Bab 6

51 0 0
                                    

Aku menyusun balik buku buku lepas semalam ku lewat menyiapkan kerja sekolah . Melihat jam di tangan menunjukkan 6.45 pagi sudah cukup membuatkan aku jadi kucar kacir . Pantas ku memasukkan buku buku ke dalam beg sandang aku .

Kaki lingas turun tangga dengan laju tapi terhenti sendiri melihat apa yang ada di depannya . Pada Nathan yang senyum dan pada Aunty Rosnah yang turut senyum di meja makan .

" Kejap "

Aku memandang hairan pada pakaian sekolah Nathan yang serupa dengan pakaian sekolahnya .

" Kau sekolah sama dengan aku ? "

Nathan tersenyum senget . Ada makna agaknya ..

" Kalau aku sekolah sama dengan kau kenapa ? Tak suka ke ? "

Angel hanya menjeling sambil tangannya menggapai sandwich di pinggan .

" Eh hello .. sekolah tu bukan sekolah biasa yang macam kat kampung kau . Sekolah antarabangsa kot . Yuran sekolah macam mana kau nak bayar?"

" Don't worry , Angel . "

Pantas aku mengangkat kepala pada satu suara di atas tangga koridor . Membulat terus biji mataku melihat Puan Adeline yang memerhatikan kami semua dibawah .

" Mama ? Belum pergi kerja ke ? "

Puan Adeline menggeleng . " Mama kejap lagi outstation di langkawi petang nanti . "

Angel hanya diam . Aunty Rosnah dan Nathan juga membeku .

" Pasal Nathan , Angel jangan khawatir sangat . Mama yang akan bayar semua untuk keperluan sekolah dia . Dah tanggungjawab mama kan .. dan bila mama takde kat rumah , mereka berdua akan jaga Angel . " Ucap Puan Adeline dengan tegas dan tiada sedikit pun katanya tersekat .

Nathan melirik pada wajah Angel yang tenang malah tiada langsung emosi dipamerkan . Entah kenapa dia rasa risau .

Puan Adeline perasan yang anak gadisnya masih berdiri seperti tadi . Dalam dalam dia menggali nafas untuk menyambung kata .

" Nathan juga mama arahkan untuk jaga Angel di sekolah . Mama tak nak apa apa jadi pada kamu bila mama takde nanti . "

Pantas Angel mengadah ke atas pada mamanya .

" There no need , ma . Im not a child " . Angel tertahan suaranya seperti menahan marah .

Aunty Rosnah yang dari tadi berdiam diri turut melihat dua beranak itu saling beradu pandangan .

" Angel... ikut sahaja apa yang mama kamu nak . Tak baik pagi pagi dah tegang macam ni . Ye nak .. ? "

Lembut Aunty Rosnah memujuk Angel bersama renungan mata yang lembut menatap Angel .

Angel membungkam dan segera berlalu meninggalkan ruang itu .

Aunty Rosnah dan Nathan saling berpandangan .

" Errrr , mak .. aunty .. Nathan pergi dulu " .

" Yelah yelah... pergi cepat . Nanti ketinggalan bas " . Aunty Rosnah membalas salaman anaknya dengan Puan Adeline yang melihat Nathan sudah keluar melalui mata .

" Rosnah .. "

Kepalanya serentak mengadah atas pada Puan Adeline yang memangil namanya barusan .

" Ya , Puan ? "

" Saya harapkan kamu bila saya takde di sini dan ingat ... "

Rosnah menunggu dengan sabar akan arahan dari puannya .

" Jangan sampai Angel buat macam macam lagi . Laporkan semuanya kalau ada apa apa perkara yang mencurigakan . "

" Baik , Puan " .

Girl In The RainWhere stories live. Discover now