"""بسم الله الرحمن الرحيم""" اللهم صل وسلم على نبينا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين اللهم انصر اخواننا المستضعفين في فلسطين وكل بلاد المسلمين وتقبل شهدائهم يا ارحم الراحمين....
‐-------------------------
عندما وصلو للملاهي نزل حازم لقطع التذاكر وحبيبه تقف بعيدا قليلا وكان هناك شباب يقتربون منها ويحاولون الكلام معها وبدؤ فى المعاكسه ولكن حبيبه لم تستطع السكوت فهمت بالرد عليهم فمنعها رؤيت حازم وهو قادم فمنعا للمشاكل أسرعت تقول ..جوزى اهو اللى مش هيحترم نفسه هيمرمته.
فأتى حازم ورأى الشباب ينظرون ايها وهم يذهبون فقال..فى ايه حد ديقك.
حبيبه.بمرح..لاء دول شويت عيال وانا قلتلهم جوزى جى فخافو ومشيوا .
حازم .بزعل ..وانتى اصلا ايه اللى نزلك من العربيه .
حبيبه.بضحك..خلاص يا ميزو وراك رجاله .
حازم.بسخريه ..رجاله انا قلت كدة برده طب يللى يا برعى .
حبيبه.بغيظ..اي برعى دى على فكرة انا انسه زى القمر .
حازم.بسخريه..على فكرة انتى عيله لكن زى القمر .
حبيبه.بمشاكسة ..عيله ماشى طب يللى يا ابيه فسح بنت اختك .
حازم.بخبطه بسيطه على رأسها..مش فاهم انا ايه اللى جبرنى على كدة يللى يا لمضه.
وبعد ما دخلو ورأت حبيبه الاعاب انبهرت وقالت .
..الله دى حلوة قوى .
حازم بلطف ..ها تحبى تركبي انى لعبه.
حبيب.بسعادة ..نركب دى. واشارت إلى إحدى الاعاب .
حازم. لاء انا بقول تركبي انتى .
حبيبه.تضع يدها حول خصرها وتقول ..وهو انت هتسبنى لوحدى عاى كدة.
حازم .بغيظ ..امال عيزة ايه انا مليش فى الكلم دة .
حبيبه.بدلع ..من النهردة ليك فيه بعدين انسى بقى دكتور حازم ده شويهخليك ميزو الجميل المز يا مز .
حازم. بتحزير ..انا مش قدك على فكره .
حبيبه. انت عايز وحدة شقيه ومجنونه تطلع ميزو اللى جواك وانا هقوم بالضور دة مؤقتا لحد الفسحه دى ما تخلص .
حازم .بسعادة ونظرة عشق..تمام ورينى .
حبيبه.بثقه..يللى بينا .
وذهبو لركوب العبه ثو نزلو بعد ما انتهت وركبوا غيرها ثم غيرها ثم غيرها تقريبا اغلب الألعاب ثم دخلو بيت الرعب بعد تصميم من حبيبه والتى كانت خايفه جدا وتمسك بملابس حازم وعد وقت خرجو وهى مغمضة العينين من كثرت الرعب وكان حازم يضحك عليها ..لما انتى خيفه كدة ليه صممتى على الدخول يعنى .
حبيبه.بزعل ..عل. فكرة متتريقش عليه انا فهمه انت مخفش ليه.
حازم ..وهخاغ ليه هو انا عيل بعدين دى كلها العاب .
حبيبه. طب هتودينى فين دلوقتى .
حازم. هوديكى تكلى بقى مجعتيش انا جعان جدا .
حبيبه.بتذكر.. تصدق جعت فعلا .
حازم.. تحبى تكلى ايه.
حبيبه.بنظرة لامعه. اى حاجه على زوقك .
حازم.ببسمه..تمام .
وبعد الأكل ذهبو لاستكمال الرحله فقال حازم..ها تحبى تدخلى سينما.
حبيبه. لاء انا عيزة اركب عجله.
حازم. بتفاجئ..نعم عجله .
حبيبه. بدلع..ايوة انا عمرى ما ركبت عجله حتى مش بعرف اسوقها .
حازم. بجديه..يبقى لما نروح اعلمك.
حبيبه. عندك عجله .
حازم. بتاكيد ..ايوه فى الجنينه بس زمان مركبتهاش .
حبيبه. بفرح الله بص بقى .
حازم. فيه ايه.
حبيبه..بيرقصو تعالى .
حازم. بزهول تعلى فين انتى اتجننتى عيزة ترقصي هنا .
حبيبه. بجديه..ايوة فيها ايه وهو الناس بترقص عادى يعنى احنا بنتفسح يللى يا ميزو خليك فرش احنا فى رحله.
