Amira duduk di bangku taman sekolah, menatap halaman buku di tangan. Walaupun dia cuba untuk memberi fokus pada pembelajaran, fikirannya tetap terbang jauh, terperangkap dalam kekeliruan yang semakin mendalam. Sejak kejadian itu, hubungan dengan Daniel dan Farah semakin rumit. Setiap kali mereka berdua ada, ada sesuatu yang tidak kena di dalam dirinya. Dia rasa seperti ada beban yang harus dipikul, tetapi tidak tahu bagaimana untuk melangkah.
Hari itu, seperti biasa, Amira menuju ke kantin untuk makan tengah hari. Langkahnya perlahan, memikirkan banyak perkara. Apabila dia sampai di meja biasa yang selalu diduduki bersama Farah dan beberapa orang rakan lain, dia melihat Daniel sudah pun duduk di situ. Rasa canggung langsung menyelubungi dirinya. Daniel tersenyum apabila melihat Amira, tetapi ada sesuatu yang berbeza kali ini.
"Amira, duduklah. Saya dah pesan makan tengah hari untuk awak," kata Daniel, sambil menunjukkan makanan yang sudah dipesan untuknya.
Amira teragak-agak. "Terima kasih, tapi saya rasa tak lapar sangat."
Daniel hanya tersenyum dan mempersilakan Amira duduk. Tanpa banyak bicara, Amira akhirnya duduk di hadapan Daniel, cuba untuk tidak membuat suasana lebih canggung.
"Kenapa diam aje? Ada masalah?" Daniel bertanya dengan nada lembut.
Amira menggelengkan kepala, cuba menenangkan hatinya. "Tak ada apa-apa, cuma... fikir banyak perkara," jawabnya.
Daniel merenung wajah Amira seketika, seperti cuba mencari jawapan di sebalik kata-kata itu. "Kalau ada apa-apa yang mengganggu, awak boleh ceritakan pada saya. Saya ada di sini."
Amira tidak tahu bagaimana untuk menyampaikan semua perasaan yang berputar dalam kepalanya. Semuanya terasa keliru. Dia cuba berfikir secara logik, tetapi semakin dia berusaha, semakin dia merasa terperangkap dalam perasaannya sendiri.
"Tapi saya takut," akhirnya Amira mengaku. "Saya takut kalau saya buat keputusan yang salah. Takut kalau saya... salah pilih."
Daniel terdiam seketika, seolah-olah mengerti perasaan Amira. "Awak tak perlu takut. Pilihan itu ada pada awak. Apa yang penting adalah awak dengar hati awak. Jangan biarkan orang lain tentukan apa yang awak rasa."
Amira memandangnya, seolah-olah cuba mencerna kata-kata Daniel. Tetapi jauh di sudut hatinya, dia merasa semakin bingung. Sebelum dia sempat bersuara, Farah muncul di depan mereka dengan wajah yang kurang mesra.
"Amira, Daniel," sapa Farah, dengan nada yang agak dingin. "Sedap sangat ke makan tengah hari? Tak ajak saya sekali?"
Amira tersentak, dan dia dapat merasakan perubahan sikap Farah. Walaupun Farah cuba untuk kelihatan biasa, dia tahu ada sesuatu yang tidak kena. Daniel, yang sudah terbiasa dengan perubahan sikap Farah, hanya tersenyum dan menyapa. "Kita baru nak makan, Farah. Jom duduk."
Farah duduk di sebelah Daniel, dengan sedikit kekok. Tentu sahaja, suasana yang sepatutnya riang dan tenang kini terasa semakin tegang. Amira cuba untuk tidak menunjukkan perasaan cemas di dalam dirinya, tetapi itu tidak mudah. Dia dapat merasakan bahawa perasaan cemburu Farah semakin jelas dan tidak dapat disembunyikan lagi.
"Farah, tak ada apa-apa yang perlu risau. Kita cuma berborak, kan?" kata Daniel dengan nada yang sedikit tergesa-gesa, cuba menenangkan keadaan.
Farah merenung Amira dengan pandangan yang tajam. "Betul, kita cuma berborak. Tapi Amira, awak harus ingat, ada perkara yang tidak semua orang faham. Jangan sampai jadi punca masalah nanti."
Amira terkedu. Kata-kata Farah itu seakan memberi amaran, dan dia tahu bahawa Farah tidak menyukai hubungan mereka yang semakin rapat. Amira tidak mahu berlarutan dengan perselisihan ini, tetapi dia juga tidak tahu bagaimana untuk menjelaskan perasaannya yang semakin keliru.
"Farah, saya tak nak ada masalah antara kita. Saya... saya hanya cuba untuk jadi kawan," Amira berkata, bersungguh-sungguh, cuba mencari kata-kata yang tepat.
Namun, Farah hanya mendiamkan diri. Dia tidak menjawab, tetapi Amira dapat merasakan bahawa Farah sedang melawan sesuatu yang lebih dalam. Dia mungkin merasakan bahawa kedekatan Amira dan Daniel semakin mengancam hubungan mereka.
Selepas makan, mereka berpisah dengan perasaan yang tidak begitu baik. Farah berjalan dengan langkah cepat, meninggalkan Daniel dan Amira. Daniel hanya memandang ke arah Farah yang semakin menjauh, kemudian kembali menatap Amira.
"Maafkan dia. Farah memang agak sensitif bila berkaitan dengan saya," Daniel berkata, cuba untuk menjelaskan. "Tapi saya rasa kita tak patut risau sangat. Kita hanya kawan, bukan?"
Amira mengangguk perlahan. "Saya faham, Daniel. Saya tak nak ada masalah dengan sesiapa. Tapi saya rasa macam saya perlu buat pilihan. Saya tak mahu semua ini jadi lebih rumit."
Daniel menatap Amira dengan wajah yang serius, seakan-akan cuba membaca apa yang tersembunyi di sebalik kata-kata itu. "Amira, saya tak nak paksa awak buat apa-apa keputusan. Tetapi apa yang penting adalah kita jujur dengan perasaan kita. Kalau awak rasa kita perlu berfikir tentang semua ini, saya akan tunggu."
Amira terasa berat hati. Kata-kata Daniel membuatkan dia semakin bingung. Dia tidak tahu sama ada dia sudah bersedia untuk membuat keputusan besar dalam hidupnya. Cinta? Itu terasa terlalu cepat. Tetapi perasaan yang dia alami setiap kali berhadapan dengan Daniel, semakin sukar untuk dia nafikan...
BERSAMBUNG..
YOU ARE READING
CINTA yang TAK PASTI
RomansAmira, seorang gadis sederhana yang fokus pada pelajaran, tidak pernah menjangka bahawa dia akan terjerat dalam dunia cinta yang penuh dengan perasaan yang tidak pasti. Selama ini, dia selesa dengan hidupnya yang tenang, jauh dari masalah cinta yang...