"Aku tau ni memang kerja dia." Rina merentus. Dia berdiri berpeluk tubuh, memerhatikan Sophia yang leka menilik torehan di pintu kereta. Depan dan belakang, kiri dan kanan, dia memeriksa, manalah tau kalau-kalau ada bahagian lain turut jadi sasaran.
"Tak baik serkap jarang. Kena siasat siapa yang buat." Dengan tenang Sophia cuba menarik Rina keluar dari emosi.
"Siapa lagi yang anti sangat dengan aku kat sekolah ni?" Tangan dileraikan dari memeluk tubuh. Pintu kereta dihampiri. Rina memandang tepat curahan dendam yang terlakar di situ.
"Apa kau buat kat dia tadi?"
"Dia membuta dalam kelas. Macam selalu. Langsung tak hormat kita ni, cikgu dia."
"Dah lima bulan aku ganti cikgu Lee. Elok je si Andrey tu aku tengok. Fokus. Rajin bertanya. Tak pernah tidur, buat hal pun tak pernah. Result pun champion."
"Tu kau. Bukan aku." Dengan muka bengang Rina melangkah ke bilik kaunseling untuk bertemu cikgu Remy, guru disiplin. Sophia dah bersetuju untuk meneman.
Kadang-kadang timbul rasa pelik dengan sikap Rina yang berubah-ubah bila hal si Andrey jadi bahan bual mereka berdua. Adakalanya Rina menunjukkan rasa kagum bila bercerita tentang bakat seni Andrey tapi dalam masa yang sama dia turut meluahkan rasa sakit hati.
"Jadi awak betul-betul yakin Andrey yang buat?"
"Kami dah minta security department periksa CCTV." Kata Sophia. "Tapi belum dapat lagi footage."
"Tak payah CCTV. Memang tak ada suspek lain. Saya tau dia tak puas hati dengan saya."
"Awak halau dia dari kelas lagi ke?" Cikgu Remy meneruskan siasatan.
"Dia membuta dalam kelas, macam selalu. Bila saya suruh terangkan apa yang saya tengah ajar, dia failed. Dah tak tunjukkan minat, saya rasa elok dia gugurkan saja matapelajaran ekonomi."
"Saya syorkan awak nasihat dia ke sini. Kita boleh bagi dia kaunseling. Kalau dia betul-betul tak larat lagi nak bawak subjek awak, kita boleh encourage dia ambil subjek lain yang dia minat."
"Elok jugak macam tu. Pelajar macam ni kena pandai approach, Rina. Tak boleh berkasar dan tegas sangat. Chill je. Pendapat aku lah..."
Rina menoleh ke arah Sophia. Dia cukup mengerti apa bermain di fikiran dan perasaan guru biologi itu. Dengan Sophia, Andrey umpama anak emas. Bukan main elok perangai, tak pernah buat hal. Siap jadi pelajar terbaik biologi lagi.
"Itu semua tak jadi masalah, boleh saya uruskan. Tapi perbuatan dia yang ni dah melampau sangat. Sampai usik kereta. Itu saya tak boleh tolerate."
"Macam nilah, kita tunggu laporan dari security department." Cikgu Remy bersedia memberi rumusan.
"Kalau tak nampak dia dalam CCTV, macam mana?"
"Ada atau tak ada bukti, saya akan keluarkan satu surat untuk dia sebelum perkara ni kita bawa ke pihak atasan, memandangkan dia suspek utama awak. Awak boleh buat laporan polis, kalau awak nak. Itu hak awak."
"Betul kau nak buat police report?"
Kereta diberhentikan di hadapan balai. Tanpa mematikan enjin, Rina bersandar, cuba menenangkan diri. Kemudian dia menoleh ke kiri, memandang ke arah bangunan yang berwarna biru dan putih sebelum bola matanya berhenti di wajah Sophia yang menunggu jawapan.
"Tenang dulu. Jom aku belanja kopi." Sophia menggosok-gosok lengan Rina yang masih memegang steering kereta.
"Panjang cerita nanti kalau kau buat report. Aku tau hal ni tak boleh dipandang remeh tapi tak terlalu berat sampai nak libatkan polis, betul tak?"
YOU ARE READING
Suara
RomanceAndrey, seorang remaja introvert, berhadapan dengan masalah Gender Dysphoria. Identiti itu sering menimbulkan rasa rendah diri hingga membentuk kecenderungan overthinking. Meniti alam remaja, seperti rakan sebaya yang lain, dia turut disapa cinta. N...