حازم. بتردد..اصل يعنى .
حبيبه. تعالى بس اغنيه هديه اهه.
وبدؤا الرقص وكان حازم محرج وينظر حوله فى قلق .فقالت حبيبه ..انسى بقى انت دلوقتى ميزو .
حازم. بحيرة ..انا مش عارف مطوعك ليه .
حبيبه ببسمه ..سيبك انت انا هتصرف انت النهرده بتاعى ..
فتبسم ونظر لها ثم انسجم معها فى الرقص فلما رأته يرقص بطلاقه قالت ..
ايه دا دانت استاز امال مكسوف ليه.
حازم. من ايام الجامعه مرقصتش.
حبيبه. بزهول..يعنى كنت بترقص قبل كدا .
حازم..وانا فى أمريكا كنت مشترك فى مدرسة تعليم رقص فى الجامعه بقى واصحابى شجعوني فضلت فترة بعدين سبتها .
حبيبه بشغف. لاء بقى داانا لازم اتعرف عليك من اول وجديد .
وبعد انتهاء الرقصه ظلو يتجولون ويتحدثون وقت طويل ثم ذهبو لدخول السينما وكان فيلم رومانسي وكنوا فى منتهى السعادة وكلا منهم يحدث نفسه بما يحدث معه وذالك الشعور الجميل الذى ينبت داخلهوهم ينظرون لبعضهم نظرات متفرقه دون كلام حتى قاطعها انتهاء الفيلم وبعد ذالك خرجو اوظلو يتجولون حتى قطع حازم الصمت قائلا ..اللى يشوفنا كدة يقول اننا مخطوبين .
حبيبه. تحاول المرح ..انت ناسى اننا قرينا فتحة .
حازم بشرود ..عندك حق.
حبيبه. بضحك ..بس متخدش على كدة انا سكت علشان خطرك انت وستى .
حازم. بامتنان..عرف يا حبيبه وانا متشكر قوى .
حبيبه بجديه..على ايه يا حازم انا قضيت أجمل أيام معاك انت وستى هتبقى زكرى جميله جدا مش هنساها ابدا .
حازم..لو تحبى نيجى هنا كل فترة تغيير جو يعنى .
حبيبه. بحزن..مش هينفع يا حازم كفايه خطوبه بعدين لو جيت ايه الحجه اللى هتفسخ بيها الخطوبه.
حازم. بمرح..يا ستى نمشيها خطوبه على طول.
حبيبه. بتردد..انت ناسى عمك عايز يكتب كتابك مع بنته .
حازم بطمانه..متقلقيش اكيد ليها حل .
حبيبه. بحزن..ملهاش يا حازم ملهاش.
""""""""""""""""""""""""""""""""""""""""
وبعد ذالك عادو للمنزل .....وفى الصباح كانت حبيبه فى الحديقه ترسم صورة والدتهفخرج على صوت اغنيه كانت تسمعها عن طريق الصب خاصتهوكانت تدندن معها فاقترب منها وتبسم وقال ..الله الله فيقه وريقه وقاعدة ترسمى ومنسجمه ايه الاغنيه الحلوة ديه .
حبيبه. بسعاده..دى اغنية وردة .طبعا احباب..
حازم باعجاب.جميله قوى .
حبيبه. اه كلمتها حلوة ..
حازم. بتقول ايه..
حبيبه. بكسوف .بتقول منتش محتاج وانا مش محتاجه تقلى وقلك ياحبيبى ..مانت حبيبى .انت حبيبى وانا حبيبك وانا وانت عرفين يا حبيبى ايوة حبيبى هنقولها عشان الناس تعرف طب يعرفو ليه يعنى لو عرفو دا ينفعنا يا حبيبى بايه هيخلونا اسعد ماحنا وياهم حاجه تفرحنا ابدا ابدا خالص خالص ..لو نزعل ولون دا عمرة ما حصل بينى وبينك خالص فى دقايق من ألف دقايق فى سوانى حبيبى نتخالص عشاق خالص قلبنا خالص ولا فى الدنيا دى ابدا خالص .
حازم. بسعادة مما سمع..الاغنيه جميله والرسمه أجمل .
حبيبه. عجبتك .
حازم. إعجاب..جميله جدا مكنتش فاكر عندك مواهب حلوة كدة .وقبل ان يخرج ما بقلبه توقف وقال ..بقولك ايه تعالى بقى اعلمك ركوب العجله .
.حبيبه. بفرح..تمام يللى بينا وذهبو وأخرج حازم الدراجه إلى الحديقه وخذ يعلمها .
