"Kringgggggg.....kring..." bunyi loceng sayup-sayup kedengaran di ruangan bilik tidur pasangan itu. Hasbah bangun dan menutupnya. Jam menunjukkan pukul 6 pagi, hari ahad, dan dia harus bersiap untuk ke event besarnya yang akan dianjurkan hari ini.
Selesai berpakaian, dia mengejutkan suaminya. 'Abanggg...., sayang nak gerak dah ni.." mencium pipi suami nya dan terus tergesa-gesa keluar untuk bergegas ke butiknya.
Akmal yang masih mamai mengantuk, hanya melambai sambil melihat jam di tangan. Dia juga perlu bersiap sebelum pukul 9 memandangkan ada perlawan futsal yang dianjurkan oleh rakan sekerjanya.
Dia yang sememangnya aktif bersukan, memang gemar untuk menyertai acara-acara sukan dihujung minggu, sementelahan isterinya juga sibuk bekerja dan tiada dirumah, ini membolehkan Akmal untuk menghabiskan masa lebih bermanfaat diluar dari hanya termenung berseorangan di rumah kosongnya itu.
Namun, malang tidak berbau. Di tengah-tengah permainan, Akmal tersilap langkah ketika cuba mengambil bola. Kakinya terlipat dengan salah, menyebabkan dia terseliuh dan terjatuh.
"Ahhh!" Akmal menahan sakit sambil memegang pergelangan kakinya yang terasa perit. Kawan-kawannya segera membantunya keluar dari gelanggang. Mereka menawarkan untuk membawanya ke klinik, tetapi Akmal menolak. "Tak ada apa-apa. Aku boleh jalan perlahan-lahan. Cuma terseliuh sikit je."
Pukul 2 petang, "Takkkkkk...takkkkkkk.." bunyi gate pintu ditutup. Akmal melangkah dengan terincut-incut melalui pintu depan, mengerang dengan setiap langkah. Kakinya berdenyut-denyut sakit, akibat terseliuh setelah terjatuh di padang futsal pagi tadi.
Rumah itu sunyi, hanya kedengaran bunyi lembut peti sejuk dan bunyi jam yang berdetik dari jauh. Dia berjalan di ruang tamu dan melihat Mbak Susi yang berpakaian sopan dan agak longgar, sedang mengemas-gemas sofa di ruang tamu itu.
"Pak Akmal, kenapa ni? Kaki bapak luka?" tanya Mbak Susi dengan nada cemas setelah melihat Akmal yang terhincut-hincut.
Akmal tersenyum pahit. "Main futsal tadi. Kaki terseliuh. Sakit juga ni." Dia perlahan-lahan duduk di sofa, cuba menahan sakit.
Mbak Susi segera bergegas mengambil baldi berisi air suam. "Biar saya pijitin, Pak. Bapak rehat saja. Saya urut sedikit ya, biar tidak terlalu sakit."
Akmal tidak menolak. Malah, dia sendiri tidak tahu yang Mbak Susi cekap dalam hal-hal seperti ini. Dia hanya mengangguk sambil melihat Mbak Susi bekerja dengan penuh perhatian. Wanita itu membasuh kakinya dengan air suam, perlahan-lahan menggosok kaki Akmal dengan sentuhan lembut tetapi sedikit keras.
Sentuhan tangan Mbak Susi yang penuh kelembutan mula meresap ke dalam tubuh Akmal, memberi rasa lega dan kehangatan. Rasa nyaman itu bertukar menjadi sesuatu yang lebih mendalam—perasaan yang bercampur antara kesakitan dan kenikmatan yang sukar dijelaskan. Dari kesakitan, kini timbul pula kenikmatan.
Mbak Susi menukar posisi, duduk bersimpuh di hadapan Akmal, dia dengan lembut mengangkat kakinya ke atas pangkuannya, jarinya yang lembut dan hangat mula bergerak pada otot-ototnya yang sakit.
YOU ARE READING
Orang Gaji Itu, Kekasih Gelap Ku
RomantizmPasangan suami isteri bekerjaya, Akmal dan Hasbah, yang sibuk dengan tugas masing-masing sehingga memberi kesan kepada hubungan mereka. Suatu hari permohonan mereka untuk mendapatkan orang gaji berjaya.