الجزء الأخير 🦋

361 16 2
                                    

بقلم شروق حسام 🦋

تاني يوم

في مطعم أزهار

_" طلقتهم يا روز يلا بقي عشان نتجوز هجيب المأذون ونتجوز علي طول "

_" بس يا فارس بابي مش موافق غير بشرط تدخل معانا شريك الأول عشان هو لسه ميعرفكش "

فارس بإبتسامة " يبقي هكون شريكه من النهاردة اتصلي عليه يجهز كل الورق اللازم وانا همضي عليه من غير حتي ما اشوف عايزك مراتي النهاردة قبل بكرا انا بعشقك يا روزتي "

أزهار بخجل مصطنع " بس بقي يا فارس كسفتني "

فارس بضحك " بحبك وانتي بتتكسفي كده بتكوني شبه الوردة الحمرا يا روزتي "

كمل بجدية " يلا بقي روحي كلمي حمايا وانا هفضل قاعد مستنيكي هنا عشان نروح له سوا "

_" حاضر يا فارس خمس دقايق بالظبط وهكون عندك "

فارس هزلها راسه بإبتسامة وهو جوا حاسس انه انتصاره قرب
أزهار بصت له بإستهزاء وسابته وطلعت برا المطعم تتكلم علي الموبايل

_" الو يا خالو كل حاجة جاهزة "

_" ايو يا حبيبة خالك كله جاهز مستني بس انك تيجي "

_" ساعة وخلاص كل حاجة هتخلص وهكون خدت انتقامي منه وقلبي هيرتاح "

..................

بعد نص ساعة

في واحدة من شركات بدر

بدر ببرود وهو متقمص شخصية والد أزهار " اهلا اقعدوا "

فارس بتوتر " حاضر يا حمايا "

بدر بسخرية واضحة " حماك مين معلش انا لسه مبقتش حماك مش لما تبقي الأول تتجوز بنتي تبقي تقولي كده ساعتها "

فارس بتوتر أشد " قصدك ايه مش احنا هنتجوز النهاردة "

بدر برفعة حاجب وسخرية " طبعا طبعا نخلص كل الاجراءات وتبقي شريك معايا والمأذون هيكون وصل وهنكتب الكتاب علي طول "

كمل بمرح مزيف وهو جواه نفسه يقتله " فيه ايه يا فارس متوتر كده ليه كنت بهزر معاك يا راجل قولي يا عمي ايه حمايا دي احنا هنبقي عيلة واحدة قريب "

فارس بإبتسامة " حقك عليا يا عمي معلش راحت مني دي "

مد له بدر الورق فخده منه بفرحة وهو من غير حتي ما يقرأه مضي عليه

بدر بسخرية " مبروك عليك يا فارس "

_" الله يبارك فيك يا عمي "

_" سمعت من روز انك كنت متجوز قبل كده اتنين احكي لي شوية عنك وعن حياتك قبل ما المأذون يجي "

فارس بحزن مصطنع " مش بحب اجيب السيرة دي بس هحكي لك عشان تبقي كل حاجة واضحة انا كنت متجوز جومانة ودي كانت صاحبتي من واحنا صغيرين وزي ما بيقولوا حب طفولتي بس هي طلعت متجوزاني عشان بقي معايا فلوس وبقيت شغال في منصب كبير بعد ما اتخرجت "

🦋اسكريبتات شروق حسام 🦋حيث تعيش القصص. اكتشف الآن