حازم. تمام كدة بس على مهلك بتتعلمى بسرعه.
حبيبه. بخوف ..بس اوعى تسبنى احسن أقع.
حازم. بخوف ..بالراحه متجيش.
حبيبه بفرح..ايه رايك كدة.
حازم. تمام سوقى بقى لوحدك ..ايوة ..ايوة..شطوره ..بالراحه يامجنونه متجريش.
حبيبه. بفرح ..متخفش انا تلمزتك .
وظلو يضحكون ثم أخذها حازم بعد ذلك للارض التى أمام البيت مباشرة وهى ملك للعائله وظلو يتجولون حتى أواخر النهار ثم أخبرها عن أرضه الخاصه ولكنها تبعد عن البيت .
حبيبه اشمعنى اخدتها بعيدة عن البيت .
حازم. بشرح..لقيت موقعها مناسب وأرض كبيرة وكانت معروضه للبيع فاستشرت عمى واشتريها.
حبيبه. بسأل..يعنى دى هتبنى عليها بيت ليك .
حازم. لاء دى مزروعه وانا عامل فيها استراحه صغيرة لما احب اروح اقعد هناك تبقى جاهزة وكمان فيها مزرعة فواكه .
حبيبه. بمرح ..يعنى مش دكتور وبس .
حازم. بشرود..اوقات بحن للارض فبروح اقعد هناك.
حبيبه. طب مش هتفرجنى عليها .
حازم بتاكيد ..مرة تانيه علشان نبقى على رحتنا الوقت اتأخر.
حبيبه..طب يللى بينا .
""""""""""""""""""""""""""""""
وانتهى اسبوع العيد وحان وفت العودة فجهزة حبيبه حقيبتها وكانت تستعد للنزول فخلعت الذهب الذى كانت ترتدي وجمعته فى علبه خاص ووضعته على التسريحه فى الغرفه . ونزلت للاسفل وكانت الجدة بانتظارها وهى غاضبه فقالت الجدة..بردو يا بنتى مصممه تمشى .
حبيبه. يا ستى كدة كدة كنت همشي علشان خاطرى متزعليش.
الجدة ..ماشى يابنتى بس هتيجى تانى اوعدينى.
حبيبه. بزعل ..اسفه يا ستى يا ريت ينفع .
حازم. حبيبه عندها امتحانات يا تيته وجمعه لكن ان شاءالله فى أقرب فرصه هتيجى .
نظرة له حبيبه بمعنى مش هينفع ثم قالت ..حازم الدهب فوق فى العلبه أما الله انا قلت لما نمشى من هنا .
الجدة.بزعل ..ليه كدة يا بنتى .
حبيبه. ليه ايه يا ستى هو انا كنت هروح بيه .
حازمبغضب . خلاص يا تيته هى حرة يللى بينا .
نظرت له حبيبه باستغراب ثم سلمت على الجدة وذهبو إلى السياره وعندما خرجو من البلد فى طريق الرجوع خلعت حبيبه الدبله واعطتها لحازم فنظر لها بحزن ولم يعلق وظل صامت طوال الطريق إلى أن وصلو إلى الاسكندريه ثم اوصلها إلى المنزل وعاد لشقته..
"""""""""""""""""""""""""""""""
وبعد وقت لم يتمالك نفسه فاتصل عليها وقال..اهلا حبيبه نمتى ولا ايه .
حبيبه بحزن ..لاء ابدا جيت ملقتش البنات اذاكر شويه .
حازم.بفرح داخله..يعنى همه لسه مرجعوش.
حبيبه... لاء لسه.
حازم بامر . تمام انزلى .
حبيبه بتفاجئ..انزل ايه .
حازم..ببسمه ..انا جى البسى وانزلى هعزمك على خروجه حلوة .
حبيبه. بتوتر ..انت عارف الساعه كام .
حازم..الساعه. عشرة ونص.مساء بتوقيت الاسكندريه يللى انا جى وغلق الهاتف فتبسمت وقالت ..مجنون بس. مز .قوى..
--------------------------------------------------------------
""تمت بحمد الله اتمنى لكم قراءة ممتعه لا تنسونى من دعاكم ""
""ارجو الدعم بقدر محولتى لسعادتكم""
""دمتم فى حفظ الله ""
أنت تقرأ
جواز إطراري
Romanceعندما تعشق يجب أن تكون حنون تستحق أن تُعشق لا تدري متي يضرب الحب قلبك عاصفه لازالت وستظل تطيح بما لدينا من قوة فلا نستطيع المراوغه فدائما نستسلم. " ابق عاشقاُ تنل ما تحب" قصة لأول مره تكتب قد لا ي...