BAB 6

36 5 1
                                    

"HELO..."

"Ha... Kenapa? Tak sempat balik ke?"

Mak...

Belum apa-apa...

Jantung macam nak terkeluar.

Belum lagi aku cerita pasal ayah.

"Tak payah masak tau sebab Ally dah beli ayam goreng."

"La... Dah beli baru nak cakap! Mak dah siap potong sayur nak masak..."

Aku tahu mak memang dah nak mula masak. Dah nak tengah hari pun... Tapi, aku tak nak dia bebankan jantung dia dengan berita yang baru aku terima ni. Sebab itu, aku cakap... Aku dah beli ayam goreng.

"Self reward untuk Atief. Dia kan bersekolah penuh hari ni. Ally nak bagi dia seronok. Yang mak dah potong-potong tu nanti... Kita buat untuk makan malam aje eh."

Tak pasal Atief dijadikan alasan. Tapi sebenarnya... Aku tak nak bebankan jantung mak bila aku beritahu berita yang ayah dah meninggal dunia balik nanti.

"Opah...!!!"

Jerit Atief sebaik aje sampai rumah.

Hai...

Macam setahun tak jumpa opah!

"Seronok ke sekolah penuh hari ni?"

"Barulah seronok, opah! Kalau tiga jam dapat belajar apa aje. Main pun tak sempat! Omma la..."

Sempat lagi nak perli aku...

"Apa yang Atief belajar tadi?"

"Macam-macam."

"Macam-macam tu apa?"

"Macam-macam la. Tapi, semua tu... Atief dah tahu pun. Atief dapat banyak bintang dah tadi tau sebab Atief yang paling banyak jawab."

Bijak anak omma...

Berlagak pun ya juga!

"Nanti bolehlah ajar opah."

"Mana boleh. Opah dah tua!"

"Amboiii..."

Aku tergelak besar.

Ah, Atief...

"Dah... Go shower and change your cloth, Atief. Baju busuk letak dalam bakul. Jangan nak sepah-sepah. Lepas tu, turun makan..."

"Arasso, omma!"

Berlari Atief naik ke bilik dia dan aku bawa bungkusan ayam goreng tu ke dapur.

"Manalah kenyang makan ayam aje..."

"Ally ada beli nasinya sekali. Kombo nasi dan ayam."

"Mak baru nak masak sup ayam tadi. Dah kata Atief suka makan sup dan ayam. Senang, sup ayam la..."

"Tak apalah. Kita makan malam nanti. Biar Ally masak. Mak... Duduk relaks aje. Ally dah ada kat rumah... Biar Ally buat kerja rumah."

Perjanjiannya begitu... Aku akan buat kerja rumah bila aku ada kat rumah. Tapi, mak... Macam mak la. Tak boleh nak halang. Ikut suka!

"Macam mana dengan lapor diri tu tadi? Okey ke? Apa nama hotel yang kamu nak kerja tu?"

"The Cube. Nanti Ally cerita. Kita makan dulu eh."

Biarlah mak makan dulu kenyang-kenyang... Nanti aku cerita, dia tak lalu nak makan pula. Berpuluh tahun mak menunggu ayah... Mak selalu berharap ayah muncul dan bagi penjelasan. Tapi, macam mana dia nak muncul kalau... Ayah dah meninggal dunia.

"Tadi, Ally sempat singgah ke ofis Rana..."

"Dekat ke hotel kamu dengan ofis Rana tu?"

"Dekat. Boleh jalan kaki aje... Itu yang Ally singgah."

OMMAWhere stories live. Discover now