Bab 14

10 4 0
                                    

"Mak Esah, mak Ejah"Liea memanggil dua orang pembantu rumah itu.Kelam-kabut dua pembantu rumah itu disaat mereka berdua dipanggil oleh Liea dengan tiba-tiba.

"Amboiiii...banyak nya barang..."Mak Esah menolong Liea membawa barang-barang yang dibelinya.

"Abang...Liea naik atas dulu nak mandi..."Liea mendekat kepada Tengku Zain.Dnegan tiba-tiba mak Esah menjerit menyebabkan Mak Ejah,Tengku Zain dan Liea terkejut.

"Kenapa dikau nih...buang terbiat menjerit tiba-tiba mental kah?"mak Ejah bercekak pinggang dan menenangkan diri kerana terkejut.

'aduhhhh cair hati dinda lihat kanda di depan mata,kanda-kanda bila lah kanda mau masuk meminang dinda"Mak Esah tersipu malu melihat Pak Ayob sedang menunggang motosikal kapcai milik Pak Ayob dan menuju ke surau.

Mereka hanya ketawa sahaja melihat mak Esah sedang tersenyum-senyum macam kerang busuk.Liea tertawa dan Tengku Zain terus mengangkat tubuh Liea dengan gaya pengantin.

"Tuan...jangan tuan...belum kahwin lagi tuan"mak Ejah menjerit dari bawah mengingatkan Tengku Zain.

"Okey...mak Ejah...Don't worry"Liea hanya tertawa.Tubuh Liea dibaringkan di atas sofa yang empuk.

"Mandi dulu my dear princess snow ball"Tengku Zain berbisik ke telinga Liea yang sedang baring di atas sofa.Detak jantung milik Liea berdetak laju giler sis bagaikan mahu tercabut jantung nya.

Liea mengangguk sahaja.Nafas panas dari Tengku Zain menampar pipi milik Liea.Jantung Liea kini sangat laju bagaikan mahu meletup disitu juga.

Tengku Zain tersenyum sinis melihat gadis di depan matanya itu sedang gementar ketakutan.Tengku Zain terus menutup pintu dan meninggalkan Liea sendirian di kamar.

Liea duduk di sofa itu dan menyentuh dadanya.Memang laju bhai jantung Liea berdetak.

"Aishhh..kenapa dengan diri aku ni dan kenapa pula Tengku macam tu tiba-tiba.Tapi aku suka...aishhh jangan Liea."Liea senyum-senyum dan menggigit tuala mandiannya.

Liea bingkas bangun dan membersihkan tubuhnya.Liea mencari baju tidur yang dibelinya tadi.Namun tidak dijumpainya.

Satu persatu beg dibuka akhirnya Liea berputus asa dan hanya mengenakan pakaian yang ada sahaja.Langkah kakinya mulai melangkah keluar dari bilik tidur.

Liea terkejut disaat melihat Tengku Zain sudah menunggunya terlebih dahulu.

"Ehh hello,awak tak turun makan lagi?"Liea menutup pintu biliknya dan terkejutnya Liea disaat Tengku Zain memeluknya dari belakang.Liea mencubit tangan Tengku Zain yang melingkar di perutnya.

Pelikkan dilepaskan dan tangannya diusap perlahan kerana sakit.Liea hanya tertawa.

"Dah jom makan"Liea menarik tangan Tengku Zain dan menuruni anak tangga.Tengku Zain hanya mengikuti sahaja dengan wajah yang masam.

Kerusi ditarik dan punggung dilabuhkan.Nasi dimasukkan ke dalam mulut dan dimakan hingga habis.

"Kenyang nya ..."Liea mengusap-usap perutnya.

"Liea kita kahwin"

"Ya.....hahhh..apa"

"Kita kahwin..."

"Tapi umur ku masih muda baru 16 bah"

"Umur hanya angka Liea,i benar-benar suka akan you"

"Ya saya tahu ...tapi bagi awak bagi saya masa"

Tengku Zain mengangguk dan dia melihat Liea bangun dari kerusi nya dan berjalan ke ruang tamu.Dia tidak ingin menganggu Liea dan langkah kakinya terus menuju ke bilik tidurnya.Mak Esah dan Mak Ejah mendengar perbualan Tengku Zain dan Liea tadi terkejut mendengar Tengku Zain melamar Liea macam itu sahaja.

"Ejah...macam tu sahajakah Tengku Zain lamar cik Liea kita tu?"Mak Esah bertanya kepada Mak Ejah.

"Entahlah kalau saya Liea memang sudah lama saya terima lamaran itu tak payah susah-susah fikir..."Kata mak Ejah pula.

"Aishhhh Ejah oi...lain orang lain pemikiran Ejah oi...lagi pun cik Liea kita tu masih 16 tahun..bolehkah dia dengan Tengku Zain"kata mak Esah pula sambil menjentik dahi mak Ejah.Memang macam budak-budak lah mereka berdua kalau nak bertengkar.

"Boleh apa?"Mak Ejah bertanya kerana sedikit pelik dengan kata-kata mak Esah.

"Dapat anak lah"Mak Esah terus menjawab dengan singkat dan padat.

Mak Ejah mengangguk sebagai tanda faham sahaja.Liea membaringkan tubuhnya di atas sofa yang empuk.Hanya siling sahaja matanya tertumpu sekarang dengan perbagai pertanyaan dna persoalannya.Dia takut jikalau dirinya tersilap langkah.

Liea memejamkan matanya.Dia berharap pagi hari nanti Tengku Zain mengatakan hal itu hanya mainan sahaja.








Adakah liea kahwin pada umur yang masih muda itu?aishhh seperti mak Ejah katakan tadi...kita tunggu pula giliran mak Ejah dan mak Ejah dilamar hahahaha


B

ersambung🦋✨

You've reached the end of published parts.

⏰ Last updated: 6 days ago ⏰

Add this story to your Library to get notified about new parts!

LIEA THALIAWhere stories live. Discover now