Det är så uttråkade när Mike inte är här. Tiden går så himla långsamt.
Idag är det måndag, vilket betyder skola för mig och Liam. I lördags satt jag och tittade på film hela dagen. Och igår var mamma så trött på att jag och Liam bara var inne, så hon slängde ut oss på stan. Det var trevligt. Där mötte jag Rebecca och Saga som jag nästan har glömt bort. Dem var lite sura för att jag inte har hört av mig. Det var ju ett tag sedan. Men nu är vi vänner och jag har bestämt träff med Rebecca och Saga till idag. Så efter skolan ska jag hem till Saga, och Rebecca ska med.
Man märkte att Rebecca hade känslor, fortfarande, för Liam. För att hon tittade alltid på Liam som stod bredvid mig. Vilket jag irriterade mig på. Säkert för att det kändes som att hon inte lyssnade. Men idag ska jag hem till henne, men också skola. Kul.Jag tar på mig en vit blus och blåa jeans. Jag sätter upp håret i en hög tofs och sätter på lite mascara. Sedan går jag ner till köket. Mamma och Liam sitter och brer varsin macka.
-Var är Diana? Frågar jag
-Hon har feber så hon får stanna hemma, sa mamma och tog sin första tugga av ostmackan.
-Jaha, säger jag och sätter mig ner.
Jag stänger dörren bakom oss och jag och Liam börjar få till skolan.
-Jag ska till Rebecca och Saga idag
-Ja, ja, vad ska ni göra då?
-Vet inte, kanske snacka, det var ju ett tag sedan och det har ju hänt en del sen sist
-Det kan man lätt säga, säger Han och tittar bort.
Jag förstår att han blev påmind så jag börjar prata om något annat.-Vad ska du göra idag då, alltså efter skolan.
-Vet inte, kanske hem till Anton, om han kan, säger han, men vi kan väll snacka lite imorgon, bara du och jag, fortsätter han och tittar på mig.
-Visst
Han ler mot mig, det där leendet som jag älskade innan, vilket fick mig också att le som en idiot nu. Vi kom fram till skolan 3-4 minuter innan skolan startar.
Rebecca och Saga står vid ingången och snackar, och när dem ser mig så vinkar dem till mig att komma. Jag säger hejdå till Liam och springer till dem med skolväskan över axeln.-Hej! Säger dem samtidigt
-Hej! Säger jag och kramar dem
-Så, vi har bestämt vad vi ska göra i eftermiddag! Gissa
-Vet inte, säger jag som svar på Rebecca fråga.
-Vi ska till stan och shoppa och fika, så har du pengar med dig? Frågar Saga
-Bara 200...
-Äsch, det har vi också, så du klarar dig, säger Rebecca och ler. Jag har nästan glömt hur det var att ha vänner så bara detta leendet gjorde mig skit glad.
-Tur att man har vänner då, säger jag och vi går in korridoren.
Första lektionen är So. Linnea som är vår lärare i det börjar prata om gamla kungar och jag skriver anteckningar bredvid Liam. En timme senare sitter jag bredvid Saga och Rebecca på bänken utanför musik salen.-Vad är det vi håller på med på musiken? Frågar jag
-Vi ska börja på något nytt idag, säger Saga och tar fram mobilen.
*Efter skolan*
Vi är på väg till Saga nu. Vi går på en liten gata med små, söta, röda tegelhus på sidorna. Alla har varsin liten trädgård på framsidan med blommor och träd, men jag kan inte se hur stor baksidan är. Saga stannar och pekar på ett hus,
-Här bor jag, och har gjort det sedan jag var 3, säger hon och vi går till baksidan. Bakom två stora äpple träd skymtar en gammal studsmatta med ett stort hål i nätet. vi går förbi studsmattan och Saga sätter sig på en stor sten i mitten av baksidan. Huset är större än jag trodde, två våningar och en stor uteplats med bord och stolar.
-Mitt rum är på andra våningen, du kan se det härifrån, säger hon och pekar på ett fönster på andra våningen.
-Så fint ni har det, säger jag, har du varit här ofta Rebecca?
-Ja, typ 10000 miljoner gånger, vi gick ju i samma dagis också
-Jaha, säger jag
-Ska jag visa runt? frågar Saga och reser sig upp. Jag nickar och vi följer med henne in i huset. Huset är väldigt fint, och stort. Vardagsrummet är stort och där finns en stor grå soffa, en matchande matta och en stor platt-tv. Inget jag förväntat mig när jag såg framsidan. Vi går till Sagas rum på ovanvåningen där dörren är täckt av en skylt:
KNACKA!
hon öppnar dörren och vi går in. Hennes väggar är blå och golvet grått. Hon har en stor säng, en garderob och ett skrivbord. Fint.
-Så här bor jag, säger Saga
-Vad fint det är! Säger jag
-Nä, nu tycker jag att vi ska till stan! Säger Rebecca. Vi håller med och går ut från rummet.
Saga tittar på sin klocka-Bussen går om 7 minuter säger hon och vi går till bussen tillsammans.
När vi kommit fram till bussen, vilket tog ca 5 minuter så har bussen redan kommit. Så vi hoppar på.
Bussen är proppfull så vi får stå. Jag står bredvid en man som är i 60 års åldern. Det är läskigt tyst i bussen. Och alla står tätt intill varandra. Bussen börjar köra. Jag tittar på folket i bussen. En barnvagn med en sovande bebis och en mamma som står bredvid, två tonåringar som lyssnar på musik bredvid varandra, Saga och Rebecca som tittar ut från fönstret. Min blick fortsätter och fastnar på en man 4 meter från mig, med svart kappa, stort mörkt skägg och en coop påse. Man kan inte se hans ögon så det är svårt att gissa hans ålder.
Plötsligt kollar han upp och tittar på mig, jag kollar snabbt till Saga och Rebecca som möter min blick. Jag ler snabbt till dem och tittar sen på husen vi kör förbi. Jag känner att mannen med den svarta kappans blick bränner på mig.
Vad glor han på!? Jag blir så irriterad när folk tittar på mig, och ja, jag kanske också tittar på folk ibland men inte så!
Jag tittar tillbaka på denna mystiska man som nu rotar i sin coop påse. Ett barn börjar skrika och mannen tar då fram något ur sin påse.
Något tungt
Något silvrigt
Något farligt
Det är då jag hör det, det dånande ljudet från denna tunga, silvriga, farliga saken. Ljudet som skär i mina öron.
Mannen bredvid mig faller ner på marken. Skrik hörs från bussen. Jag tittar på mannen bredvid mig. Den 60 åriga mannens gråa t-shirt har färgats röd på bröstet. Jag kollar skräckslaget på platsen där mannen med den svarta kappan satt. Han var borta.
Mördaren, var borta...------------------------------------------------
Hej allihopa!
Ledsen för dålig uppdatering :'(
Vad tyckte ni om kapitlet?
Kommentera och rösta♥
YOU ARE READING
Dold kärlek <3
RomanceVänskapen mellan Tanja och Liam har funnits där länge. Dem har varigt BFF i 10 år snart. Men då helt plötsligt händer något otänkbart för dem båda som förändrar deras liv för gott. Trubbel i paradiset. Vad kommer att hända? Kommer vänskapen att hål...