Met een droevig gezicht dipt het wonderschone meisje✨¹⁰ de tip van haar aquamarijne staart in het helderblauwe water van de C en tegelijk neuriet ze het meest treurige deuntje, waarvan ze de melodie uit de fluisteringen van de zee weet op te vangen.²⁶
Haar familieleden en beste vrienden zijn veel te beschermend over Lorelei en pas toen ze deze ochtend haar ouders met elkaar hoorde praten, begrijpt ze waarom dat zo is.¹⁰ Ze beseft al een tijdje dat iedereen van wie ze houdt sterft⁸ en net zoals zijzelf, maken degenen die achterblijven zich daar begrijpelijkerwijs steeds drukker om. Niemand wil haar echter vertellen wat er precies aan de hand is en de schuld die ze voelt nu blijkt dat ze dat allemaal kon voorkomen, is vreselijk.
Ulyssa, de plaatselijke zeeheks, bezit als enige in de grote C geen magie⁹ – en zo'n situatie is natuurlijk ook de reden waarom er steeds opnieuw slechteriken gecreëerd worden²¹ – en ze maakt sinds de maan in brand stond³⁶ jacht op Lorelei's stem. De jonge Sirene weet als geen ander dat ze zelf zal doodgaan zodra ze haar stem opgeeft, maar als dat alle andere sterfgevallen kan voorkomen, weet ze dat het de enige juiste oplossing is.
Het weten van die uitweg wil natuurlijk niet zeggen dat ze ernaar uitkijkt om te overlijden. Nee, ze is doodsbang en druk bezig om redenen te verzinnen die deze uitzichtloze situatie zo pijnloos mogelijk zullen oplossen. Uiteindelijk kan ze niet langer blijven stilzitten en ze glijdt van haar favoriete rots om er rondjes omheen te zwemmen. Terwijl de diepte van de C zich ver onder haar bevindt, dwalen haar gedachten alle kanten op. Ulyssa heeft zich in de krochten van het grillige water verborgen, waardoor een klopjacht tot nu op niks is uitgelopen. Ook dat heeft ze opgevangen uit het gesprek tussen haar ouders. Diep in haar hart wilde ze dat ze van niks wist, want nu moet ze ernaar handelen.
Lorelei leidt zichzelf af door aan onbelangrijke zaken te denken. Hoe, bijvoorbeeld, is Ulyssa van plan om haar krachtige stem te gebruiken? De mooie Sirene weet uit persoonlijke ervaring dat de stem zoveel macht bezit dat ze er het getij mee kan manipuleren. De maan vloog niet voor niks in brand.
Het prachtige jonge meisje laat in reactie op die gedachten een trillende toon horen terwijl ze omhoog staart naar Gelowus. De Linkse kant van de hoofdstad bruist van leven, hoewel ze geen Draken ziet rondvliegen. Vreemd. De Spelen zouden inmiddels toch aan de gang moeten zijn? Het is de tweede reden waarom ze zich bovenzees waagde. De vrolijke spanning van een wilde jacht op de winst zal haar misschien in een betere stemming brengen. De Confettikoning weet er altijd een groots spektakel van te maken, al heeft hij natuurlijk mazzel dat zijn dochter, prinses Disnie, de harten van het volk heeft gestolen. Door het gemis van die harten, durven ze niet in opstand te komen.
Lorelei laat haar blik langs de bontgekleurde huizen gaan die als miniaturen op het uiterste randje bovenop de klif staan en als ze haar uiterste best doet, lukt het haar om de zoete geur uit de appelboomgaarden van Rechts op precies de goede manier te vermengen met de zilte geur van de C. Zal ze nog even blijven om de indrukken van het land voor een laatste keer op zich laten inwerken? De dood wacht maar even, besluit ze. De daad bij de gedachte voegend, drapeert ze zich op de rots en vouwt haar handen achter haar hoofd om een ogenblik lang te genieten van helemaal niets. Ze sluit zelfs even haar ogen, maar haar instinct zorgt er op een gegeven moment voor dat ze die weer opent en ze focust onmiddellijk op de Draak die boven haar vliegt.
Zijn de Spelen dan toch begonnen? Het diertje is wel ver weg aangezien de Sirene hem volledig in beeld heeft, maar toch klopt er iets niet. Waarom ziet ze zoveel detail? De witte schubben van het Drakenlijf glinsteren haar in al hun pracht tegemoet.
