Akmal tidak dapat melupakan Mbak Susi dari fikiran nya selepas aksi panas mereka di bilik tidur pembantu rumahnya itu. Imej tubuhnya yang separuh telanjang, rasa kulitnya yang lembut, dan rasa gebu teteknya yang membulat, puting yang keras, pink kemerahan, masih berlegar dalam fikirannya, membuatkan dia menginginkan tubuh pembantu rumahnya itu.
Dia tahu dia telah melampaui batas, tetapi godaannya terlalu kuat. Kini, dia mendapati dirinya tidak sabar menantikan aksi mereka yang seterusnya, berharap untuk membawa hubungan mereka ke tahap yang lebih jauh walaupun dengan risiko yang terlibat.
Dalam beberapa hari berikutnya, Akmal menghabiskan lebih banyak masa di rumah, mencari alasan untuk bekerja dari biliknya atau berehat di ruang tamu, semua dengan harapan dapat melihat Mbah Susi.
Mbak Susi, tanpa mengetahui apa yang sedang bergolak dalam hati Akmal, terus melaksanakan tugas-tugasnya dengan tenang dan profesional. Dia tetap tersenyum seperti biasa setiap kali Akmal pulang dari kerja, tetap menghidangkan teh, dan tetap menjadi pendengar yang baik.
Namun, Akmal kini melihatnya dengan mata yang berbeza. Setiap gerak-gerinya, cara dia berjalan, bahkan suaranya yang lembut, semuanya kini mempunyai kesan yang lebih mendalam kepada Akmal.
Mbah Susi pula nampaknya, cuba untuk menjaga jarak, mungkin kerana dia masih menghormati isteri majikannya atau rasa bersalah atas pertemuan rahsia mereka. Dia berjaya menepis setiap tindakan nakal dari Akmal.
Hari itu, Akmal pulang dari kerja lebih awal daripada biasa. Sepanjang perjalanan pulang, perasaannya bercampur baur, tidak tenang. Pagi tadi, sebelum dia keluar rumah, telinganya secara tidak sengaja menangkap perbualan Mbak Susi di dapur melalui telefon. Suaranya yang gemetar, penuh tangisan, jelas menunjukkan betapa terdesaknya dia.
"Pak tolong... jangan kacau anak saya... saya akan bayar. Beri saya sedikit waktu lagi...," suara Mbak Susi kedengaran merayu, hampir putus harapan. "Saya janji akan dapatkan duit... saya tak nak apa-apa jadi pada anak saya atau ibu di kampung."
Akmal berdiri di sebalik dinding, tidak berani bergerak atau bersuara. Dia tahu itu bukan urusannya, tetapi mendengar betapa cemasnya suara Mbak Susi, hatinya sedikit tersentuh.
Dari nada perbualan itu, dia dapat meneka bahawa Mbak Susi sedang menghadapi masalah besar—hutang bekas suaminya yang membawa masalah kepada keluarganya, termasuk ancaman kepada anaknya yang masih kecil.
Selama ini, dia hanya melihat Mbak Susi sebagai pembantu rumah yang rajin dan bersopan santun. Tapi sekarang, dia melihat sisi lain daripada wanita itu—seorang ibu yang terdesak, terperangkap dalam tekanan dan ketakutan.
Setelah kembali dari kerja pada petang itu, Akmal pulang dengan hati yang sudah nekad. Dia tahu dia harus melakukan sesuatu. Ketika dia melangkah masuk ke rumah, Mbak Susi menyambutnya dengan senyuman hambar, meskipun matanya sedikit sembab, tanda dia telah menangis.
"Selamat petang, Pak," ucap Mbak Susi dengan suaranya yang lembut, cuba menyembunyikan kesedihan yang masih bersisa.
Akmal membalas dengan senyuman tipis. Hatinya sedikit berat, tetapi dia tahu dia perlu bercakap dengan Mbak Susi tentang perkara yang dia dengar pagi tadi.
"Ada sesuatu saya ingin berbicara bersama kamu Mbak," Akmal berjalan menuju ke ruang tamu, duduk di sofa, sementara Mbak Susi berdiri sejenak sebelum duduk berhadapan dengannya, masih tertanya-tanya, majikannya kelihatan begitu serius hari ini. Tidak seperti kebiasaan.
