام فوق علشان ترتاح انت سايق طول الطريق يا ابنى .
حازم ..حاضر يا تيته خلى بالك عليها .
الجدة ..هى هتنام فى حضنى ونظرت لحبيبه ثم قالت لينا كلام كتير سوا يللى يا حبيبه ندخل جوة .
ثم ذهبو لغرفة الجدة وظلو يتحدثون طويلا حتى غفت حبيبه فى حضنها أما الجدة فظلت تربت على ظهرها وتمسد على خصلات شعرها ...
وقرب العصر استيقظ حازم ونزل للاسفل بعد ما توضأ وصلى فردة فنظر لباب غرفة جدته فوجد حبيبه نائمه ولم يجد الجدة فخرج إلى الحديقة فوجدها تجلس مع عمه فسلم عليه ثم اخبرة انه فى اجازة يومان فقط ثم خرج معه ليتفقدو الاراضى المزروعه ..وبعدها قامت الجدة وايقظت حبيبه ..
حبيبه حبيبه قومى يا بنتى هتفضلى اليوم كله نايمه .
حبيبه بنعاس ..حاضر يا ستى شوية بس وهقوم .
الجدة ..قومى يا حببتى خدى دوش وغيرى هدومك وانزلى علشان تكلى انتى ماكلتيش حاجه من امبارح .
حبيبه ...حاضر يا ستى .
ثم قامت وصعدت إلى غرفة حازم وأخذت عباءة ودخلت الحمام وبعد قليل خرجت وصلت فرضها ثم نزلت للاسفل وبعد فترة أتى حازم وعمه ومعهم نساء يحملون الطعام من بيت عمه ثم جلسو جميعا لتناول الطعام ثم جلسو يتحدثون فى أمور الاراضى ..فذهبت حبيبه إلى الحديقه بعد ما استأذنت وبعد قليل تبعها حازم فوجدها جالسه تقلب فى الهاتف فقال ...شيفك احسن دلوقتى ...للدرجاديه ستك ليها مفعول السحر .
حبيبه كنت محتاجها قوى .
حازم ..خلاص يا ستى كل اجيبك لها تقعدى يومين .ثم نظر لها مطولا ينتظر حديثها ولكنها لم تجيب فاردف يقول ..ايه بقى اللى ديقك .
حبيبه. فى تردد ...اعفينى يا حازم لو سمحت وقت وعدى خلاص .
حازم...تمام ولاونى مش مقتنع بس حسبك برحتك مسيرى هعرف.
وقضو باقى الوقت ما بين الحقول وباقى الاراضى الأخرى وما بين الجلوس مع الجدة فى الحديقه والتراب حبيبه منها اغلب الوقت وبعد ذلك عادو إلى الاسكندريه ..
"""""""""""""""""""""""""""""""""""
بعد عدت ايام اخبرو البنات حبيبه انهم مجتمعين فى رحله مع خطابهم على البحر وصممو ان تأتى معهم هى وحازم وبدؤ الفتيات فى تحضير طعام وعصائر وحلوه مختلفه ثم ذهبو جميعا إلى البحر وظلو يمرحون وقامو أيضا باستاجار شاليه وقام الشباب بتغيير ملابسهم ونزلو إلى البحر وظلو البنات جالسين على الكراسى حول الطاوله الكبيرة ثم خرج الشباب من البحر وظلو يلعبون الكرة تحت أنظار البنات الاتى يغلين من الغيظ والغضب ثم جاء الشباب وجلسوا كل واحد بجوار خطيبته فقال أحمد..ايه ملكو مكلضمين كدة ليه.
فقالت إسراءغى غضب ..يعنى انتو نزلتو الميه ولعبتو كوره واحنا قعدين كدة .
فقال حسام ..عيزة ايه انتى وهيه.
قالت سحر بنرفزة ..عيزين نتفسح زيكو .
رد محمد قائلا ..خلاص يللى نتمشى كلنا .
قالت علياء ..هى ديه الخروج.
ردت إيمان قائله..كنا قعدنا فى البيت احسن .
قال محمد ..محنا على البحر اهو .
فقال عبد الرحمان ..انتو زعلانين ليه محنا كلنا سوا .
قال حسام ..واديكو بتغيرو جو .
فقالت حبيبه بسخريه ..انا قلت بلاش نخرج معاهم ونخرج احنا لوحدنا .
فرد أحمد بجديه ..هو لو وحده فيكم اتجرأ وخرجت لوحدها مش هيحصل كويس ماشى .
فقالت حبيبه بغيظ ..يعنى ديه خروجه فى نظرك ثم حدثت نفسها بصوت عالى ..انا ايه اللى جابني....فنظر لها حازم بشدة وظل صامت .
فقال حسام ..يللى نتغدى وبعدين نمشيهم شويه .
فقالت حبيبه بسخريه ..نمشيهم شويه والله كتر خيرك .
قال حازم .تعالى يا حبيبه أنا هفسحك ونتغدى بعدين .
فقال أحمد.. خلاص كل واحد ياخد خطبته ونتجمع بعد ساعه ..
فوارق الجميع وقامو وذهبو ..
اخذ حازم حبيبه وقال ..تعالى بقى انتى عيزة تنزلي الميه يللى يا ستى اقلعى الكوتشى وتعالى نتمشى فى اول الشط ..
فرحت حبيبه وذهبت معه ..
""والله البنات دول غلابه ""
بعد ذلك خرجو بعيدا عن البحر ..
وبعد وقت تجمع الشباب والبنات وظلو ينتظرون حازم وحبيبه وفجئه قال حسام ..مش دة حازم واهيه حبيبه معاه.
فنظر الجميع الى حيث اشار حسام فوجدو من بعيد حازم وحبيبه يركبون الدراجات ويضحكون .
قالت إيمان..اهو كدة ولا بلاش .
سحر ..هى ديه الخروجه ايوة كدة .
احمد بشرود ..الاتنين دول هيفضلو سكتين لحد أمتى .
حسام.. عيزين اللى يحركهم
عبد الرحمان ..عيزين جرائه.
محمد ..تيجو ننطأهم احنا .
إيمان..ازاى .
احمد.. نجبرهم .
حسام بمرح..انا مستعد .
سحر ..خلاص فى أقرب فرصه نجمعهم سوا .
احمد باسرار ..احنا تخترع فرصه .
علياء.. ازاى يا جماعه .
احمد ..سيبوها عليه بس خليكوا معايا على الخط .
الجميع ...بسعادة ....حصل يا معلم .
"""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""

""وتمت بحمد الله"""

اتمنى لكم قراءه ممتعه ..واحداث اتيه ارجو اان تستمتعو بها ""

"""دمتم فى حفظ الرحمان """"""""











جواز إطراري حيث تعيش القصص. اكتشف الآن