Aku dan Fahim melihat pameran itu, pameran komputer riba. Fahim dan aku jenis suka melihat komputer riba, tapi sampai kesudah tidak beli.
"Eh, ibu aku telefon, jap", aku melihat skrin telefonnya, aku takut dia menipu, betullah, 'my lovely mother'.
"Weh, mak aku dah tunggu kt pintu utama, jum", aku mengangguk dan mengikutinya hingga ke pintu utama.
LALU KAMI MASUK KE DALAM KERETA AYAH FAHIM
"Terima kasih banyak banyak makcik, pakcik, ajak saya sekali pergi keluar harini. Lagipun saya memang tak ada buat apa apa pun harini" aku senyum melalui cermin hadapan, supaya ibubapanya melihat aku senyum.
"Sama sama nuryn, lagipun ni idea Fahim, makcik okey aje", aku dan Fahim serentak membeliakkan mata, Fahim punya idea, patutla beria semacam.
"Alaaaa ibuu, janganla pecahkann, malu la imm!!", Fahim menutup mukanya dan meletakkan dagu di tingkap. Aku tergelak kecil tengok gelagatnya seperti budak budak. "Ala abang ni, tak payahlah malu, aku tahu akak nuryn sebenarnya suka keluar dengan abang, kan?" adiknya mengangkat keningnya berkali kali, aku tersenyum lantas mengangguk. "iye, akak suka keluar dengan kauorang, best sangat", anak buah Fahim tiba tiba duduk diatas ribaku dan menghadapku. Lalu dia berkata "kalau akak suka, akak kahwinlah dengan abang Fahim, bolehlah saya tengok muka akak lawa ni hari harii"
WOWOWOWOOWOWWO KAHWIN DENGAN FAHIM?!?!, MIMPI DULULAH WEH
"Kalau abang ada jodoh dengan akak Nuryn, insya allah kitorang kahwin tau mia" Fahim mencubit pipi anak buahnya itu. Aku terblushing mendengar penjelasan Fahim itu, pipi aku sudah merah dan panas, ARGG RASA NAK LOMPAT JE DARI KERETA NI.
"makcik berkenan dengan kamu nuryn, kamu sudi ke jadi isteri Fahim, ke kamu dah ada kekasih?" Fahim menyandar kasar ke kerusi kereta dan mengusap usap mukanya, mukanya pun sudah merah padam, haih. Mak dia berkenan dengan aku??, asal dok
"ibu gurau jelah im, kamu ni ghisau sangat bakpe" , Fahim menahan senyum disebalik tangannya itu, aku pura pura melihat telefon, menutup kesipuanku ini. Haih, ada saja yang berlaku hari ini.
SETELAH TIBA DI RUMAH
"Terima kasih sekali lagi makcik pakcik," aku sebolehnya berikan senyuman yang paling manis, lalu aku menunduk gaya orang jepun.
"Eh nuryn, nak, ibu belikan untuk kamu, kamu suka kan?, ambillah, ibu ikhlas" ibu??? terkedu aku bila dengan makcik zurah menggunakan panggilan 'ibu' kepadaku. Rasa macam tengah bercakap dengan mak mertua, arg, blushing aku tak habis lagi ni.
"TERIMA KASIH MAKCIK, SAYA SUKA SANGAT!!" MAKCIK ZURAH BELIKAN AKU GAUN WARNA BEIGE, WAHH MACAM MANA MAKCIK ZURAH TAU WARNA KEGEMARAN AKU!!.
"Fahim bagitahu ibu, kamu suka warna coklat muda ni, takpayahla panggil makcik, panggil ibu je, ibu dah anggap kamu macam anak ibu dah," makcik berumur 50an itu senyum manis kepadaku. Aku membalas senyuman dan berkata terima kasih lagi. Fahim dari tepi asyik melihat telefonnya, geram aku.
Aku meminta diri untuk pulang ke rumahku, aku keluar dari ruangan perumahan makcik zurah dengan hati yang gembira.
Apabila aku tiba di rumahku, aku letak barang barang aku yang aku bawa di atas sofa. Aku menilik gaun yang dibelikan oleh mak Fahim tadi, aku terus menyarungnya, sesuai sangat untuk aku, bolehlah aku pakai gaun ni waktu majlis pernikahan Dahlia nanti.
Aku menyarung juga baju 'blouse' aku berwarna putih dan memakai tudung bawal berwarna beige, CANTIK GILAAA!!!! memang sepadan warnanya.
Aku ingin mengambil gambar, aku ambil beg tangan aku dan aku mencari telefon aku. Mana telefon aku ni....telefon telefon....aku dah gelabah cari telefon tak jumpa jumpa
"TELEFON AKU MANA?!"
YOU ARE READING
KATA KAWAN? (og)
Romancecerita ini tidak melibatkan sesiapa pun. Jika ada sebarang kesalahan, mohon maaf 🙏