BAB 1

279 24 5
                                    

"OMMA..."

Atief muncul dengan Kitty depan aku. Dia mula buat muka sedih. Yang geram tu... Kitty pun pandai berdrama. Hari-hari aku kena hadap drama dia orang berdua ni...

"Kesian Kitty... Tengok muka dia sedih bila kita cakap kita nak balik Malaysia."

"Tapi, kita masih tak boleh nak bawa dia balik dengan kita. Kalau kita bawa balik dia, kita kena bawa balik mama dia, papa dia, opah dia..."

"Kenapa kita tak boleh bawa balik Kitty sorang aje?"

"Nanti mama dia, papa dia, opah dia... Rindukan dia. Kalau dia menangis macam mana? Macam Atief menangis sebab rindukan opah bila opah dah balik ke Malaysia. Takkan opah nak patah balik ke London pula. Malaysia dan London tu... Bukannya dekat. Macam tu la Kitty akan menangis bila dia rindukan opah dia. Kan?"

Atief mencebik.

Kitty tu dah seusia Atief. Kalau ikut usia kucing... Kitty tu dah 40 tahun. Dia orang berdua tu dah membesar bersama... Mestilah susah untuk Atief nak tinggalkan Kitty.

"Mana ada Atief menangis. Orang lelaki mana boleh menangis. Atief cuma sedih aje."

Hai...

Kecil-kecil dah belajar ego!

"Yalah... Yalah tu."

"Bye, Kitty. I will miss you."

Atief memeluk Kitty dengan erat. Kitty pun seakan tahu perpisahan ini adalah perpisahan buat selamanya... Dia reda aje. Tak mengiau pun!

"Pergi tengok barang apa lagi yang tak kemas. Masukkan semuanya dalam kotak. Jangan ada yang tertinggal... Kita tak akan balik lagi ke sini. Nanti omma nak seal kotak tu semua. Omma nak selesaikan semuanya sebelum kita pergi airport kejap lagi. Tak payah nak susahkan granny nak arrange mover tu esok."

"Hmmm..."

"Now, Atief! Dangjang! Jangan nak buat terhegeh-hegeh sangat. Nanti kita terlambat!"

"Arasso, omma!"

Atief bingkas bangun. Sempat lagi dia berhenti depan muka pintu dan melontarkan soalan cepu emas kat aku...

"Omma..."

"What, Atief?"

"Memang kena balik Malaysia ke, omma? Tak balik, tak boleh ke?"

Baru aku nak buka mulut...

Atief dah lari ke biliknya.

Tahu aku nak membebel kat dia la tu.

Hai...

Budak tu...

Semakin besar...

Semakin banyak mulut!

Kalau ikutkan hati aku ni, aku memang tak nak balik. Tapi, mak pun tak berapa nak sihat sangat sekarang. Aku tak bolehlah nak duduk sini lama-lama. Cukuplah enam tahun aku merantau. Atief pun dah nak masuk darjah satu. Baiklah aku bawa dia balik sebelum tu. Merasalah pra-sekolah kat Malaysia sekejap. Tak adalah dia terpinga-pinga bila masuk darjah satu nanti. Tapi... Cukup ke enam tahun merantau? Ah, rasa macam tak berapa nak cukup! Tapi, takkanlah nak lepaskan tanggungjawab aku sebagai seorang anak kepada Rana pula? Kan!

"Helo..."

"Ha... Helo. Kau call untuk cek aku ke?"

"Airport dah ke?"

"Hesy... Belumlah lagi."

"Ha... Jangan nak patah balik pula. Jangan buat hal macam tiga tahun lepas."

OMMAWhere stories live. Discover now