Mountain Bike berwarna biru dikayuh tenang. Dengan berhati-hati basikal itu dibawa menyusuri tali air yang memisahkan petak-petak sawah. Tanah elok kering tak berlecak tapi kalau salah langkah boleh jatuh tercebur dalam air. Batas laluannya kecil sangat, cukup-cukup untuk sebuah basikal. Kalau berselisih, terpaksalah salah satu bagi laluan.
Andrey menghentikan kayuhan bila sampai di sebuah wakaf berhampiran sebatang sungai berdekatan dengan sebuah jambatan kayu yang menghubungkan dua buah kampung— Kampung Nilam dan Kampung Zamrud. Dengan cermat dia menongkat basikal kesayangannya kemudian menghampiri wakaf tersebut. Beg galas denim yang pada asalnya berwarna biru navy kini dah bertukar hampir warna putih diletakkan di atas pangkin kayu. Bertahun sudah beg galas itu setia berkhidmat membawa peralatan lukisannya. Berus, warna, palet, easel, kanvas.
Tangan didepangkan. Nyaman hembusan nafas fauna yang menghias Kampung Nilam dihirup dan dilepaskan semula. Di seberang sungai terdapat kebun-kebun kecil yang diusahakan penduduk setempat. Dari jauh kelihatan masih ada beberapa orang petani, lelaki dan perempuan sedang tekun mengerjakan kebun. Sayup-sayup kedengaran suara mereka bergurau dan ketawa sesama sendiri. Gembira berjasa kepada tanah. Keringat yang jatuh meresap dihirup bumi bagai meniup nyawa kepada benih-benih yang disemai.
"Elok cuaca hari ni."
Satu suara menyapa mesra dari arah kiri. Kelihatan seorang gadis berseluar track dan kemeja lusuh lengan panjang berkotak-kotak hitam dan merah menghampiri. Tangan kanannya menjinjing sebuah bakul rotan. Topi besar yang menutup kepala dibuka. "Hai..." Gadis itu melempar senyum.
"Kak Zu. Apa khabar akak?"
"Kalau sakit tak ke sawah, dik."
"Tak lama lagi musim menuai dah."
"Sayang, Andrey tak ada kat sini dah masa tu."
"Eh, lajunya internet. Bukan kampung ni line pun tak berapa nak ada ke?"
Gadis yang dipanggil Kak Zu itu ketawa kecil. Dia kemudian meletakkan bakul di tangan atas lantai wakaf. Di situ dia duduk sama. "Mulut makcik-makcik kampung lagi laju dari broadband."
"Camnilah kak, nasib anak askar. Bukan macam anak ketua kampung."
"Tapi seronokkan... Tengok tempat orang. Jauh perjalanan, luas pemandangan. Anak ketua kampung, kat sini ajelah kita." Balas kak Zu yang lebih kurang 4 tahun lebih tua.
"Tunggu orang masuk minang."
"Pandai je kau ni."
"Dapat calon laki kerja askar nanti boleh la merata pergi."
"Kalau askar nak macam Tuan Arman."
"Ha, dapat anak nanti letak nama Andrey, ye."
Kak Zu pandang muka Andrey. Ada senyuman dibibir gadis itu. "Dulu pendiam masa kenal, sekarang pandai dah bergurau. Tapi nak pindah pulak. Baru ingat nak mengorat."
"Dia punya gurau lagi dahsyat."
"Untunglah nanti dapat jumpa orang baru."
"Kadang-kadang letih jugak kak, asik kena pindah sekolah je."
"Ramai kawan."
"Kenalan je."
"Akak ni, kenalan ke kawan?" Tanya Kak Zu kepada Andrey yang mula mengambil tempat di sebelahnya.
"Kakak."
"Nak lukis apa hari ni?"
"Lukis akak, boleh? Jadi model petani moden. Ratu cantik Pekan Mutiara."
"Akak cantik ke?"
"Cantik."
"Pandai ambik hati. OK lah, akak balik dulu. Nak singgah kedai beli koyok. Badan sakit ni." kata Kak Zu sambil menepuk belakang badannya sendiri.
YOU ARE READING
Suara
RomanceAndrey, seorang remaja introvert, berhadapan dengan masalah Gender Dysphoria. Identiti itu sering menimbulkan rasa rendah diri hingga membentuk kecenderungan overthinking. Meniti alam remaja, seperti rakan sebaya yang lain, dia turut disapa cinta. N...