Pulau Dewata. Pulau mistik. Bali.
Aku selalu teringin nak ke sini. Sejak aku tengok Eat,Pray,Love (don't judge) aku lagi teruja nak datang sini. Malangnya aku tak ada rezeki dan kaki nak ke sana. Apa yang aku bayangkan pasal Bali adalah suasan alam yang penuh nyaman, desiran ombak, disertai muzik penuh asyik. Ala, macam muzik kau dengar kat pusat masat. Dulu, that's as close as i can get to Bali. Pergi masat (halal punya) dan dengar muzik dia. Pejam mata dan rasa cukup nyaman dan tenang.
2012 aku pernah plan nak solo trip ke Bali untuk sambut new year kononnya. Tapi masa tu aku noob bab travel. Ditambah pula tak dapat cuti sebab semua orang cuti, aku pendam jelah. Setiap kali ulang Eat,Pray,Love tu, aku memang tunggu part Bali je. Damn it! Aku kena pergi Bali!
Syukur dapat pergi juga tahun ini. Semuanya sebab rezeki isteri aku. Mulanya bini aku menang contest sebab kawan kitorang nuyune (seorang traveler ke bali yang tegar) nominate nama dia. Kitorang laki bini memang ada rezeki bab travel ni. Tapi as usual dapat tiket untuk sorang je. Maka beli lah tiket lagi satu untuk aku. Perasaan teruja dia, memang eksaited habis!
Day 1:
Flight kitorang awal. Aku tidur lambat sebab tengok kemenangan Manchester United ke atas Newcastle 1-0. Gol jaringan Ashley Young di hujung permainan. Ye, aku ingat. Pergi KLIA 2, breakfast, naik flight. Teruja bangat! Wife aku dah pernah sampai ke Bali banyak kali, aku je yang first time.
Sampai di Airport Ngurah Rai, aku ternganga. Bukan just sebab besar, sebab dia punya interior memang ada feel Bali. Ada mix tradisi dan moden. Finally Bali, aku sampai. Since wife aku dah biasa pergi Bali, dia memang dah ada contact Supir. Supir tu apa? Supir tu driver a.k.a tour guide kau. Supir kitorang dipanggil Pak Madey. Rupanya Pak Madey tu panggilan kat sana. Kau pergi merata tempat kau akan jumpa orang yang gelaran dia Pak Madey. Macam kita panggil abang, bos, taukey, uncle, auntie lah. Rasa akulah. Di sini kalau nak beli sim kad, jangan beli dekat dengan airport atau kawasan pelancong. Dia tekan harga kaw kaw punya! Belilah kat area lokal. Murah.
Kitorang stay di Hard Rock Kuta. Ya, a bit pricey tapi dapat harga okay juga sebenarnya. Pantai Kuta pun boleh jalan kaki je. Soalan pertama aku pada Pak Madey masa sampai adalah kat mana Stadium Bali United? Ya, aku gila bola sepak macam tu. Pergi mana mana, mesti nak tengok team lokal situ. Rupanya Stadion Wayan Dipta tu jauh dari Kuta. Kecewa juga aku. Tapi Pak Madey cakap, tempat training player Bali United dekat je dengan Kuta. Dia janji nak bawa aku ke sana. Menyesal juga tak bawak kasut sukan atau kasut bola. Damn it! Pak Madey cakap dia akan cuba cari baju atau jersi Bali United untuk aku.
So, lepas check in dan rehat kejap, destinasi pertama kitorang adalah padang latihan Bali United. Pelik betul tempat aku melawat ni kan? Orang pergi pantai, aku pergi tengok orang training. Malangnya hari tu diorang cuti. Tapi nasib aku baik sebab ada 2 player dia yang rajin dan turun berlatih sendiri. Sempatlah aku sepak sekali dua dengan diorang. Salah seorang dari player tu adalah pemain bawah 21 Indonesia. Tak ingat pula nama dia.
Seperti wisata (pelancong) lain, lokasi pertama untuk makan malam adalah Jimbaran. Kenapa Jimbaran? Sebab bini aku nak belanja makan di situ dan dia kata situ pemandangan cantik dan seafood dia best. Kenapa dia nak belanja? Sebab hari tu Birthday aku. :)
Kesian bini aku, penat dia bawak aku pergi Jimbaran, sekali hujan. Maka kitorang makan dalam restoran je. Tapi aku tak kisah, sebab spend masa berdua dengan dia pun dah indah dah. Cewahhh. Makan sedap. Siap ada kek yang bini aku plan dengan Pak Madey. Ada air istimewa yang restoran tu bagi siap. Makan kat Jimbaran ni sebenarnya kalau tak hujan memang cantik. Tengok sunset. Sementara tunggu makanan siap, boleh beli jagung bakar dulu. Jagung bakar kat Bali ni lain macam sikit. Dia ada letak rempah dengan cili. Sedap. Kalau bawak balik buat bisnes ni kat Malaysia pun steady. Orang Indonesia ni suka makanan pedaslah aku rasa. Enak bangat!