TAK sedar pukul berapa aku tertidur... Yang aku sedar, langit dah cerah. Kelam-kabut aku bangun.
Terkejut!
"Mak..."
Aku terdengar bunyi macam-macam kat dapur, aku agak mak kat dapur la tu. Aku terus menuju ke dapur.
"Kenapalah mak tak kejut Ally? Tak subuh Ally tadi tau!"
Aku yang tak bangun subuh dan solat...
Mak pula yang kena!
Tak pasal aje!
"Mak dah kejut. Tapi kamu tak bangun-bangun. Mak ingat kamu cutilah. Qada' ajelah nanti. Lagipun, biasalah balik dari sana. Tengah jet lag lagilah tu. Atief pun tak bangun-bangun lagi. Dah... Jom sarapan."
Mak menarik kerusi...
Dia duduk dan aku pun turut sama duduk kat depan dia.
"La... Mak tak sarapan lagi ke?"
"Belum. Mak tunggu kamu la!"
"Hesy, mak ni... Makanlah dulu. Mak tu kena makan ubat."
"Bertahun dah makan sorang... Tak apa kalau lewat sikit. Nama ubat tu, makan waktu pagi. Ini kan masih pagi..."
Ah, banyak alasan mak.
Aku sempat melihat ruang tamu dari meja makan tu... Beg-beg aku sudah disusun ke tepi. Barang-barang aku pun dah dikeluarkan dari beg. Hai, mak... Dalam tak sihat tu sempat lagi dia memunggah barang-barang aku. Aku baru ingat nak bangun awal dan kemaskan. Tangan mak... Tak pernah nak duduk diam!
Tengok...
Sarapan pun dia buat!
Hesy!
"Bila kamu nak masuk kerja?"
"Next week."
"Oh, lambat la lagi..."
"Ally minta tangguh seminggu sebab nak tengok Atief pergi sekolah macam mana. Takutlah kalau dia tak okey kan. Selalunya, dia okey aje. Tapi, manalah tahu... Ini kan pertama kali dia sekolah kat sini."
Aku mencedok nasi goreng ke dalam pinggan mak kemudian ke dalam pinggan aku... Banyak. Bangun-bangun... Lapar pula. Lagipun, masakan mak... Masakan yang paling aku rindu sekali selama aku di London. Lepas ni, aku boleh makan hari-hari. Aku harap... Mak sihatlah. Boleh aku hidup lama dengan dia.
"Tapi, Ally nak kena lapor diri sebelum pergi kerja next week. Ally pergi lepas hantar Atief ke sekolah tu nanti. Tengoklah, esok ke lusa..."
"Jangan risaulah... Atief tu okeylah. Dia budak bijak. Macam mak dia jugalah. Duduk kat mana pun boleh hidup. Macam biawak yang boleh tukar warna tu... Kalau biru, birulah. Kalau oren, orenlah..."
Mak biawak kan aku pula!
"Omma la, mak. Macam omma dia."
"Yalah... Omma pun omma la! Hai... Tak habis-habis dengan drama Korea dia. Mak ingatkan bila kamu duduk kat London tu... Kamu beralih tempat, beralih minat. Ini tak, semakin teruk. Nasib baik tak letak nama Atief, Lee Atief Ho..."
Aku ketawa.
"Tu idea yang bagus. Sebelum pergi sekolah Atief, Ally pergi JPN... Tukar nama."
"Hesy... Merapu. Dah sedap Atief Hamzar tu... Buat apa nak ditukar-tukar lagi."
Aku ketawa lagi.
Kemudian mak pun tergelak.
Tahu pun kelakar.