Een kopje vliegt er ineens voor langs. Die soort kent ze wel: dat is – een deel van – een Mijnverhaaltjes. Deze wezentjes zijn daadwerkelijk klein, helemaal als ze besluiten hun lijf achter te laten. En de CIRaccon die zich bij hen voegt staat ook niet bekend om hun grootse afmetingen. Lorelei vindt dat het tijd is om te fronzen en daarna gaat ze overeind zitten.
'Hoi,' zegt ze met haar rijke stemgeluid. Ze heeft een gesprek weleens met intelligentere woorden gestart.
De CIRaccon sist met haar staart. Die is duidelijk ergens boos over, maar Lorelei spreekt geen Staarts.
'Geo kan niet praten,' zegt het kopje na teruggegroet te hebben, knikkend naar de CIRaccon. 'Wat wel onhandig is, aangezien hij degene is die ons vertelt wat het plan is. Hij kan ook met dieren praten, gebaarde hij net, maar hij kan niet vertalen wat Drac zegt; tenzij hij het per letter uitbeeldt.'
Aan de blik die het kopje en Geo wisselen, is duidelijk zichtbaar dat dat laatste hen allebei niet goed bevalt.
Er flitst een idee door het brein van het C-wezen.
Wat als zij haar stem aan een creatuur met vleugels geeft en het de zeeheks daardoor onmogelijk maakt om erbij te kunnen. Zelfs als ze met haar tentakels het land op weet te kruipen, kan het luchtwezen gewoon wegvliegen en met het, haar stem.
Zo zal haar offer niet voor niks zijn.
Ze wil de drie niet van haar plan op de hoogte brengen, aangezien ze haar dan misschien willen tegenhouden en opeens beseft ze dat ze vrede heeft met haar lot.
Als ze haar stem weggeeft, zal ze sterven⁵. Zo werken de C-regels nou eenmaal. En hoewel ze er alsnog niet naar uitkijkt, voelt ze zich intens moe.
Lorelei is er klaar voor om in slaap te vallen, om vervolgens wakker te worden in een andere wereld³¹, en terwijl haar stem een nieuwe eigenaar vindt, glijdt zij inderdaad langzaam weg. Weg van het land en weg van haar lichaam. Weg van haar bewustzijn. Weg uit dit leven.✨¹⁵
🐉
'Hallo,' zeg jij. Je hebt het gevoel alsof de stem tot veel meer in staat is dan zo'n simpel woordje, maar voor nu voldoet het.
Het is het eerste woordje dat je ooit hardop uitsprak en aan het zien van de uitpuilende ogen van Geo, begrijpt hij precies wat er gebeurde. Misschien begrijpt hij het wel beter dan jij. Want de mooie Sirene gaf jou haar stem.
Maar Geo hoeft niet bang te zijn, want hij is een dierenfluisteraar en daarom kan hij andere wezens gewoon verstaan. Het wordt alleen wat lastiger om hém te begrijpen, maar daar komen jullie wel uit.
Je glimlacht hem geruststellend toe en negeert de bliksemschichtjes die uit zijn staart ontstaan.
***
✨¹⁰Chaosprompt 10: De tot-nu-toe-hoofdpersoon blijkt niet de hoofdpersoon.
²⁶Prompt 26: Je kunt de zee horen fluisteren.
¹⁰Prompt 10: De mensen in je leven zijn veel te beschermend over je. Op een onbewaakt ogenblik ontdek je waarom.
⁸Prompt 8: Iedereen van wie je houdt gaat dood. Dus ben je vastbesloten om van degene die deze vloek over je heeft uitgesproken te leren houden.
⁹Prompt 9: Je bent de enige in de familie zonder magische gave.
²¹Prompt 21: "This is how villains are made."
³⁶Prompt 36: De maan staat in brand.
³¹Prompt 31: Elke keer als je in slaap valt, word je in een andere wereld wakker.
⁵Prompt 5: Wanneer je een stervende sirene vindt, geeft ze haar stem aan jou.
✨¹⁵Chaosprompt 15: Vermoord je hoofdpersoon.
JE LEEST
Geo
FantasyHoewel Geo een dierenfluisteraar is én zich elk gewenst levend omhulsel kan toe-eigenen, is hij te lui om echt machtig te zijn. In plaats daarvan lanterfantert hij door het leven en dat bevalt hem eigenlijk wel prima. Maar nadat er chaos uitbreekt...