Ep 1

7 1 2
                                    

KRING.. KRING.. KRING..

Alarm pada telefon Anna memecah kesunyian bilik dia. Jam menunjukkan pukul 5.30 am. Bunyi kelantangan alarm masih tidak mampu mengejutkan roommatenya.

'Haihh bunyi alarm aku punya la kuat still tak bangun jugak. Dasar tidur mati, bumi nak kiamat pun agaknya tak sedar.' Kutuk Anna dalam hati.
Anna seorang yang bangun awal dan senang sedar apabila terdengar bunyi. Dia pun mengambil alat toiletries dan tuala untuk membersikan diri.

Untuk pengumuman semua Anna menetap di kolej kediaman jadi dia terpaksa keluar dari bilik untuk pergi ke toilet. Ouh tentang kejadian yang menyeramkan selama dia duduk disitu hmm seringkali terjadi pada Anna akan usikan makhluk halus itu namun ya Anna seorang hati batu jadi hantu yang give up nk kacau dia HAHAHA.

"ALLAHUAKBAR ALLAHUAKBAR" Azan subuh berkemundang dia masjid universiti.

Anna bersiap siaga menyarungkan telekung dikepala. Dia akan menunaikan solat subuh di masjid Universiti nye. Bak katanya afdal solat berjemaah kat masjid. Anna berjalan seorang diri untuk ke masjid. Namun ada perkara aneh yang dia sedar dari tadi. Seperti ada yang mengikutinya.
Anna pusing badannya kebelakang dengan perlahan lahan.

"GONG.. GONG.. GONG."

"Astagfirullah kau rupanya Johny ikut aku. Terkejut tau tak haihh. " Anna berleter pada anjing yang mengikutinya dari tadi ketika di pagar kolej perempuan.

"Johny Johny kau ni kan kalau manusia agak agak aku cair tak dengan kau. Yalah kau teman aku jalan sorang sorang pergi masjid. Hmm kenapalah aku susah membuka hati pada lelaki eh. Kau tau tak kenapa Johny?" Soal Anna pada anjing itu.

"GONG.. GONG.." anjing itu menyahut kata Anna seolah memahami kata kata Anna sambil lompat keriangan. Itu membuatkan Anna tersenyum dengan gelagat johny.

"Ok la Johny dah sampai ni. Bye bye." Anna melambai johny yang berdiri tercegat di laluan ke masjid. Johny seolah memahami bahawa dia tidak dibenarkan berada di kawasanw tersebut.

Kain telekung yang berada di tangan dibetulkan daripada terjatuh. Apabila melihat kedepan dia berhenti mengejut dan mengerutkan dahi. Pemandangan matanya kini adalah bidang dada lelaki berbaju biru gelap. Anna mendongakkan matanya untuk melihat wajah lelaki itu.

"Kau dah kenapa mifzal halang laluan ni. Nasib aq sempat pandang depan kalau tak dah terlanggar dahi aku dengan dada kau" marah Anna pada Mifzal.
Mifzal adalah classmate Anna yang menaruh perasaan pada dia. Tetapi mifzal tidak pernah meluahkan perasaannya padanya. Jadi macam mana Anna boleh tahu tentang hati dan perasaan Mifzal? Nak tahu ni lah contohnya!

"Hi Anna. Kau tak bagitau pun kau selalu solat subuh kat masjid. Kalau aku tahu sudah lama aku temankan kau. Ni nasib baik kawan aku bagitau kat aku yang dia nampak kau selalu solat subuh kat sini." Kata Mifzal dengan senyuman tak lekang dari bibirnya.

"Perlu ke aku bagitau kau. Daripada aku bagitau kau lebih baik aku bagitau semua orang. Lagipun aku nak cari pahala bukan cari dosa dengan kau. Btw sapa eh kawan kau tu aku nak kenal la. Yalah aku macam tertarik dengan pendirian dia datang masjid solat subuh tanpa ada sebab lain. Tak macam kau datang sebab aku." Bidas Anna didepan Mifzal. Namun Mifzal tetap senyum walaupun dibidas depan depan.

