7: Antara Dua Dia

1 0 0
                                    

Meja paling depan selalu dikosongkan oleh rakan-rakan sekelas. Mereka semua tau Andrey akan menguasai kerusi tersebut, selewat mana pun dia tiba di makmal. Tempat itu membolehkan dia memandang wajah pujaan hatinya dengan jelas. Supaya alunan suara cikgu Sophia bernyanyi betul-betul di telinga. Tumpuan khas yang tak pernah gagal diberikan pada setiap gerak bibir cikgu Sophia telah membantu dia untuk memahami matapelajaran tanpa usaha keras. Itulah rahsia kejayaan Andrey menjadi pelajar terbaik dalam subjek biologi.

Pesona yang dimiliki cikgu Sophia tak berdaya dia abaikan. Mana mungkin. Jasanya mendamaikan jiwa Andrey yang selalu kacau terlalu besar.

Sophia. Cukup dengan hanya menyebut nama, hati Andrey akan bergetar. Satu nama yang memancarkan keanggunan dan keindahan. Satu nama yang bermaksud kebijaksanaan.

Namun dalam kekaguman dan keasyikan melayan perasaan, seringkali dia dihenyak pertanyaan—apakah yang sedang melanda jiwa remajanya? Cintakah ini atau sekadar rasa kagum? Ataukah satu gangguan emosi?

Dia tak jumpa jawapan. Apa yang dia tahu, kadang-kadang dia rasa macam ketagihan. Sehari tak nampak, hati gelisah. Hidup tak lengkap. Macam orang gila bayang pun iya.

Nyatalah hidup amat memeningkan dan campur tangan hati menambahkan lagi sakit di kepala.

#

"Dah lama saya sedar saya ni bukan perempuan."

Dia teringatkan perbualan dengan Kak Zu sewaktu sama-sama menangkap ikan di sawah. Andrey suka sangat makan ikan sepat masin. Jadi bila dapat ikan sepat, Kak Zu akan buatkan dia ikan sepat masin. Kalau makan dengan masak lemak dan sambal belacan memang terangkat. Selalu juga mereka makan bersama di tepi sawah. Kak Zu rajin layan Andrey. Apa saja Andrey nak makan, dia pasti akan masakkan.

"Kenapa orang panggil saya lesbian?"

"Sebab yang orang suka tengok, suka baca— kulit. Isi diaorang abaikan."

"Saya tak pernah ada awek pun, kak."

"Ah, kau pun baru umur 13, tak payah gatal-gatal nak awek."

"Maksud saya... Yelah... Kenapa panggil saya macam tu? Memang saya mengaku saya suka perempuan. Tapi saya bukan lesbian. Saya lelaki."

"Kau ingat orang nak faham tu?"

"Hmm... Akak tengah tunggu SPM, kan? Akak ada pakwe?"

"Nak pakwe apanya, Andrey oii. SPM pun belum tentu. Kau ajelah jadi pakwe akak."

"Kak Zu..."

"Ha, kenapa, kau setuju ke nak jadi pakwe akak? Akak OK je. Kau pun handsome."

Mereka tertawa. Gembira sungguh Andrey rasakan dapat bermain dengan selut dan lumpur. Berkenalan dengan Kak Zu menambahkan lagi keindahan di Kampung Nilam yang permai itu.

Walaupun Andrey tinggal ajak jauh di pekan, tapi tiap hari dia akan ke sawah untuk berjumpa Kak Zu, anak ketua kampung Nilam.

"Kau Zu ingat saya suka-suka je jadi macam ni?"

"Akak tak heran, Andrey. Dari cara kau, sekali nampak akak tau dah. Apa yang nak dimalukan? Jangan rasa rendah diri pasal tu. Bagi akak, hal camni normal. Kalau orang lain anggap sebaliknya, itu masalah diaorang, bukan masalah kau."

"Akak betul tapi yang tak betulnya bila masalah diaorang tu diorang jadikan masalah saya."

"Asalkan kau tak pandang itu satu masalah, biarkan je kalau diaorang nak terbeban dengan masalah tu. Kalau kita sibuk nak jadi orang lain, siapa nak jadi diri kita?"

Kata-kata Kak Zu Andrey simpan sebagai azimat sejak 6 tahun lalu.

#

Hati yang ghairah memuja cikgu Sophia ditambah pula dengan kehadiran cikgu Rina di celah-celah kekacauan yang menyesak akal fikir telah menguatkan lagi perasaan seorang lelaki di dalam dirinya.

SuaraWhere stories live. Discover now