"Susi," Akmal memulakan perbualan dengan nada perlahan, "Saya dengar apa yang berlaku pagi tadi. Perbualan kamu dengan... pengutip hutang itu."
Mbak Susi tersentak, matanya membesar dalam keterkejutan. Wajahnya memerah, jelas tidak menyangka Akmal mendengar perbualan itu. Dia segera menunduk, tidak mampu bertentang mata dengan majikannya. Perasaan malu dan takut bergabung menjadi satu.
Air mata mula menitis dari kelopak matanya, meskipun dia cuba menahannya.
"Maafkan saya, Pak..." suaranya serak. "Saya tak berniat untuk membawa masalah ke sini. Tapi saya... saya tak tahu nak buat apa. Bekas suami saya tinggalkan hutang yang terlalu banyak. Sekarang orang-orang itu ugut nak kacau anak saya... saya tak sanggup, Pak."
Akmal melihat wajah Mbak Susi yang basah dengan air mata, dan hatinya tersentuh. Dia tahu wanita di hadapannya ini sedang bergelut dengan kesulitan yang sangat berat.
"Mbak Susi," Akmal memanggil dengan lembut, "Kamu tak perlu risau. Saya akan bantu kamu."
Mbak Susi terkejut, pandangannya terarah terus kepada Akmal. Dia tidak percaya dengan apa yang dia dengar. "Pak... maksudnya... ?"
Akmal mengangguk perlahan, sambil tersenyum. "Ya, saya akan uruskan segalanya. Kamu tak perlu risau tentang pengutip hutang itu lagi. Saya akan tolong kamu membayar kesemuanya"
Mbak Susi terdiam, matanya berkaca-kaca. Dia tidak tahu bagaimana hendak membalas kebaikan itu. Selama ini, dia hanya bekerja sebagai pembantu rumah untuk mendapatkan nafkah bagi keluarganya, tanpa menyangka bahawa majikannya akan begitu murah hati.
Perasaan syukur dan terharu menyelubungi dirinya. Namun, jauh di sudut hatinya, dia merasakan sesuatu yang aneh, seperti ada yang tidak kena.
"Terima kasih, Pak... Saya tak tahu bagaimana hendak balas kebaikan bapak. Saya benar-benar tak tahu..." Mbak Susi berkata perlahan, suaranya serak dengan tangisan yang tertahan.
Akmal melihatnya, dan perlahan-lahan, senyumannya semakin lebar, tetapi kali ini, ada sesuatu yang sedikit berbeza dalam pandangan matanya—sesuatu yang membuatkan Mbak Susi merasakan kegelisahan yang samar.
"Kamu tak perlu risau tentang itu sekarang, Susi," Akmal menjawab dengan nada tenang. "Kamu sudah pun melakukan yang terbaik untuk ku... tapi...ada satu perkara lagi yang saya perlukan daripada kamu."
Mbak Susi mengangkat kepalanya, wajahnya sedikit bingung. "Apa yang bapak mahu, Pak?"
Akmal bersandar di sofa, matanya masih memandang lembut pada wajah Mbak Susi. "Kamu tak perlu risau sekarang. Saya akan beritahu apa yang saya perlukan... pada masa yang sesuai."
Suasana di antara mereka menjadi senyap seketika. Mbak Susi mula merasa sedikit tidak selesa, tetapi dia tidak mampu berkata apa-apa lagi.
Akmal bangkit dari sofa, kemudian berjalan perlahan menuju ke bilik, meninggalkan Mbak Susi yang masih duduk di ruang tamu dengan hati yang bercampur-aduk—terharu dengan kebaikan Akmal, tetapi dalam masa yang sama, rasa bimbang mula timbul di sanubari nya.
Dia tahu bahawa kebaikan itu bukan tanpa syarat. Dan meskipun Akmal belum menyebutnya, Mbak Susi dapat merasakan bahawa dia telah terikat dengan janji yang mungkin akan membawa mereka ke jalan yang lebih rumit.
- bersambung -
YOU ARE READING
Orang Gaji Itu, Kekasih Gelap Ku
RomancePasangan suami isteri bekerjaya, Akmal dan Hasbah, yang sibuk dengan tugas masing-masing sehingga memberi kesan kepada hubungan mereka. Suatu hari permohonan mereka untuk mendapatkan orang gaji berjaya.