"Dah nak dekat 3 jam kita kat sini. Tak satu pun survivor yang kita jumpa."
"Sekarang 5.50 petang. Sampai pukul 6 tak ada orang minta bantuan, kita terus gerak ke markas."
Jamie hanya mengangguk. Memandangkan dia hanyalah seorang jururawat, dia terpaksa akur dengan keputusan doktor itu. Jam tepat 6 petang. Ambulans bergerak setelah mendapat arahan dari Doktor Aaron.
"Ambulans nombor 7, kami bergerak menghala ke markas, over."maklum Aaron melalui walkie talkie.
Tiada jawapan. Mereka bertiga mula kerisauan.
"Saya rasa tak sedap hatilah doktor."maklum Azim, pemandu van ambulans itu. Azim pada asalnya merupakan seorang eksekutif pemasaran namun setelah negara diisytihar darurat akibat serangan wabak zombi, bilangan manusia yang hidup saban hari semakin berkurang sehingga mendorong para manusia yang hidup untuk berganding bahu menghulurkan bantuan dalam misi menyelamat.
Perjalanan yang memakan masa hampir sejam itu akhirnya berhenti 500 meter jauh dari pagar utama markas itu. Mereka bertiga terpaku. Jamie terduduk bersandar mengesat air matanya. Azim hanya menghentak kepalanya pada stereng ambulans itu manakala Aaron hanya termenung kosong.
Baru tiga jam mereka meninggalkan markas tempat pengumpulan survivor itu dan semuanya berubah setelah mereka kembali. Markas yang dikawal ketat oleh tentera dan polis yang bertugas kini tidak ubah seperti kubur yang terbuka. Mayat-mayat bergelimpangan terdiri daripada para tentera, polis, sukarelawan yang terdiri daripada pihak perubatan serta orang awam yang telah diselamatkan.
Seorang gadis terkocoh-kocoh lari menuju ke arah ambulans itu. Jamie memerhatikan gerak geri gadis itu. Dia kenal gadis itu. Gadis itu ialah Yusrina. Salah seorang doktor yang merawat orang awam yang tercedera.
"Yus!"teriak Azim penuh teruja. Yusrina juga merupakan rakan karibnya sejak di bangku sekolah lagi. Sudah tentu dia gembira melihat rakan karibnya masih selamat daripada zombi.
"Shh! Teriakkan kau hanya akan memanggil 'mereka'."getus Aaron.
"Maaf doktor."ucap Azim lalu terus bergegas mendapatkan Yusrina diikuti Jamie dari belakang.
"Are you okey Yus?"soal Azim penuh kerisauan.
"I'm okey."balas Yusrina pendek.
"Okey apa ni. Ni jalan terhincut-hincut. Meh sini I dukung you."
"Tak payahlah."
Aaron keluar dari perut ambulans tak lama kemudian. Matanya tertancap ke arah kaki Yusrina yang berdarah. "You kena gigit ke Yus?"
Yusrina menggeleng. "Tadi masa letupan kaki I-"
"Tell the truth."Aaron masih skeptikal.
"I tak kena gigit lah."
"Show me."sepucuk pistol diacukan ke arah Yusrina.
"Doktor! What is this?!" Jamie mula cuak.
"Doktor jangan macam ni doktor. Tolong letak pistol tu."pujuk Azim.
"No! She was bitten!" Aaron berbunyi seperti orang gila.
"Okey fine!" Yusrina menarik pangkal seluarnya. Luka pada buku lalinya dipertontonkan. Terdapat serpihan besi tertusuk pada buku lali gadis itu. "Puas hati?!"
Aaron menyimpan semula pistolnya. "Dah. Cepat sikit. Jangan berlengah lagi. 'Diorang' tu tidur sekejap je."
----
"Apa yang berlaku sebenarnya?"soal Jamie sambil membalut luka Yusrina.
"Makmal Zon 5 meletup. And those scientist kat situ mati and ada a few je yang selamat. Diorang kata semua bahan ujikaji dah musnah. Vaksin yang tengah proses pun musnah. Kita dah tak ada sources lagi. Ouch!" Yusrina mengerang kesakitan.
YOU ARE READING
VIRUS
HorrorSatu wabak misteri mengubah jutaan manusia menjadi mimpi ngeri. Sekumpulan manusia yang masih berdiri bergelut menyelamatkan nyawa sendiri. Ada yang penting diri dan ada yang menyendiri. Demi mencari solusi yang tak pasti.