Bab 8🦋✨

11 5 0
                                    

Lelaki itu meletakkan tapak tangannya di dahi Liea untuk memeriksa suhu badan gadis tersebut.Lelaki itu melabuhkan punggungnya di kerusi meja kerjanya.Dia menunggu gadis itu sedarkan diri.Namun kebenarannya gadis itu sudah sedar dari pengsan nya.

Liea terasa takut dan hanya memejamkan matanya.Tiba-tiba tekak nya terasa gatal seperti digaru menyebabkan dia tidak dapat menahan batuknya.Lelaki itu terus bingkas bangun dan mendekati Liea.

"Kau dah sedar?"tanya lelaki itu.

Liea hanya mengangguk dan tidak bersuara.Liea terasa takut disaat lelaki itu mula berjalan mendekatinya.Liea bingkas turun dari katil itu.Namun kerana kakinya sakit akibat berlari tak berhenti tadi menyebabkannya terjatuh di tepi katil.

"Aduh sakitnya ..."Liea memejamkan matanya dan merasakan sakit yang teramat sakit baginya.Selama ini dia tidak pernah merasakan sakit kaki seperti mahu patah tetapi tidak patah.

Lelaki itu tadi terkejut melihatnya jatuh ke bawah dengan cepat lelaki itu mendekat.Lelaki itu perlahan-lahan mengangkat badannya dan meletakkan di atas tilam yang lembut dan selesa itu tadi.Lelaki itu menatap wajah Liea dengan persoalan yang banyak di fikirannya.

"Jangan takut..aku tak buat apa-apa dengan kau....baju tu pun orang gaji saya yang tukarkan untuk awak...dan mereka cakap badan awak penuh dengan kesan lebam yang membiru dan kesan sembatan...apa dah jadi dengan kau?"~tanyanya kepada Liea.

Liea hanya menunduk sahaja dan menahan rasa sakit kakinya tadi yang terpaksa berjalan di atas kaca dan duri tambah lagi rasa sakit berlari.Hidupnya seperti tidak akan bahagia.

"Jawablah pertanyaan ku ini"

"aku...."

Liea menceritakan semuanya dari awal neneknya meninggal hingga Pak Tam dan puan suri meninggal dan segala perbuatan Amirul dan isterinya Haida kepadanya sehingga badannya melemah serta berbiru dengan pukulan dari hanger dan kayu.

Lelaki itu mendengarkan ceritanya.Liea menceritakan segalanya dengan air mata yang mengalir laju membasahi pipi dia.Sunggu lemah gadis yang baik itu.Namun takdirnya sudah tertulis mahu salahkan takdir tidak dapat Kerana setiap manusia berbeza perjalanannya.

"Dah jangan menangis...sekarang ini kau tinggal dengan aku dari sekarang hingga kau sudah berjaya nanti..."

"Kau siapa?"~Liea Thalia

"Tak patut kamu tak kenal orang terkaya yang masih belum ada isteri lagi di negara ini walaupun umur sudah 33 tahun"katanya lagi...dan terasa hairan bahawa gadis itu tidak mengenalinya

"Betul..saya memang tak kenal kamu sebab baru tiga bulan saya dekat sini"~Liea Thalia

"Nama kau apa?"tanyanya ringkas lalu menghulurkan tisu kepada Liea.

"Aku Liea Thalia...kau siapa"~Liea Thalia

"Aku Tengku Zain Zaiel"Dia lalu mengeyitkan matanya kepada Liea Thalia.

Liea tertawa dengan Ulah dibuatnya.Mana tak ketawanya si Liea melihat jejaka yang kacak,tinggi,besar dari tubuhnya bak Badang dan berotot buat Ulah yang membuatnya ketawa.

"Kan comel macam ni tak menangis...nanti cepat tua tahu..."~tengku Zain Zaiel

Liea ketawa lagi dengan usikkannya.Namun perbualan mereka di intip oleh tukang masak di villa itu yang bernama mak Esah.Mak Esah mendengus geram dan sakit hati mendengar mereka gelak bersama apatah lagi satu bilik.

Mak Esah ni memang spek-spek mak bawang.Menang suka membawang tetapi mak Esah ni dengan tiba-tibanya tidak suka kalau Tengku Zain Zaiel rapat dengan gadis yang bernama Liea Thalia.

"Okey kau tidur ya..aku nak balik ke bilik tidur ku.Aku tidur dekat sebelah ja..kalau ada apa-apa beritahu sahaja aku.."~katanya dengan sekali lagi mengenyitkan mata.

Sekali lagi dia membuat Liea Thalia ketawa dengan gembira.Sosok tubuh sasa lelaki itu semakin hilang di muka pintu.Pintu ditutup rapat oleh lelaki itu.Liea menutup lampu tidur dan bilik menjadi gelap gelita.Dia terus menutup mata dan lena dibuai mimpi indah seperti terbang tinggi di awan.

Bersambung
Tata🦋✨

LIEA THALIAWhere stories live. Discover now