TERHENDAP-hendap Bunga diluar kelas Ghibran. Surat yang Bunga balut dengan sekeping sampul berwarna biru muda itu sedikit disorokkan dari pandangan pelajar-pelajar yang lain.
Ini satu lagi kerja gila yang Bunga buat. Sepatutnya tadi Bunga tidak datang kesini. Bukannya Bunga tidak boleh menyuruh mana-mana pelajar supaya berikan surat ini kepada Ghibran. Tidak adalah Bunga berdiri bagai orang bodoh disini sambil mengintai Ghibran didalam kelas.
“Kak..” Bunga memanggil seorang pelajar yang lebih tua darinya.
Bila kakak kelas yang baru saja keluar dari kelas yang sama dengan Ghibran bertanyakan kenapa padanya terus berpeluh-peluh tangan Bunga yang ketika itu sedang memegang sekeping surat dalam genggaman tangan.
Tak boleh jadi. Bunga mesti cepat-cepat berikan surat ini kepada Ghibran sebelum dadanya meletup disini.
“Abang Ghibran ada dekat dalam tak kak?”
“Oh Ghibran ke.. Dia ada tu dekat dalam. Masuklah cepat kalau nak jumpa dia. Lepas ni takut cikgu datang pula. Tak sempat nanti awak nak jumpa dia.”
Bunga panjangkan leher mengintai. Yang sebenarnya Bunga sedang sembunyikan perasaan malu. Ramai rakan sekelas Ghibran yang sedang berkumpul disekitar lelaki tampan itu. Jika Bunga melangkah masuk, pasti mukanya yang biasa-biasa ini akan dijadikan pusat perhatian pelajar-pelajar disitu. Jangankan ingin memberikan surat, bercakap saja pasti lidahnya kelu.
“Err, panggil Abang Ghibran boleh tak kak?Saya malu nak masuk jumpa dia dalam kelas.”
“Sekejap. Awak tunggu sini nanti akak panggilkan dia. Tapi sebelum tu nama awak siapa? Nanti kalau dia tanya akak siapa awak senanglah akak nak jawab nanti.”
“Bu.. Bunga kak.” makin berpeluh tangan Bunga.
Bunga ragu kalau-kalau Ghibran sudi berjumpa dengannya. Kenapa tadi Bunga tidak sebut nama Zara saja. Tapi Bunga tak nak menipu untuk kali kedua. Cukup saja surat ini Bunga gunakan nama Zara sebagai balasan.
“Oh Bunga. Tunggu ya, akak pergi panggilkan Ghibran untuk awak.”
Remaja seusia Ghibran itu melangkah masuk semula kedalam kelas. Bunga nampak riak wajah Ghibran berubah usai saja bibir kakak kelas yang baik hati itu berhenti berujar. Tak sengaja Bunga yang terintai-intai diluar berlaga mata dengan sepasang mata Ghibran. Panik Bunga nak menyembunyikan diri. Berdebar tak sudah jantungnya apabila tatap Ghibran menyatu dengannya beberapa saat tadi.
Bunga raba pipinya yang membahang panas. Dikipas-kipas agar bahang panas itu mereda.
“Kenapa?”
Tersentak Bunga disergah suara garau Ghibran. Sebelah tangan yang entah bila berlabuh didada laju saja di jatuhkan kebawah. Bunga tenung muka datar Ghibran dalam panik. Tak ada secubit senyum pun diberikan Ghibran padanya.
“I-ini.” Tak fikir panjang, diberikan saja surat yang sejak tadi digenggam sehingga mengenai dada Ghibran. Bunga tertunduk malu. Bibirnya diketap bagi menghilangkan perasaan gugup dan debaran yang masih tak berhenti.
“Surat dari siapa?” pemberian Bunga tak disambut. Rambutnya yang terjuntai jatuh berjaya menutupi reaksi Bunga yang tiba-tiba menjadi kecewa tatkala Ghibran bersikap sombong dengannya.
“Z-Zara. Ini surat dari Zara bukan Bunga.” hanya Tuhan saja yang tahu bagaimana hancurnya hati Bunga kala ini ketika menyebut sebaris nama Zara.
Saat nama Zara disebut, laju saja Ghibran mengambil surat tersebut dari tangan Bunga. Bibir yang tak mampu tersenyum tadi sudah berseri-seri apabila menatap sampul berwarna biru muda ditangannya.
YOU ARE READING
Bunga Aurellia
RomanceCrush, sahabat dan keluarga. Bunga lahir dari keluarga kecil yang bahagia, awalnya. Kehadiran Zara menjadi sahabat yang paling Bunga sayang. Namun angkara Adeeba, Bunga terpaksa memegang luka dalam perjalanan menuju alam dewasa. "Jangan salahkan Mam...