"Nora var en annorlunda flicka. Hon kunde se saker som andra inte kunde se. När hon var ensam hemma såg hon ofta en hemlighetsfull pojke som hette Klas. Han blev så småningom hennes bästa vän och de brukade alltid leka tillsammmans. Men han gjorde ibland mystiska saker som fick Nora att undra om..."
Alexandra tittade på sin mormor. Hon berättade alltid nya spännande berättelser om otäcka saker och de var så spännande att man bara ville fortsätta lyssna. Alexandra var femton, snart sexton år, men när mormor berättade historier för syskonen brukade hon ändå lyssna. Det var lätt att annars gå miste om något man inte ville missa.Alexandra satt i bilen påväg hem från simträningen. Varje pass var två timmar långt och hyfsat jobbigt, men detta var hennes sista träning någonsin. Hon hade bestämt sig för att sluta simma efter nio år. Det var ett stort beslut hon tagit och hon visste att allt skulle bli annorlunda. Nu skulle hon träna bara två gånger i veckan med kompisarna på Friskis och Svettis. Hon hade tappat intresset för simningen lite och hon skulle snart börja gymnasiet på annan ort. Då gick det inte att fortsätta simma ändå och därför så ville hon ta det sista halvåret till plugg och kompisar. Hon skulle nämligen bo på gymnasiets internat och inte hinna träffa de gamla kompisarna så mycket då.
När de kommit hem gick Alex in och packade upp sina simgrejer. Det hade blivit en vana så kroppen bara utförde rörelserna utan att hon tänkte på det. Hänga upp baddräkten, slänga ner träningskläderna i tvättkorgen och hänga simglasögonen på skåphandtaget. Det hon skulle komma att sakna trodde hon var att när man simmade så kunde man tänka så mycket. Eller inte tänka alls. Man låg där i vattnet och bara nynnade på nån låt under tiden man genomförde passet. Nu sista veckan hade hon börjat tycka om att simma extra mycket igen. Men alla i gruppen, hennes bästa sim-vän och ledarna hade hälsat att hon var välkommen tillbaka om hon skulle ändra sig. När hon packat upp gick hon och åt och lade sig. Det var torsdag. Imorgon väntade en ny skoldag.
DU LIEST GERADE
Saga eller Verklighet
FantasyAlexandras mormor har alltid kunnat berätta levande. Det är som om hon målar upp berättelsen på väggen. Den är vacker, sorglig, romantisk men fruktansvärt obehaglig. Tyvärr så berättar hon kanske för likt verkligheten och Alexandra börjar undra hur...