Bab 2🦋✨

22 7 2
                                    

Ello gais🦋✨maaf ya kalau story saya tak best.Sebab idea selalu hilang tengah ii cerita..haha..btw saya harap yang baca ni sihat selalu ya🦋✨murah rezeki.Saya akan mulakan sambungan cerita bab 1 semalam.

Hari berganti hari tidak terasa nenek ku telah pergi selama 2 bulan.Selama dua bulan aku tinggal sendirian dan hidup sendiri.Waktu berada di sekolah aku sering di ejek dan di tepikan.

Aku cuba menanggung diriku tetapi tidak mampu.Aku terpaksa mengambil keputusan untuk berhenti sekolah.

Ramai rakan sekelas ku berkata aku budak tiada arah dan tiada masa depan.Namun hanya aku sahaja tahu bagaimana rasa hidup di situasi ku.

Nama ku sering menjadi sebutan dalam perbualan mereka ibarat bahan makan mereka.Namun aku tidak peduli akan kata-kata hinaan mereka.

Aku tidak membalas perbuatan mereka kerana perbuatan jahat akan terbalas disuatu hari nanti.mungkin bukan sekarang namun di suatu hari.

Suatu hari,selepas aku pulang dari kuburan nenek ku.Aku melihat Pak Tam menyambut kepulangan anak nya Amirul dan isteri anak nya.

Pak Tam memanggil ku untuk ke sana.Aku pun berlalu ke sana mungkin ada minta pertolongan.

Aku:ya Pak Tam ada apa?...tanya ku
PakTam:ini hah...kuih dari isteri si Mirul ..
Aku:susah-susah sahaja kakak tu..
Amirul:Mana ada susah...tak ada lah...Kamu tu sudah macam adik aku sendiri...."kata amirul kepada ku"

Aku meminta diri dulu dan pulang ke rumah.Aku duduk di tepi tingkap dan termenung.

Tanpa sedari jam sudah pukul 12 tengah hari.Aku lalu ke dapur dan memasak.jujur aku katakan aku memang kesunyian selama ni aku ada nenek yang selalu bergurau dengan ku

Aku duduk di kerusi meja makan dan menyuap nasi yang di masak ku.Aku selesai makan lalu mencuci piring.

Tiba-tiba aku mendengar suara puan suri memanggil ku."Liea..ooo..Liea..sini sekejap"panggil puan suri..."kejap makcik...Liea tengah cuci piring ni"jawab ku....

Selesainya cuci piring,aku lalu kerumah pak Tam."hah... Liea dah makan"tanya pak Tam...."dah tadi..."jawap ku...

Amirul:siapa abah?.."tanya Amirul"
Pak Tam:Ni hah...Liea...
Amirul:ohhh si kecil rupa nya..

Aku mendengar sahaja mereka berbual.Makin lama ku berdiam fikiran ku jauh melayang.Aku termenung dan tidak bercakap.Tiba-tiba Amirul menghulurkan secangkir teh."minumlah Liea jangan pandang sahaja air tu"...kata amirul

Aku senyum tipis sahaja dan meneguk air teh tersebut.Aku berbual-bual dengan Amirul."Liea abang nak tanya sikit boleh?"...tanya Amirul kepada ku.

Aku mengangguk dan menunggu pertanyaan dari Amirul."Liea betul dah berhenti sekolah?"tanya Amirul lagi.Dan kali ini aku hanya mengangguk sahaja.

Keadaan menjadi sunyi.Amirul melihat ku hanya berdiam sahaja lalu dia membuat membuat lawak.Namun diri ku tidak terkesan dengan gurauan itu.

Sampai sini dulu ya🦋✨
tata🦋✨

LIEA THALIAWhere stories live. Discover now