الmanhood

104 7 0
                                    


ارجوا إغلاق الإنترنت قبل القراءة لتجنب ذنوب الإعلانات والموسيقى،  جزاكم الله خيرا اخوتي  🤍

________________________________________

حَاسبوا أنفسكم قبل أن تُحاسبوا.. وزنوا أعمالكم قبل أن تُوزن لكم .

سبحان الله وبحمده عدد خلقه ورضا نفسه وزنة عرشه ومِداد كلماته.

صلوا علي رسول الله 🤍

_________________________________________

كانت جالسة في شرفة غرفتها تحتسي كوبًا من الشاي ممسكة بكتابها المفضل و تتنفس الهواء بهدوء ، تشعر براحة شديدة خاصة بعد صلاة الاستخارة فقررت واخيرا ان تنتظر والدها يأتي من عمله لتخبره انها موافقة علي الشاب الذي تقدم لخطبتها ، توقفت عن التفكير عندما لاحظت سيارة فخمة تخرج منها فتاة جميلة وتقترب من ..
ماذا ؟؟؟ هل تقترب منه

"  نوسة حبيب قلبي وحشتني اوي بجد  "

" نوسة ؟؟ "

شهقت بصدمة وهي ترى تلك الفتاة الوردية تعانقه ،  نظرت لهم بغضب ثم دخلت بسرعة الي غرفتها تشعر وكأنها في حلم ، كيف يتعامل مع النساء و بذلك القرب ؟ ويعانقهم ايضا ؟؟
ماذا كانت تقصد فلورا عندما قالت ان شقيقها في غاية الحنان ؟ يبدو انه في غاية الحنان لدرجة أنه لا يحرم احد من حنانه .

في الاسفل ، تيبس جسد يونس من الصدمة و شعر كأنه غير قادر علي التحرك او التنفس ، كان طه وليث  يرمقونها بصدمة تماثل صدمة يونس ،  و بدون سابق إنذار عاد يونس للخلف بقوة ثم صرخ  :

"  انتِ ..انتِ ازاي ، مين سمحلك تعملي كدا ؟!!! "

ضمت يدها الي صدرها ثم قالت :

" ايه يا نسنوستي مش فاكرني ولا ايه ؟لا انا كدا هزعل منك "

" ما تزعلي ولا تتفلقي ، انا معرفكيش ومش عايز اعرفك ، شوفي انتي رايحة فين يابنت الناس الله يسهلك واستغفري ربك علي عملتيه ده "

تجمع الناس ليعلموا ما سبب المشكلة بين الشيخ يونس وإحدى الفتيات فإستغلت كندة تجمعهم وبدأت تعلو بصوتها ليسمعوها جميعًا :

"  بتتحرش بيا يا حيوان !! شوفوا ياجماعة شيخ الجامع اللي انتو بتحترموه بيعمل ايه "

تدخل رجل كبير في السن وقال بغضب :

" بس يا كدابة يا قليلة الرباية انا شايفك بعيوني دهما بتجري علي الشيخ وبتتشعلقي في رقبته زي القرود ، والراجل يا حبت عيني قطع الخَلَف من الخضة و وشخط فيكي معملش حاجه تانية  "

بدأت كندة في بكاء مصطنع بالطبع لتثبت أنها ضحيه مسكينة فقالت بين شهقاتها المزيفة :

"  ومأجرين ناس تشهدلكم كمان ؟ ، هي دي الmanhood  ( الرجولة ) ؟  "

رد الرجل بعدم فهم :

"  يبقي مين محمود ده يا آنسة انا اسمي رمضان  ،  وبعدين هشهد زور ليه الرجالة ما بصوش عليكي من أساسه ، انتي رايحة ترمي بلاكي علي ولاد الناس ولا ايه "

مُؤْنِسَتِيحيث تعيش القصص. اكتشف الآن