"Ala kau ni Anna garang sangat la. Aku nak teman pun salah yelah zaman sekarang ni bahaya perempuan jalan sorang sorang. And aku tak akan kenalkan kawan aku kat kau nanti dia rembat kau habis tu macam dengan aku?" Kata Mifzal sambil muncung bibir seolah merajuk macam perempuan.

"Apa apa lah kau malas nak layan" kata Anna dan berlalu pergi.

"Balik nanti aku tunggu sini aku teman sampai pagar kolej kau" jerit kecil Mifzal pada Anna yang berjalan menuju ruangan solat perempuan. Anna menunjuk kan jari OK pada mifzal. Mifzal tersenyum kegembiraan dengan balasan Anna.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

"Rapatkan saf. BISMILLAH. ALLAHUAKBAR." mengakat takbir memulakan rakaat pertama. Alunan Al-fatihah dibaca dengan nada yang merdu sekali. Para gadis yang mendengarnya tentu cair mendengarnya. Sejuk perut maknya apabila melihat anaknya menjadi imam solat subuh ini.

"ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAH." Toleh ke kanan.

"ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAH." Toleh ke kiri.

Fayyadh memulakan zikirnya sebelum membaca doa selepas solat.

Setelah selesai menunaikan fardu ain mereka beransur pulang ke bilik kem masing-masing. Ketika Fayyadh ingin beredar dari masjid itu dia terserempak dengan anak buah didiknya, Iskandar.

"Assalamualaikum Tuan Aisy." Salam dari Iskandar menghulurkan tangan ingin berjabat.

"Waalaikumusalam Is." Jawab Fayyadh menyambut huluran tangan Is.

"Sedap suara Tuan mengalunkan ayat Al-Quran tadi. Tuan dulu sekolah tahfiz ke?" Soal Is.

"Ish tak adalah saya sekolah biasa je lagipun biasa je saya baca. Saya dulu duduk dengan atok dan nenek saya. Mereka Lah yang mengajar saya mengaji." Jawab Fayyadh sambil tersenyum.

"Biasa je Tuan? Ni luar biasa Tuan bukan basye basye tau. Untung bakal isteri Tuan dapat Tuan dah la hensem pandai ngaji pulak tu." Is berseloroh dihadapan Tuan nya.

"Kamu ni ada ada lah. Saya nk beristeri hmm lambat lagi batang hidung pun tak nampak. Sesat gamaknya." Fayyadh mengikut Is berseloroh.

"Tuan tak ada girlfriend ke? Mustahil mustahil." Is mengoyangkan kepala menandakan tidak percaya. Manakan tidak jejaka kacak seperti ini, tambahan pula budiman, pandai ngaji, pandai masak masih tidak berpunya. Ish ish tak patut tak patut.

"Ehh dah pergi balik sekarang sat gi ada class kawad. Sesiapa lambat 1 minit saya suruh push up 50 kali no excuse." Dalih Fayyadh menukar topik perbicaraan antara Is. Dia bukan tidak ingin mencari kekasih untuk menjadikan suri hatinya. Namun luka yang lama masih berdarah dihatinya. Walaupun ia sudah 2 tahun tapi susah untuk nya melupakan pujaan hati yang dia cintai sepenuh hati itu.

"Baik Tuan saya pergi dulu. Assalamualikum" pamit Is berlalu pergi.

"Waalaikumusalam." Jawab Fayyadh . Fayyadh menghembus nafas redha. 'Haih umur makin tua aku ni tapi tak kahwin kahwin lagi. Mama Papa Atok Nenek, Fayyadh nak KAHWINNNNNNN!' Merintih Fayyadh dalam hati.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Hi guys sorry if tk menarik but enjoy je la eh HAHHAHA
Korang nk story line macam mana boleh comment tau
Sorry penulisan tk menarik juga .
Don't forget vote too 😘

LEFTENAN PENCURI HATI [OG]Where stories live. Discover now