"Berapa umur anak akak ni?"
"Nak masuk 3 tahun."balas Asiah sambil mengusap-usap kepala anak kecilnya itu. "Adik ni dari mana?"
"Saya dari Wangsa Maju."
"Macam mana Qila boleh sampai Senawang?"
"Panjang ceritanya kak. Sebenarnya sebelum ni saya bukan keseorangan. Masa hari pertama berlaku zombie outbreak ni saya tengah dalam proses selesaikan kes di mahkamah."
"Qila ni lawyer ke?"
"Ha ah kak. Tapi lawyer suam-suam kuku lagilah. Baru setahun saya jadi lawyer."
"Oh, jadik macam mana Qila boleh sampai sini?"
"Macam ni cerita dia kak..."
Jantung berdegup kencang. Dadanya mula berombak. Azahari mula bengang. Bengang dengan kekalahannya di dalam pentas mahkamah ini. Bengang dengan kekalahannya ke atas seorang peguam yang baru berkecimpung dalam bidang ini. Dan yang paling membakar api kemarahannya lagi ialah peguam yang telah menumpaskannya ialah bekas tunangnya sendiri, Qila.
"Puaslah hati awak sekarang ni."
"Huh?" Qila terpinga-pinga.
"Heh. Seronoklah awak dapat kalahkan saya."
"Apa benda awak ni? Kenapa nak cari pasal dengan saya? Sudahlah. Cakap dengan awak pun tak guna yang penting saya dah menang kes ni." Qila terus berlalu pergi. Sempat dia membakar lagi api kemarahan bekas tunangnya itu.
"GUARGHHH!"
Seekor zombi menerkam Qila sehingga merebahkan tubuhnya. Fail-fail kes yang baru dibicarakannya tadi habis bertaburan di ruang parkir kereta itu.
"Tolong!"
"BAKKKK!!!"
Sebatang kayu dihentak kuat ke arah zombi itu. Azahari menarik Qila ke tepi. Zombi itu menukar mangsa, kini Azahari menjadi mangsa. Seketul batu bata jingga digenggam erat Qila lalu dihentak secara bertubi-tubi oleh Qila. Zombi itu pula rebah tidak bermaya. Qila mencampakkan batu itu sehingga mengenai sebuah kereta dihadapannya. Penggera kereta itu berbunyi sehingga berjaya menarik kehadiran zombi-zombi lain.
Azahari dan Qila bergegas menuju ke kereta Azahari. Entah kenapa Qila mengikuti bekas tunangnya dia sendiri tak tahu. Dia panik tidak sempat memikirkan perihal remeh.
"Apa benda tu?!"soal Qila panik.
"Manalah saya tahu? Zombi kot."balas Azahari.
"What? Mustahil zombi boleh wujud. Dalam movie bolehlah cerita."
"Tapi awak dah tengok sendiri kan tadi?"
Qila terdiam. Suasana menjadi sunyi selama beberapa minit. "Awak nak bawak saya pergi mana ni?"
Azahari mengangkat bahu.
Qila hanya mendengus. "Mak!"
Azahari tersentak. "Pehal awak ni tetiba jerit."
"Awak, mak saya sensorang dekat rumah saya nak kena pergi dapatkan dia." Qila memandang bekas tunangnya. "Please awak. Saya mintak tolong sangat."rayu Qila.
Sungguhpun Qila hanya bekas tunang dan banyak memori pahit diantara mereka, Azahari tetap kalah dengan rayuan Qila. Jauh di dalam hatinya, masih ada rasa cintanya terhadap gadis itu.
"Dah lama ke korang bertunang?"
"Lama jugak la kak, nak dekat tiga tahun juga."
"Kenapa korang putuskan hubungan?"
YOU ARE READING
VIRUS
HorrorSatu wabak misteri mengubah jutaan manusia menjadi mimpi ngeri. Sekumpulan manusia yang masih berdiri bergelut menyelamatkan nyawa sendiri. Ada yang penting diri dan ada yang menyendiri. Demi mencari solusi yang tak pasti.