Nak terima ke tak?

182 9 0
                                    

Beberapa hari Tasya tak tenang memikirkan perkara tersebut.Tasya pun menceritakan semua yg terjadi pada Iza dan meminta pendapat Iza tentang lamaran Arryan Dani.Iza menceritakan serba sedikit tentang Dani.Dani seorang lelaki yg baik,patuh perintah agama dan menjaga batas pergaulan,dia ialah lelaki yg terbaik dan sesuai seorang yg kasar dan garang mcm kau Tasya,itu ialah kata kata yg keluar dari mulut Iza sebagai seorang sahabat.

Terima kasih atas pendapat kau Iza,kau tak tipu aku kan?
Tasya mula berfikir dan mula utk memberitahu keputusan sama ada terima atau pun menolak.

Assalamualaikum,sy dh fikir masak masak,sy akan terima lamaran awak tpi dgn dua syarat,pertama awak kena bawak sy jumpa dgn keluarga awak,kalau keluarga awak setuju dan merestui hubungan kita,syarat pertama sudah dipenuhi.Kedua,awak kena balik ke kampung sy dan berjumpa dgn keluarga sy,kalau keluarga sy setuju sy pun tak ada alasan utk tak terima awak.Sesuatu hubungan tidak akan bahagia kalau tak dapat restu dari orang tua kita,betul tak,chat dari Tasya.

Wasalam,ok,syarat tu senang je,sy yakin semuanya akan berjalan dgn lancar,kalau ini adalah jodoh kita,semuanya akan jadi senang,sy yakin,jdi bila blh sy bawa awak ke rumah sy?(Dani cepat2 balas chat)

Ok blh nanti sy bagi tahu awak.

Hari yg dinanti nantikan sudah tiba,Dani membawa Tasya pulang ke rumahnya selepas waktu pejabat.Tiba di rumah Dani,Tasya dismbut oleh ibunya.

Assalamualaikum Dani memberi salam.
Ibu-Wasalam,oo ni la bakal menantu ibu,cantik,masuk2,jemput duduk nak,baru habis kerja ye,mcm mna ok kerja,Tasya sihat?asal mana?

Terima kasih makcik,ya baru habis kerja terus datang sini,alhamdulillah sihat,makcik sihat?sy asal Melaka.

Alhamdulillah,sihat org tua tua,ok Melaka tak jauh la dari KL,dah lama kerja sini,"Yan tolong ibu ambil air dan kuih di dapur,ibu dah siapkan tdi.

Baik ibu jawab Dani.

Tasya- Dah tiga tahun,makcik sy nk tanya makcik blh?makcik kena jawab jujur dgn sy,makcik restu ke hubungan sy dgn Dani,kalau makcik ada calon lain utk Dani sy akan undur diri,sy sedar sy tak sempurna,tak da rupa,sy dari keluarga sederhana,sy rasa tak layak dgn keluarga makcik,sy tak nk Dani melawan cakap makcik.

Ibu-Apa kamu cakap ni,makcik setuju apa saja pilihan Yan,makcik yakin Yan telah membuat keputusan yg baik memilih kamu utk jdi pasangan hidup dia,makcik harap kamu blh jaga anak makcik dgn baik mcm makcik jaga dia ye.

Dani- Borak apa ni,nampak rancak,macam mna ibu,ibu setuju dgn pilihan Yan?

Ibu setuju dan merestui keputusan kamu Yan,kamu jagalah hati dan perasaan Tasya baik baik.

Arryan Dani mengeyit mata Pada Tasya tanda misi pertama sudah berjaya,tinggal 1 lagi syarat.

Selepas beramah mesra Tasya pun pulang ke rumah dengan hati yg agak tenang.

Jika ini adalah jodoh aku,permudahkanlah Ya Allah,Tasya berdoa.

Ariana Natasya membawa Arryan Dani pulang ke rumahnya.
Assalamualaikum,umi ayah inilah kawan yg adik cerita tu.
Ayah-Wassalam,jemput la masuk,mcm mna jalan nk ke sini tdi,sesak?
Dani-terima kasih makcik pakcik,blh tahan sesak.
Umi- Saja nk jalan2 kt sini ke?kt sini blh rasa suasana kampung,hirup udara segar,bermalam la kt sini dua tiga hari,blhkan ayah.
Boleh jawab ayah.
Dani-eehmm,sy datang sini ada hajat besar,Tasya tak cerita dekat pakcik dan makcik?esk sy kerja,sy datang sekejap je sbb ada hal penting.
Umi-tak pun kan ayah,ada apa Tasya?tak cerita apa apa pun dekat umi.
Tasya- awak cakap la.
Dani- mcm ni pakcik makcik,sy suka akan anak pakcik dan makcik,blh sy berkawan dan kalau pakcik setuju sy ingin mengambil Tasya sebagai isteri sy.
Ayah-ohh begitu,pakcik tak kisah dgn siapa Tasya berkawan sbb makcik yakin Tasya pandai jaga diri dan nama baik keluarga,yg penting jujur,soleh,jaga batas dan ikhlas dlm perhubungan,nak kerja di mna?
Tasya- dekat hospital ayah,kerja biasa2 je.
Umi tak kisah bakal menantu umi kerja apa,yg penting halal.
Dani-kalau begitu,ini cincin ikatan atau tanda yg sy akan menikahi Tasya,nanti secara rasmi sy akan membawa keluarga dan rombongan meminang.
Sy minta diri dlu ya,nanti sy datang lagi,terima kasih sbb terima kedatangan sy yg mengejut.

Di luar rumah,Tasya menghantar Dani ke kereta.

Apa perasaan bakal isteriku,terkejut?awak akan jdi milik sy tidak lama saja lgi.Sy suka awak,sy sayang awak sepenuh hati sy dan sy janji sy akan jaga awak selagi sy bernyawa.-Dani

Dah habis membebel?ok bye,hati2 memandu,ingatlah org yg tersayang.-Tasya

Macam tu je,ok org tu buat sombong,tengok la nanti,ada hari blh balas,haha,ok sy balik dlu,jumpa dekat KL.

Jodohku Encik IphoneTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang