Prolog

3.8K 73 1
                                    


Di satu pagi yang hening di sebuah kampung yang damai, Pak Lah, seorang lelaki tua berusia 70 tahun, sedang mengutip sayur ulam di kebunnya. Dengan tubuh yang masih tegap dan tangan kasar akibat kerja keras, dia menggambarkan seorang lelaki yang berpengalaman, kuat, tetapi penuh dengan kenangan. Matahari pagi memancar redup, menyoroti wajahnya yang berkerut dengan usia dan pengalaman hidup.

Pak Lah tinggal sendirian sejak isterinya, Fatimah, meninggal lima tahun yang lalu. Kehilangan itu mengubah kehidupan Pak Lah, meninggalkannya bersama kenangan dan kebiasaan hidup bersama arwah isterinya. 

Kegemaran Pak Lah mengutip ulam dan makanan segar adalah sebahagian daripada warisan Fatimah, yang sentiasa menjaga kesihatan keluarganya. Di sekelilingnya, suasana kampung yang tenang dan damai terasa sepi, seolah-olah menggambarkan kesunyian hatinya.

Pak Lah sering terkenang bagaimana dia dan Fatimah berusaha mendidik dan membesarkan tiga orang anak mereka, yang kini semua berjaya dalam hidup masing-masing. Anak-anaknya sudah lama menetap di Kuala Lumpur, meninggalkan Pak Lah di kampung dengan janji bahawa mereka akan kerap pulang. Namun, antara kerjaya yang sibuk dan keluarga mereka sendiri, Pak Lah semakin jarang menerima kunjungan.

Pak Lah sering teringat semangat dan dedikasi Fatimah. Ketika anak-anak masih kecil, Fatimah selalu memastikan mereka mendapat didikan yang baik dan disiplin, walaupun hidup mereka sederhana. Fatimah adalah wanita yang tabah dan bijak, dan keazaman itulah yang diturunkan kepada anak-anaknya. Berkat asuhan Fatimah, kini anak-anak Pak Lah telah berjaya: Rahmat seorang doktor, Rahman seorang pensyarah, dan Rashid seorang peguam. Semua sudah lama berkahwin, tetapi hanya Rahman yang dikurniakan seorang anak, sementara yang lain masih menanti rezeki berkeluarga.

Namun, disebalik kegembiraan Pak Lah melihat kejayaan anak-anaknya, dia berdepan dengan kekosongan. Anak-anaknya jarang pulang, dan kehidupan di kampung hanya ditemani oleh kenangan serta rakan setia, Pak Haji Daud, yang selalu menjadi teman sembangnya. 

Kehidupan sunyi Pak Lah semakin hari semakin terasa beban emosinya, dan suatu hari kakinya dihempap pokok dan dibawa untuk mendapat rawatan di ibu kota. Di situlah bermula pergolakan dalam dirinya  ditemani oleh menantu-menantunya...

Menantu adalah NikmatWhere stories live. Discover now